Jump to content

Monitors profesionālai foto apstrādei.


Jelena Varno

Recommended Posts

Jelena Varno

Sveiki!

Iesakiet, lūdzu, monitoru profesionālai foto apstrādei. Līdz šim apstrādāju portatīvajā datorā, nu bet saprotu, ka monitora krāsas nav tādas kā uz reālām foto. 

Vēlams iegādāties monitoru ne dārgāku par 500EUR. 

Link to post
Share on other sites
1 stundu atpakaļ, Jelena Varno teica:

monitora krāsas nav tādas kā uz reālām foto. 


Ko nozīmē reālām foto? Uz papīra fiziski nevar dabūt visas tās krāsas, ko var parādīt monitors.

Tavā gadījumā, visticamāk, pietiks ar jebkuru normālu IPS vai PLS monitoru + kalibrators. Kalibrators ir must have neatkarīgi no tā, cik kruts monitors.

  • Patīk 1
Link to post
Share on other sites
Jelena Varno
pirms 6 stundām , ArnisR teica:


Ko nozīmē reālām foto? Uz papīra fiziski nevar dabūt visas tās krāsas, ko var parādīt monitors.

Tavā gadījumā, visticamāk, pietiks ar jebkuru normālu IPS vai PLS monitoru + kalibrators. Kalibrators ir must have neatkarīgi no tā, cik kruts monitors.

Kontrasts, spilgtuma var atšķirties foto no monitora, nu bet pašām krāsām manuprāt ir jābūt vienādām. 

Savādāk kā es varu zināt kāds ir reālais rezultāts. 

Tehnikā es maz ko saprotu, tāpēc prasu padomu, kādus konkrētus monitoru modeļus var iegādāties foto apstrādei. Jo manējais portatīvais dators rāda pavisam dīvainus toņus. Man nav nepieciešams super puper monitors, bet gan tāds, kurš rādīs man rādīt reālās krāsas. Saprotu ka arī to vajadzēs kalibrēt. 

Link to post
Share on other sites
Ronalds

Meklē ar pilnu sRGB vai adobe RGB atbalstu. 

Pirms 33 minūtēm , Jelena Varno teica:

Man nav nepieciešams super puper monitors, bet gan tāds, kurš rādīs man rādīt reālās krāsas.

;) Lai būtu reālas krāsas, tur vajag super puper moni, kurš attiecīgi maksā!

https://www.techradar.com/news/best-monitor-for-photo-editing

 

Pirms 34 minūtēm , Jelena Varno teica:

Jo manējais portatīvais dators rāda pavisam dīvainus toņus

Portatīvajiem ekrāni parasti ir pavisam čābīgi! Pēc tā pat parasts IPS monitors pa ~120 eur  liksies ideāls!

Kompromiss varētu būt Dell Ultrasharp U2518D

 

Link to post
Share on other sites

Tieši kādam nolūkam domātas apstrādātās, cik ideāla krāsu precizitāte vajadzīga ? Tipogrāfijai, kaut kādam dizaina objektam, foto laboratorijai, printerim ?  Tad arī var domāt, pietiek ar 300 - 500 eur monitoru, vai  krietni lielāku ciparu. Obligāti, kā jau teica, IPS vai PLS matrica un kalibrēšana.  Ja kas, arī laptopa monitoru var kalibrēt, bet tiem, vismaz lētā gala, ir TN matrica, kur pareizas krāsas iegūt nereāli.

Kā arī - mazāku par 24" ņemt nebūtu prātīgi, pašam ir 27" Dell (bet konkrēto modeli vairs netirgo), bet ja jāiekļaujas 500eur robežās (nu minimāli pārsniedzot) ņem kaut vai šo  - iespējams kaut kur var sameklēt arī lētāk.  

  • Patīk 1
Link to post
Share on other sites
Jelena Varno
Pirms 2 minūtēm , raiviic teica:

Tieši kādam nolūkam domātas apstrādātās, cik ideāla krāsu precizitāte vajadzīga ? Tipogrāfijai, kaut kādam dizaina objektam, foto laboratorijai, printerim ?  Tad arī var domāt, pietiek ar 300 - 500 eur monitoru, vai  krietni lielāku ciparu. Obligāti, kā jau teica, IPS vai PLS matrica un kalibrēšana.  Ja kas, arī laptopa monitoru var kalibrēt, bet tiem, vismaz lētā gala, ir TN matrica, kur pareizas krāsas iegūt nereāli.

