Jump to content

CPU multiplier maiņas sekas?


Black Napalm
 Share

Recommended Posts

Labdien!

 

Ir šāda nestandarta situācija: Jau labu laiku kompim bija nopietnas problēmas - kad tas ir kādu laiku pastāvējis izslēgts, to bija ļoti grūti atkal ieslēgt - ventilatori un cietais griežas, taču tālāk nekas nenotiek. Principā startēšanas procedūra bija:

 

1. Ieslēgt

2. Pagaidīt 5 sekundes

3. Nospiest reset

4. Atkārtot no 2. soļa, līdz atskan skaļruņa "beep".

 

Kad dators ieslēdzās, dažreiz tas pie boota atkal izslēdzās, bet ja nostrādāja kādas 5 minūtes, tad pēc tam vairs problēmu nebija, pat pie ilgstošas tuvu 100% noslodzes. Uzreiz likās, ka pie vainas, visticamāk, ir baroklis (AMD Athlon X2 4200+, GeForce 9600GT, barojas no ~8 gadus veca 350W HEC barokļa), bet tā kā naudiņa spieda un datoru tik bieži neslēdzu ārā, tad piecietu un sadzīvoju.

 

Kā jau Mērfijs bija lēmis, nopietnas problēmas sākās pirmajā no 4 lieldienu brīvdienām (kad 4 dienas barokli var nopirkt tikai elkorā, kas nav savienojams ar manu maciņa biezumu un ar reliģisko pārliecību) - tagad dators turpināja slēgties ārā arī pēc ieslēgšanas. Citreiz OS boot laikā, citreiz pēc tam pie firefox atvēršanas, citreiz pat paspēju palaist kādu (salīdzinoši) jaudīgu spēli, bet principā vienmēr 10 minūšu laikā izslēdzās, gan uz Win7, gan uz Linux ar ļoti "diētisku" window manageri.

 

Te nu beidzot sākas tieši tēmas apraksts/jautājums. Skaidrs, ka baroklis savu ir nokalpojis un tiks pirkts jauns (visu cieņu HEC - baroklis jau gadiem labi strādā virs saviem parametriem), bet kaut kā vajadzēja panākt, lai datoru šīs brīvdienas vispār varētu lietot. Izlēmu veikt nelielu underclocking un undervolting. Tā kā BIOS nepiedāvāja likt mazāku FSB frekvenci par 200MHz (kas, cik zinu, ir default), tad samazināju reizinātāju uz 8x un nomainīju procesora voltus no 1.3V uz 1.125V. Rezultātā dators startējas bez problēmām, taču ir parādījusies cita problēma - iekš windows, pie lielākas cietā diska noslodzes, tas sāk "buksēt" - aptuveni sekundi ir dzirdama HDD aktivitāte, tad atkal uz ~sekundi klusums. Un tā tas atkārtojas. Tajā laikā arī programmas ielādējas vairākas reizes ilgāk kā parasti. Arī citas operācijas, kur ir liela diska noslodze (piemēram, instalācijas), aizņem daudz vairāk laika. Tajā pašā laikā nekādu citu problēmu nav - nekādus error paziņojumus vai nepareizi ierakstītus/nolasītus datus neesmu novērojis. Nezinu, vai tāda problēma ir Linuxī, jo šobrīd, mācību dēļ, esmu spiests izmantot windows.

 

Tātad jautājums - vai šāda reizinātāja izmainīšana var kaut kādā veidā radīt šādas problēmas? Vai tomēr tas drīzāk ir kaut kāds windows gļuks (iespējams, kaut kas sačakarējies dēļ jau iepriekšminētās slēgšanās ārā gan pie darbojoša windows, gan pie windows ielādes)? Kā jau minēju, baroklis jebkurā gadījumā tiks pirkts jauns (un cerams, ka šī problēma tad pazudīs), taču tas mani vairāk interesē tieši intereses pēc.

 

Jau iepriekš paldies!

Link to comment
Share on other sites

Inspektors Caps

Stāsta pirmā daļa izklausās pēc klasiskās tukšas CMOS baterijas problēmas. Izņem bateriju un nomēri ar multimetru - jābūt vismaz 2,5 V.

 

CPU reizinātāja mainīšana, protams, neizsauc HDD "buksēšanu", bet pārāk zems CPU spriegums gan var izsaukt dajebko. Tavam procesoram paredzētais darba spriegums ir 1,30..1,35 V! Pat tā modeļa "energy-efficient" versijām tas sākas no 1,20 V, bet Tu esi uzlicis 1,125 V. Vispirms izmēģini pazemināto reizinātāju ar paredzēto darba spriegumu. Gan jau arī tā vēl dators startēsies.

Link to comment
Share on other sites

Black Napalm

Paldies par atbildēm!

 

Nemaz nebiju iedomājies par tādu lietu kā CMOS bateriju. Vienmēr esmu pieņēmis par patiesību, ka dators drīzāk no vecuma pats nobeigsies, nekā baterija, bet taisnība - mātesplate tomēr ļoti veca un baterija, protams, nav mainīta. Noteikti mājās izmērīšu un, jebkurā gadījumā, nomainīšu - par ļaunu jau nenāks un neko jau viņa nemaksā.

