Jump to content

Darbiņš Excelī.


Recommended Posts

Cheriks
Posted (edited)

Sveiki. Uzreiz ķeršos pie lietas un nerunāšu aplinkus.

Nepieciešama palīdzība Excelī, izdarīt/izpildīt 3. uzdevumus tajā, ar kuriem, pašam nesokas tik labi, kā cerēts.

 

Šeit arī uzdevumi:

1. https://www.upload.ee/image/11674046/1.uzd.png

2. https://www.upload.ee/image/11674160/2.uzd.png

3. https://www.upload.ee/image/11674165/3.uzd..png

 

Uzdevumi nebūt nav apjomīgi.

Protams, kurš mūsdienās kaut ko dara par brīvu? Par samaksu vienosimies personīgi. Ja arī nevarat izpildīt varbūt varat ieteikt kādu, kurš var palīdzēt?

Paldies jau iepriekš!

Edited by Cheriks
Papildināju informāciju.
Link to post
Share on other sites
ivo

Sūds par ekseli, bet meitai informātikā pārbaudes darbā bija uzdevums, kuram es nemaz neriskēju kāt ķerties...

Uzdevums.png

Link to post
Share on other sites
AndrisBB
Posted (edited)
Pirms 13 minūtēm , ivo teica:

Sūds par ekseli, bet meitai informātikā pārbaudes darbā bija uzdevums, kuram es nemaz neriskēju kāt ķerties...

Nu tur 2 loģiskas daļas:

1.  Noskaidrot kādi ir monētu nomināli:

  • Atrod pirmskaitļus
  • Atrod mazākus par 1000
  • Ciparu summa mazāka par 

2. Tad izstrādāt algoritmu kā sadalīt X summu ar pieejamajiem pirmskaitļiem.

 

Pa lielam fiksi apdomājot - sāc ar loopu kur noskaidro cik lielākie nomināli salien tajā summā. Tad noskaidro cik nākamie lielākie nomināli salien atlikušajā summā utt

Samazini lielāko nominālu skaitu un tālāk atkal tas pats.

 

Pāris loopi un izdrukās visus iespējamos variantus.

 

Edited by AndrisBB
Link to post
Share on other sites
vvv
Pirms 5 minūtēm , ivo teica:

kuram es nemaz neriskēju kāt ķerties

Nezinu, kā uzdevumam ķerties klāt no informātikas priekšmeta skatu punkta.

Pirmais, kas redzams, pirmskaitļi būs viencipara skaitļi, divciparu skaitļi un trīsciparu skaitļi.

Ja ciparu summa ir pieci, tad nebūs skaitļos cipari, kas lielāki par 5.

Lai ciparu summa būtu 5, tad kādi varianti iespējami, vispār, pagaidām nemeklējam pirmskaitlis vai nav.

Viencipara skaitlis: 5

Divciparu skaitļi: 14, 23, 32, 41, 50

Trīsciparu skaitļi: 104, 113, 122, 131, 140, 203, 212, 221, 230, 302, 311, 320, 401, 410, 500

Vai vēl kādi iespējami, pārbaudiet, šķiet, ka vairāk nav.

No šiem atstājam pirmskaitļus...

  • Patīk 1
Link to post
Share on other sites
versatile

Ar ci[aru summu tricky, jo var būt domāta ciparu summas summa, kad summē tik ilgi, kamēr paliek viencipars.

Link to post
Share on other sites
vvv

Pirmskaitļi: 5, 23, 41, 113, 131, 311, 401


Nu tagad jāskatās, ko ar šiem var izdarīt. Kādu summu iespējams ar tiem izteikt.


Nevar izteikt neko mazāku par 5, var izteikt visas summas, kas dalās ar 5. Šis pateicoties pieciniekam.

Link to post
Share on other sites
vvv
Posted (edited)

Var izteikt 28 un visas summas, kas lielākas par 28, lai summas pēdējais cipars 8.

Līdzīgi, var izteikt 23 un visus lielākus, kam pēdējais cipars 3.

Var izteikt 64 un visas summas, kas lielākas par 64, lai summas pēdējais cipars 4.