Kā arī - mazāku par 24" ņemt nebūtu prātīgi, pašam ir 27" Dell (bet konkrēto modeli vairs netirgo), bet ja jāiekļaujas 500eur robežās (nu minimāli pārsniedzot) ņem kaut vai šo  - iespējams kaut kur var sameklēt arī lētāk.  

Esmu kāzu fotogrāfe. Un es gribētu, lai rezultāts ko redzu monitorā atbilstu tam, ko atdodu klientiem. 
Sen jau bija laiks iegādāties labu monitoru, precīzai krāsu atspoguļošanai. 

Link to post
Share on other sites
Pirms 6 minūtēm , Jelena Varno teica:

es gribētu, lai rezultāts ko redzu monitorā atbilstu tam, ko atdodu klientiem. 

Kādā formātā? Fotopapīrs?

Link to post
Share on other sites

Tad pietiek ar vidējas klases IPS monitoru un jāsaprot kāds ir krāsu profils laboratorijai/drukātavai. Var jau izmantot visādus kalibratorus, bet vienkāršākais variants ir paņemt pāris bildes, sagatavot drukāšanai, nosūtīt un pēc tam paņemt papīra izdruku un piedzīt monitora un grafiskās kartes uzstādījumus tā, lai atbilst bildei. Ir 2 nianses - 1) vajag ne lētā gala monitoru (pietiks ar 300-500 eiro) un sakarīgu grafisko karti, 2) jābūt iespējai, ka izdrukas operators neaiztiek bildi.

 

Es bildēm izmantoju (kā otru) CRT Sony mnonitoru, kurš jau ir pussprādzis un ar meklēšu kaut ko vietā, jo uz tipiskā Samsunga pa 200 eirām nevar saregulēt krāsa, kontrastu un pustoņus tā, lai atbilstu izdrukai.

Link to post
Share on other sites
Jelena Varno
Pirms 1 minūtes , Racer teica:

Tad pietiek ar vidējas klases IPS monitoru un jāsaprot kāds ir krāsu profils laboratorijai/drukātavai. Var jau izmantot visādus kalibratorus, bet vienkāršākais variants ir paņemt pāris bildes, sagatavot drukāšanai, nosūtīt un pēc tam paņemt papīra izdruku un piedzīt monitora un grafiskās kartes uzstādījumus tā, lai atbilst bildei. Ir 2 nianses - 1) vajag ne lētā gala monitoru (pietiks ar 300-500 eiro) un sakarīgu grafisko karti, 2) jābūt iespējai, ka izdrukas operators neaiztiek bildi.

 

Es bildēm izmantoju (kā otru) CRT Sony mnonitoru, kurš jau ir pussprādzis un ar meklēšu kaut ko vietā, jo uz tipiskā Samsunga pa 200 eirām nevar saregulēt krāsa, kontrastu un pustoņus tā, lai atbilstu izdrukai.

 


Šobrīt tā arī piedzenu krāsas. Printēju bildes, un tad mēģinu uzlikt atbilstošus uzstādījumus. Bet tā kā to es daru laptopā, nevis uz atsevišķa monitora, kā es tikai nemēģināju, man vienmēr ir zaļš tonējums. Nekādīgi nevaru tikt no tā vaļā. Vienmēr atšķiras arī tie pustoņi.
Printēju vienmēr tikai vienā un tajā pašā vietā, un tur zin, ka manām bildēm nav jāliek viņu krāsu uzstādījumi.

Link to post
Share on other sites
Pirms 19 minūtēm , Jelena Varno teica:

man vienmēr ir zaļš tonējums.

Man tieši tā pati problēm, ka pelēkais ir zaļš, ja taisu uz parastā monitora, tāpēc lai biedri iesaka kādu normālu IPS monitoru. Vispār man ir čoms, kas darbojas ar reklāmdrukām un pirms pusgada ieteica pa nepilniem 400 eiro monitoru, bet tad mans CRT pēkšņi atdzīvojās. :D Es viņam uzjautāšu.