 

Tātad, nu ir nomainīts baroklis, taču tā, izrādās, nebija (vienīgā) problēma. Ieliku FSP Hexa 500W, kas priekš šī datora noteikti ir pietiekami, taču problēmas turpinās. Joprojām, slēdzot datoru iekšā, kad tas ir pastāvējis izslēgts, tas uzreiz neieslēdzas - jātaisa restarti. Papildus, ko neuzrakstīju iepriekš, dažreiz, kad dators līdz galam neieslēdzas, no speakera ir dzirdami periodiski tikšķi (~1 tikšķis 3 sekundēs). Vēl arī, kad dators beidzot piestartējas, parasti no speakera ir standarta "beep", taču dažreiz speakeris izdveš drīzāk zemu tarkšķi, nevis pīkstienu (atgādina nepatīkamo "bzzt" skaņu no TV spēļu šoviem, kad dalībnieks atbild nepareizi). Taču dators arī tajā gadījumā turpina startēties normāli.

 

Nomainīju arī CMOS bateriju. Vecajai multimetrs uzrādīja 2.75V, jaunajai - 3.05V. Taču arī tas neko nemainīja.

 

Tas vēl tik ļoti netraucētu, taču dators arī turpina slēgties ārā pats no sevis. Joprojām to izdodas novērst tikai ar CPU frekvences (precīzāk - reizinātāja) samazināšanu. Izskatās, ka, jo lielāka frekvence, jo biežāk izslēdzas. Cik pagaidām esmu novērojis, samazinot līdz 8x (no standarta 11x), vairs neslēdzas ārā. Biežāk slēdzas ārā pie slodzes un izskatās, ka tieši pie HDD slodzes - piemēram, kopējot lielus datu apjomus. Taču neesmu dzirdējis, ka tāda konsekventa problēma varētu būt dēļ mirstoša HDD - tad taču būtu visādi brīnumi (kāršanās, BSOD utt.) Citātā minētā HDD problēma arī nebija saistīta ar HDD -linuxā viss bija OK un pēc win7 reinstall, arī tur viss ir OK.

 

Varbūt kādam ir vēl kādas idejas, ko varētu darīt? Kas tieši tur varētu būt pie vainas? MB? CPU? RAMu testēju un viss bija OK (tiesa gan, nelaidu Memtest tik ilgi, kā vajadzētu). Viena ideja radās, ka tas varētu būt dēļ temperatūras un/vai vecas/sakaltušas termopastas uz CPU, taču šaubos, jo BIOSā uzliku, lai dators bļauj pie 70 grādiem. Vai ir jēga ņemt nost dzesi un pārlikt termopastu?

 

Nomainīt uz jaunām detaļām uzreiz nesanāk, jo tad jāmaina MB+CPU+RAM. Varbūt vienīgi, ja noteiktu vainīgo, varētu pameklēt kādu atbilstošu lietotu detaļu.

 

edit: aizmirsu piebilst, ka procesora voltus šoreiz (vismaz pagaidām) esmu atstājis defaultos.

 

Link to comment
Share on other sites

Jā problēma liekas ar PC (CPU) ēdināšanu, nākamais uz ko metam šķībus skatienus ir M/B kondiķi.

 

PS. Un vispār jau vēlams, pašā sākumā, dot precīzu komponenšu aprakstu, lai nav te atkal zīlnieku salons jāatklāj. :superstition:

Link to comment
Share on other sites

Black Napalm

Paldies! Taisnība, vajadzēja jau uzreiz ielikt precīzāku sistēmas aprakstu. Te nu būs:

 

MB: Gigabyte GA-M55S-S3 (~8 gadi);

CPU: AMD Athlon X2 4200+ (~8 gadi);

RAM: 4x 512MB DDRII 667 (divi kingston, divi kkas cits);

PSU: FSP HEXA 500W (jauns);

Video: Club 3D GeForce 9600GT (3-4 gadi);

Drives: SATA DVD-RW, 2x Samsung SATA 250GB HDD (saslēgti NVIDIA Fake RAID mirror-ā - baidos, ka dēļ tādas slēgšanās iekšā/ārā kāds HDD var nomirt. Vienam jau SMART tests uzrāda failed read, taču reāli viss (pagaidām) ar HDD ir OK)

 

Apskatījos kondensatorus - kā reizi, blakus procesoram ir 4 lieli kondensatori un 6 mazāki, un visi mazākie ir ar nedaudz uzpūstu augšpusi. Pie tam divi no tiem ir manāmi nolocījušies tuvāk procesoram. Tad jau laikam tā būs vaina. Cik sarežģīti ir tādus pārlodēt? Ar lodēšanu esmu uz "jūs", tik vien cik 5. klasē elektronikas pulciņā kkāda diodes shēma uz kartona uzlodēta, taču lodāmurs mājās ir (štruntīgs gan), kanifolijs arī un gan jau lodalvu arī kaut kur izraktu..

Labots - Black Napalm
Link to comment
Share on other sites

Izveido kontu, vai pieraksties esošajā, lai komentētu

Jums ir jābūt šī foruma biedram, lai varētu komentēt tēmas

Izveidot jaunu kontu

Piereģistrējies un izveido jaunu kontu, tas būs viegli!

Reģistrēt jaunu kontu

Pierakstīties

Jums jau ir konts? Pierakstieties tajā šeit!

Pierakstīties tagad!
 Share

×
×
  • Izveidot jaunu...