Līdzīgi, var izteikt 69 un visus lielākus, kam pēdējais cipars 9.

 

 

Var izteikt 46 un visas summas, kas lielākas par 46, lai summas pēdējais cipars 6.

 

Līdzīgi, var izteikt 41 un visus lielākus, kam pēdējais cipars 1.

 

 

Var izteikt 82, un visus lielākus, kam pēdējais cipars 2, līdzīgi - 87 un lielāki ar pēdējo ciparu 7.

 

 

Edited by vvv
Link to post
Share on other sites
vvv
Posted (edited)

Tātad.

Summas ar 0 beigās: sākot no 10 un uz augšu.

Summas ar 1 beigās: sākot no 41 un uz augšu.

Summas ar 2 beigās: sākot no 172 82 un uz augšu.

Summas ar 3 beigās: sākot no 23 un uz augšu.

Summas ar 4 beigās: sākot no 64 un uz augšu.

Summas ar 5 beigās: sākot no 5 un uz augšu.

Summas ar 6 beigās: sākot no 46 un uz augšu.

Summas ar 7 beigās: sākot ar 177 87 un uz augšu.

Summas ar 8 beigās: sākot ar 28 un uz augšu.

Summas ar 9 beigās: sākot ar 69 un uz augšu.

 

 

Tagad programmētāji lai uzraksta algoritmu. :) Un uzdevums atrisināts.

 

Edited by vvv
Link to post
Share on other sites
vvv

Var uzrakstīt visus iespējamās summas x:

Visi skaitļi, kas vienādi vai lielāki par 82 un visi skaitļi no 5 līdz 82, izņemot 6, 7, 8, 9, 11, 12, 13, 14, 16, 17, 18, 19, 21, 22, 24, 26, 27, 29, 31, 32, 34, 36, 37, 39, 42, 44, 47, 49, 52, 54, 57, 59, 62, 67, 72, 77.

Vai arī tā:

Visi skaitļi, izņemot 1, 2, 3, 4, 6, 7, 8, 9, 11, 12, 13, 14, 16, 17, 18, 19, 21, 22, 24, 26, 27, 29, 31, 32, 34, 36, 37, 39, 42, 44, 47, 49, 52, 54, 57, 59, 62, 67, 72, 77.

Varbūt izņēmuma gadījumiem algoritms uzrakstāms?

Link to post
Share on other sites
ivo

Vai ne - neko sev uzdevums 6. klases skolniekiem :D

Link to post
Share on other sites
Raimonds1

Njā, tad ir jautājums, kurš paveica lielāko darba daļu - tas, kurš konkrēti pateica programmētājiem, kas jādara vai programmētājs, kas to visu salika kopā un uztaisīja gatavu programmu. 

Varbūt abi vienlīdz svarīgi?!

Link to post
Share on other sites
AndrisBB
Posted (edited)

Nu tur jau neprasa obligāti uzrakstīt programmu, bet algoritmu.

Tas jau uzreiz nenozīmē ka jātrod perfektais risinājums, bet jāparāda kautkāds domu gājiens. Es kad braukāju pa olimpiādēm, tad reti kurš varēja atrisināt uzdevumus, vairāk bij tādi pus atrisinātie.

Lielāka jēga no šādiem uzdevumiem, nekā 100 un 1 reizi risināt kautkādus tipiskos algebras uzdevumus, tik mazliet skaitļus pamainot.

Edited by AndrisBB
Link to post
Share on other sites
vvv
Posted (edited)

Nu jā. Iespējams, informātikā apskata tēmu par pirmskaitļiem, kā sameklēt pirmskaitļus. Andri, kā programmētāji pirmskaitļus atrod? Piemēram, kā izskatās programma, lai atrastu visus pirmskaitļus, kas mazāki par 1000.

 

 

Klasiskais variants, pirmskaitļu atrašanai - saraksta visus rindā, no 2 līdz 999. Vispirms atmet visus, kas dalās ar 2 (pašu divnieku neatmet), tad atmet visus, kas dalās ar 3 (pašu trijnieku neatmet), tad atmet visus, kas dalās ar 5 (pašu piecinieku neatmet)... un tā tālāk... Viss, kas paliek būs pirmskaitļi. Programmētāji, domāju, šo izdara efektīvāk.