Link to post
Share on other sites
Jelena Varno
Pirms 7 minūtēm , Racer teica:

Man tieši tā pati problēm, ka pelēkais ir zaļš, ja taisu uz parastā monitora, tāpēc lai biedri iesaka kādu normālu IPS monitoru. Vispār man ir čoms, kas darbojas ar reklāmdrukām un pirms pusgada ieteica pa nepilniem 400 eiro monitoru, bet tad mans CRT pēkšņi atdzīvojās. :D Es viņam uzjautāšu.

būšu ļoti pateicīga :)))

Link to post
Share on other sites
Anonīms Alkoholiķis

Jau ieteiktie dell u sērijas monitori ir laba entrylevel izvēle. Rūpnīcā tiek jau adekvāti nokalibrēti. Bet profesionālām vajadzībām monitors ik pēc dažiem mēnešiem būtu jāpārkalibrē.

 

Pašam ir vairāki u2515 un u2717 monitori, un pat nestrādājot ar video apstrādi, ir daudz patīkamāk nekā ar laptopa vai budžeta monitoriem. Mani no piedāvātā u3818dw pirkšanas varētu atturēt pieradums pie plakaniem monitoriem (jo tas ir ļoti plats un izliekts). 

 

Būtu jāvar aiziet uz lielo elkor un paprasīt pieslēgt monitoru pie tava laptopa, lai varētu salīdzināt krāsas uz ekrāna un fotopapīra.

Edited by Anonīms Alkoholiķis
  • Patīk 2
Link to post
Share on other sites
pirms 3 stundām , Racer teica:

Man tieši tā pati problēm, ka pelēkais ir zaļš,

Nu tieši tādēļ jau vajag kalibrēt (ar TN matricu gan maz jēgas),  jo kalibrējot tiek mērīta krāsu atbilstība dažādai intensitātei no melna līdz baltam un izveidots monitora profils, lai nebūtu nobīdes dažādā intensitātē.

 Un jā - kāzu bildes un uz papīra - nu pietiks ar šādu un, ja var atļauties šo te, vai līdzīgu verķi - kā jau te teica, vismaz pāris reizes gadā der pārkalibrēt, jo monitora krāsu atdevi ietekmē gan paša monitora, gan videokartes novecošana - tieši tādēļ uz monitora ražotāja rūpnīcas kalibrējumu ilgi, vai vispār, nevar paļauties.

Link to post
Share on other sites

1. Autorei jānoskaidro, kāda ir laptopa videoizeja/-s un kādu max režīmu tā uztur.
2. Kā jau minēts, var ņemt Dell Ultrasharp sērijas moni, tie ir kalibrēti rūpnīcā. Tomēr pēc pieredzes ir viena problēma, ko ļautiņi aizmirst – pārliekais spilgtums. Tas visu darbu var noraut podā vienā setā. 
3. Labāk paņemt kaut nedārgu LG IPS moni + kalibratoru.
4. Jāiepazīstas ar krāsu vadības pamatiem un jāsaprot tehniskās robežas – RGB (AdobeRGB/sRGB) monitori, kameras etc. vs CMYK uz papīra. 
Var, piemēram, uztaisīt testa bildi ar pelēkā un visu krāsu tīriem gradientiem no 0 līdz 100% (255) vai krāsu patchiem ar 5% soli un 1 % soli galos.  Izdrukāt un apskatīties, kur beidzas papīra iespējas. Paskatīties, vai pelēkais gradients uz ekrāna ir neitrāli pelēks un vienmērīgs. Vai uz ekrāna un izdrukā redzi atšķirību starp blakusstāvošiem 0 un 1 , 2,  3 % melnās krasās apgabaliem. Tāpat robežās 90-100%. 

P.S. Ar drukas lietām ņemos >25 gadus.

  • Patīk 1
Link to post
Share on other sites
Pirms 23 minūtēm , ArnisR teica:

RGB (AdobeRGB/sRGB) monitori, kameras etc. vs CMYK uz papīra.

Nu kāzu fotogrāfam - tikai sRGB, neesmu pārliecināts, vai foto laboratorijas (atšķirībā no tipogrāfijām) vispār ņem pretī AdobeRGB, CMYK noteikti nē - tur pavisam cits piegājiens izdrukai.

 

Pirms 46 minūtēm , Racer teica:

kāpēc nevar pāris reizes gadā izveikt kalibrēšanu pēc izdrukas

 Tāpēc, ka, piemēram, "uz aci" noņemot to zaļo toni pelēkajā diapazonā, visticāmāk, kaut kas mainīsies gaišākā vai tumšākā daļā  - kā teicu, kalibrators ņem vērā neatbilstības vairākos posmos no melna līdz baltam un atsevišķi katrai krāsai no vistumšākā līdz gaisākajam (neatceros, bet 5 vai 6 mērījuma pakāpes katrai krāsai) un izveido monitora profila failu, kas šīs novirzes novērš.

 

 Vēl tāds moments - pamēģini vienu un to pašu bildi iedot laboratorijā vairākas reizes kāda mēneša laikā, jo vairāk, pasarg Dievs, vairākās laboratorijās. Par 99% ticams, ka pilnīgi vienādas krāsas neredzēsi, jo tas atkarīgs ne tikai no sagatavotā faila, bet arī laboratorijas faktoriem. Paša pieredze - bija laiks, kad vēl strādāju ar filmām un nesu uz vienu no tolaik labākajām laboratorijām. Tad iepriekš noskaidroju, kurš laborants strādā, jo vienam vienmēr krāsa bija tieši manā gaumē, otram - vienmēr mazliet zaļgani/dzeltenāks tonis. Nu tagd, digitālajā laimetā var pateikt, lai neaiztiek krāsas, bet arī tas negarantē vienādu rezultātu.

 

 Ja bilde tiek printēta mājās - jākalibrē ne tikai monitors, bet arī printeris, ja grib ideālu rezultātu. Tad gan labāk izmantot sublimācijas printeri.

Edited by raiviic
  • Patīk 1
  • Atbalstu 1
Link to post
Share on other sites
Pirms 4 minūtēm , raiviic teica:

Nu kāzu fotogrāfam - tikai sRGB

Jā, cik ir bijusi saskarsme, procesi noregulēti uz sRGB.
Bet druka anyway ir CMYKā. Vienkārši cilvēkam ir jāsaprot, kas ir kas.
BTW viens veids, kā ātri pārbaudīt krāsas, kuras nedrukāsies, ir Photoshopā paslēgāt CMYK preview režīmu (Ctr+Y). Attiecīgi, pirms došanas uz labu, var arī nokonvertēt uz CMYK un atpakaļ uz sRGB.

Piemēram ~šādi sRGB pārtaps uz papīra ar defaulto konvertāciju (apakšējais gradients). rgb_cmyk.jpg.3ca5f06ce89a67298dbc3156ed94901f.jpg

Link to post
Share on other sites
pirms 3 stundām , ArnisR teica:

Kalibrēt pēc izdrukas ir ātrs veids, kā iebraukt auzās.

Man ir diametrali preteja pieredze ar JVK un fotki.lv. Savulaik taisiju blakiem komercfoto.

 

pirms 2 stundām , raiviic teica:

pamēģini vienu un to pašu bildi iedot laboratorijā vairākas reizes kāda mēneša laikā, jo vairāk, pasarg Dievs, vairākās laboratorijās.

Nu klusti par chomu un ievies opciju bez izmainaam, tad viss notiksies arii ilgterminaa.

 

P.S. Sorry, kaut kas ar latviesu valodu win nobrucis, taapeec rakstu bez garum un miikstinaajumziimeem.

  • Patīk 1
Link to post
Share on other sites
pirms 2 stundām , Racer teica:

Man ir diametrali preteja pieredze ar JVK un fotki.lv. Savulaik taisiju blakiem komercfoto.

 


Ar foto tas vabūt vēl iet cauri, jo smadzenes pašas daudz ko piekoriģē, bet ar drukas darbiem ne. Pats esmu tā lāpījies, bet vienmēr tā kā raiviic minēja – vienā galā piedzen, otrs tikmēr aizbraucis. Kalibrācija ar paša monitora līdzekļiem ir ierobezota ar katra kanāla gammu. Respekīvi ideālām līknēm.
Otrs moments, ja piedzen pēc izdrukas, tad arī apkārtējam apgaismojumam tajā brīdī  jābūt pareizam. Mākslīgais atkal īsti nederēs, jo ienes kārtējo mainīgo faktoru.