 

Edited by vvv
Link to post
Share on other sites
AndrisBB
Posted (edited)

Pārbauda visus skaitļus vai dalās

def isPrime(num):
	if num == 1:
		return True

	for i in range(2, num):
		if num % i == 0:
			return False


	return True

Kautkas tāds. Bet ganjau matemātikā ir labāki veidi kā pārbaudīt vai tas ir pirmskaitlis. Ganjau man tur ir kļūda, bet ideju var saprast.

Edited by AndrisBB
  • Patīk 1
Link to post
Share on other sites
vvv

Tas pats princips? Ja pareizi sapratu, tavā programmā 1 arī sanāk pirmskaitlis. Kāpēc tā?

Link to post
Share on other sites
AndrisBB
Posted (edited)

Vaitad 1 nav pirmskaitlis?

 

Ok izskatās ka 1 nav pirmskaitlis, bet tas jau lietas būtību nemaina.

Edited by AndrisBB
Link to post
Share on other sites
vvv

Nezinu, kā tagad skaitās pareizi. Kādreiz, kad es gāju skolā, nebija. Tāpat kā 0^0 kādreiz nebija definēts, tagad uz Windows iebūvētā kalkulatora sanāk 1. Tā programmētājiem esot ērtāk.

Link to post
Share on other sites
AndrisBB

Grūti arī iedomāties kur programmētājiem būtu vajadzīgi pirmskaitļi :D

 

Link to post
Share on other sites
vvv

Gan jau kaut kur ir vajadzīgi. Es par to 0^0 = 1 kaut ko atceros lasījis, ja 0^0 nav definēts, kaut kādās programmās nedarbojas viss kā nākas, ja 0^0 = 1, tad viss labi. Paši matemātiķi par to ņemas jau sen, nezinu, vai ir jau nonākuši līdz kaut kādam kopējam lēmumam.

  • Haha 1
Link to post
Share on other sites
Cheriks
pirms 2 stundām , versatile teica:

1. uzdevums

 

image.png

Lūdzu ieskaties privātajā vēstulē, paldies!

 

Ir kāds, kurš vēl varētu pamēģināt 2.uzd. līdz galam?

 

Link to post
Share on other sites
marrtins
1 stundu atpakaļ, AndrisBB teica:

Grūti arī iedomāties kur programmētājiem būtu vajadzīgi pirmskaitļi :D

Šifrēšanā.

  • Patīk 1
Link to post
Share on other sites
versatile
Posted (edited)

Eh, nozagāt cilvēkam topiku...

Novērtējot topika autora neatlaidību, par ko liecina pēc pusnakts saņemta ziņa soctīklā; kā arī patīkamo sarunas toni (respect, negadās bieži) un cienot foruma tradīcijas nerisināt mājasdarbus citu vietā, bet palīdzēt ar padomu / uzvedinošām idejām, centīšos aprakstīt to, kā būtu jādomā, lai veiksmīgi atrisinātu uzdevumus.

Uzreiz - diskleimeris.

Risinājumus varu piedāvāt ārpus konteksta un nezinot, ko un kā skolotājs ir stāstījis un, attiecīgi, kādus risinājumus sagaida. Jo sevišķi šis attiecas uz aprēķinu pamatošanu, uzdevuma matemātiskā modeļa sagatavošanu, utt. Es to varu pieņemt, bet nevaru zināt. Tāpēc šīs daļas paliek vairāk vai mazāk tukšas.

Tātad, pirmais uzdevums.

Vaktiski - jāpārraksta tabula ar darbiniekiem, pārkāpumiem un stāžu, un tad blakus kolonnā katrai rindai jārealizē sekojoša loģika:

Ja Pārkāpumu nav tad:
	Ja Stāžs lielāks vai vienāds ar 1 tad:
		Ja Stāžs mazāks par 4 tad: Bronza
		Ja ne, tad:
			Ja Stāžs mazāks vai vienāds ar 10 tad: Sudrabs
			Ja ne, tad: Zelts
	Ja ne, tad: Strādā vēl
Ja ne, tad: Ņehuj pārkāpt

Uzreiz pateikšu gan, ka uzdevums noformulēts nesakarīgi, jo darbiniekam ar 3,5 gadu stāžu, strikti ievērojot noteikumus, piemēram, polise nepienāktos. Attiecīgi, tur tās robežas var gadīties, ka skolotājs sagaida citas.