Visu laiku tāda balansēšana kā uz neliela ledus gabala cerībā, ka viss būs līmenī. Reiz vienā kantorī montāžā stāvēja blakus 2 pāri ar Sony lielajiem CRT monitoriem. Piedzīt ar monitora settingiem tā, lai abi rāda vienādi, nebija iespējams. Kamēr skatās uz katru atsevišķi viss liekas ok, kā blakus – tā redz, ka atšķiras.
Pēc kalibratora nebija īsti vajadzības, jo  priekš video tikpat vēl papildus stāvēja speciālais references monitors.

  • Patīk 1
Link to post
Share on other sites

Tiešam tās drukātavas var sačakarēt līdz vājprātam. Nu biju uztaisījis eksperimentu, pasūtīju pa dārgo krāsu kalibrācijas šablonu (vajadzēja skanera kalibrācijai) un arī elektroniskais tam pašam šablonam. Iedevu izdrukai trim dažādiem kantoriem ar piezīmi neko nemainīt. Nu varēju salīdzināt ar oriģinālo šablonu. Vienīgais kas bija tuvu oriģinālam, JVK. Pārējie... atlika tik nopūsties  ka var tik traki atšķirties (lai gan visi stāstīja ka viss esot kalibrēts). Vieniem galīgi zilajā, otram dzeltenajā tonī. Tā ka monitors un tā kalibrēšana var būt bezjēdzīgs pasākums, ja nav kas normāli pēcāk uztaisa bildi. Neaizmirstam ka tajās ''drukātavās'' bildes jau nedrukā, bet vecais , labais fotopapīrs ar ķīmiskajiem šķidrumiem. Attiecīgi ja apkalpotājs laicīgi nenomaina, tad ... Domāju ka pat ja maina pēc instrukcijas, tad tomēr sākot darbu , pirmās, būs savādākas, nekā beidzot , pirms maina škīdumus. Laikam jēga iespringt uz milzīgi dārgu speciālo monitoru tik ja strādā poligrāfijā, citur... domāju ka pietiek ar labu parasto.

Link to post
Share on other sites
Jelena Varno

Liels paldies par arltsaucību, par padomiem, bet jo tālāk, jo mazāk es saprotu ??

Nokalibrēt es labāk atradīšu cilvēku, kurš to man izdarīs. 

Un tad ar monitora iegādi. Šo te, kuru man ieteica - Dell Ultrasharp U2718 Q, 27 collas. Būs labs?

Link to post
Share on other sites

Jā, būs ļoti labs. Vispirms tik pārbaudiet, vai laptops 4K rezolūciju uztur.
Kad pieslēgsiet, atlieciet defaultā laptopā visus krāsu regulējumus, ko tur veicāt.
Uz monitora samaziniet Brightness apmēram līdz 35 % (šim monitoram max ir 350 cd/m2, darbam vajag 110-120 cd/m2).Contrast neaiztieciet – tas parasti visiem monitoriem ir optimālais ielikts rūpnīcā.
Kad samazināsiet Brightness, Jums no sākuma liksies, ka ir par tumšu, bet acis ļoti ātri pieradīs. Monitora spilgtumam ir jābūt salīdzināmam ar papīra lapas spilgtumu. 
Tas arī mazāk nogurdinās redzi.
 

Edited by ArnisR
  • Patīk 1
  • Atbalstu 2
Link to post
Share on other sites
pirms 2 stundām , oxygen teica:

Neaizmirstam ka tajās ''drukātavās'' bildes jau nedrukā, bet vecais , labais fotopapīrs ar ķīmiskajiem šķidrumiem


IMHO nu jau sen visās drukā. Un te zvērudārzs vēl trakāks. Ja vecajiem fotolabiem bija kalibrēts/standartizēts process, tad tagad mēdz izmantot nespecializētos tinteniekus, neoriģinālās lielapjoma tintes, dažādu ražotāju fotopapīru. Tad viss atkal kļūst atkarīgs no tā, no kuras vietas operatoram aug rokas.

Es bildes ļoti sen neesmu drukājis. Nesen drukāju fotogrāmatas iekš PictureHappy, bet tā ir cita tehnika – tās viņi uz HP Indigo digitālajām presēm drukā, kā ofsetā. Visipirms vienu testam nodrukāju ar skalām etc. Vizuāli atbilstība sRGB bija ļoti laba. 

Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...