 

Otrais uzdevums:

Aprakstā teikts, ka otrā rinda R2 ir atkarīga no pirmās. Tātad, klasiski funkciju izpratnē R1 = x un R2 = y, kur y=f(x)

Grafiku dabūt, pieņemu, nav problēma.

Uz grafika Tev vajadzētu pielikt klāt tendences līkni (trendline), vienādojumu (Equation) un varētu ar R2, bet tā ir statistika un neesmu pārliecināts, ka Tev tas jau ir jāzina. R2 opcionāli, vienvārdsakot.

Kad esi dabūjis formulu, vari pieņemt kā tālāk mainīsies X un pēc iegūtās formulas izrēķināt ticamās Y vērtības.

 

Trešais uzdevums.

Pirmkārt, excelī jādabū Solver. Youtube "enable Solver in excel" + sava Office versija.

Kad tas ir dabūts, jāsaprot, kas ir solver.

Solver darbojas sekojoši - Tu tam pasaki, kurā lodziņā gribi redzēt rezultātu, teiksim, maksimāli iespējamo; kuros lodziņos excel drīkst mainit vērtības, kas šo rezultātu ietekmē un kādi ir ierobežojumi, kas jāņem vērā. Tad excel, vadoties no šiem ierboežojumiem, maina vērtības atļautajos lodziņos, un ziņo par atrasto rezultātu. Tavu skolotāju noteikti interesēs nevis pati excel darba lapa, bet Solver programmas logs, kur redzami visi augstāk minētie parametri.

Lai varbūt vieglāk saprast, iedošu piemēru.

Iedomājamies, ka mums ir 2 parasti metamie kauliņi, un mēs gribam noskaidrot, kāda ir lielākā iespējamā uz abiem kauliņiem uzmesto ciparu summa.

Lai to izdarītu, izveidojam sekojošu failu:

image.png.ebd1ca6e9625013ba9dfa0232392c608.png

Tad dodamies uz Solver, un ievadām sekojošus parametrus:

Risināsim mēs uz maksimālo summu, jeb lauciņu E3

Mainīt ļausim lauciņus E1 un E2

Kādi būs ierobežojumi?

Nu, pirmkārt, gan Kauliņš 1, gan Kauliņš 2 būs veseli skaitļi

Otrkārt, gan Kauliņš 1, gan Kauliņš 2 būs robežās no 1 līdz 6

Ierobežojumus pievienojam ar pogu Add.

 

Kad ievadīti šie ierobežojumi, Solver logam jāizskatās aptuveni šādi:

image.png.493b32edf3ddf4560d7f79e59c9217a1.png

Principā, vajadzētu pielikt arī, ka vērtības nevar būt negatīvas.

 

Spiežam Solve un voila:

image.png.e84d60042e85a840b92fe679ad9b2982.png

Gadījumā ar metāliem ir līdzīgi.

Skaties manu augstāk ielikto screnshot - mērķis ir maksimizēt kopējos ieņēmumus, saražojot veselu skaitu izstrādājumu, vienlaikus paturot prātā maksimālās ražošanas jaudas katram instrumentam un katram metālam pieejamo daudzumu.

 

Kaut kā tā. Ceru, ka aptuveni saprotami izstāstīju. Rīt būšu pie interneta arī dienas pirmajā pusē, cerams, sanāks iemest te aci - ja kas, jautā. Šai forumā makšķeri iedos vienmēr. Tiesa, tikai tad, kad pateiks a) ka zivis te netirgo un b) ka zivis vajag nevis makšķerēt, bet braukt pēc tām ar Audi 80 uz gāzes. Tas tā, iekšējais jociņš.

Labunakti!

 

Edited by versatile
  • Atbalstu 2
Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...