Jump to content

[Raksts] Ievads vienpusējās PCB lodēšanā


osscar

Recommended Posts

Kā lodēt, sagatavot palati un detaļas

 

Vispirms paņemam izkodināto plati , kurai jau nomazgāts toneris un ar kritisku aci apskatam vai nav kādā vietā starp celiņiem „īsais” , aizdomīgās vietas drošības pēc attīrām, atkasām ar asu nazi skalpeli vai skrūvgriezi. Var vēl izzvanīt ar multimetru starp celiņiem vai nav „īsais” lai sirds mierīga. Ja plate ir no gatava kita, tad protams šis atkrīt, bet pārbaudīt vajag vizuāli.

 

DSC04467.jpg

 

Bija jautājums: ar ko maketplate sliktāka par PCB?: Manuprāt, uz maketplates lodējot var vieglāk pieļaut kļūdas, kā arī izskats nav tik glīts.

Tad var ar vīli noslīpēt plates malas lai ir gludas un taisnas...it īpaši zāģētās.

Pēc tam es parasti plati notīru ar dzēšgumiju (vara pusi) lai ir spīdīga un tīra.

Darba gaitā būs nepieciešami instrumenti – asknaiblītes, pincete, lodāmurs (alva un kušņi). Mazs elektriskais urbis ar dažādi diametru urbīšiem. Punktsitis un āmurītis.

 

DSC04468.jpg

 

Tagad var ķerties vai nu pie caurumu urbšanas vai arī alvošanas. Pats vispirms apalvoju visu un tad urbju caurums – ja dara otrādi – tad pēc tam paiet laiks lai vēlreiz uzkarsētu un ar adatu vai īlenu iztīrītu aizalvotos caurumus.

Alvo sekojoši – lodāmuru iemērc kušņos, tad paņem alvu ar lodāmuru un apalvo palti – ja tā ir tīra – viss notiek elementāri.Es Izmantoju kolofoniju un parasto PSRS 36Voltu lodāmuru ar vara uzgali – man tādi patīk vislabāk, nekas nepiedeg un strādā labi. Jaunie man nepatīk, neesmu pieradis acīmredzot, bet protams var izmantot jebkuru citu lodēšanas staciju – tikai jāatceras , ka ne visus lodāmuru uzgaļus drīkst apstrādāt ar vīli vai smilšpapīru – lasiet sava lodāmura manuāli! Alvu izmantoju ar kušņiem pildīto, patīk man viņa. Kušņi trauciņā – cietie – kā dzintara gabali

 

DSC04469.jpg

 

Svarīgi: uz skābes bāzētos kušņus radioelektronikā neizmanto- tie lai paliek spaiņiem- pārējais viss apalvojams labi ar kušņiem, vienīgi ar 25A dižu tiltu vienreiz mocījos – nu ko darīt nepatīk man ne skrūvju , ne skavu savienotāji, tāpēc visus vadus lodēju platēs - , kā saka krievu filmā –djoshevo nadjozhno i praktichno). Ir vēl salmiaka gabals ar ko notīrīt uzgali, taču ja vadu izolāciju nesvilina – to nākas darīt ārkārtīgi reti. Tiesa ja izmantoju mazo vara lodāmuru – tad gan biežāk apdeg uzgalis un jātīra biežāk. Bet šim lielajam lodāmuram – parasti vienreiz pirms lodēšanas darbu uzsākšanas.

Plates stiprinājuma caurumus tagad neurbšu jo, var nākties, ka tie jāpiedzen pēc vietas – lai neuztrāpa radiatora ribām piemēram.

Kā arī jaudas tranzistoru caurumus urbšu pēc tam – pēc vietas – lai ir precīzi piemērot un lokot kājas varētu saprast kurā vietā plātē jāborē caurumi.

Par caurumu urbšanu. Vispirms ar punktsiti, naglu vai skrūvi un mazu āmuru iesitu punktus platē uz vara puses, protams. Tad ar 1mm urbīti un lēto drēmeli urbju caurumus. Barošanas un izeju vadiem var uzreiz ieurbt lielāka diametra - 1,5 vai 2 mm. Padoms – ja kāda detaļa ir nestandarta – tad labāk piemērīt un tad urbt caurumu. Šai platei paredzēti 3W rezistori, bet man ir 5W, kuri ir lielāki, līdz ar to jau savlaicīgi ar marķieri pirms kodināšanas piezīmēju garākus celiņus lai detaļa smuki iederētos uz plates.

Par detaļu sagatavošanu. Detaļas parasti nealvoju, jo jaunās jau pašas ir apalvotas. Vadu galus obligāti saviju un apalvoju kvalitatīvi. Vienmēr.

Sāku ar mazvērtīgāko detaļu ielodēšanu – pretestības, tad kondensatori (kuru te nav : ) ) , tad diodes un traņi pēdējie. Rezistoriem pirms lodēšanas bišku saīsinu kājas. Pirms ielodēšanas visus rezistorus pārmēru ar testeri vai atbilst nomināli un lai pēc tam nebūt liekas problēmas, ja kaut kas nestrādā. Pirms traņu lodēšanas parasti uzzīmēju no datasheet traņa izvadus un tad pārbaudu vai pareizi ievietots platē un tad pielodēju.Ja arī plate jau ir no neta ar visiem apzīmējumiem, tāpat pārbaudu – lai nav pēc tam būkšķis. :D

Platē lodēju , piemēram rezistoru Nr.1 , tad uzreiz to Nr.1 ielodēju abu kanālu platēs, lai izslēgtu kļūdas. Tad abus R2 un R3 – tā apmēram iet process. Jaudīgajiem rezistoriem parasti vēl kājiņas pieloku uz plates un tad ielodēju –lai drošāk turas.

Kad detaļa ielodēta – nokniebj garās „ūsas” Labs lodējums ir spīdīgs. Svarīgi sākumā pirmo sekundi detaļu neizkustināt, ja izkustina – tad lodējums ir blāvs –tāds jāpārlodē.

Detaļas pietur ar pinceti aiz izvada, lai nedeg rokas un nekarst tik traki arī paša detaļa. Lai ērtāk lodēt – var plati ieskrūvēt mazās skrūvspīlītēs(ir tādas baigi labās metāla + vēl mazais āmurītis ar ko aizzīmēju caurumus – vēl no bērnības kaut kāda bērnu darbmācības komplektiņa), es turu ar rokām, kuru āda jau samērā nejūtīga, tāpēc pinceti īpaši neizmantoju :D

Tranzistoriem pēc vecās mācības – pirmo pielodēju bāzi, tad emiteru un pēdējo kolektoru – nu lauķiem analogi – aizvars, iztece un notece. It kā lai neizsistu ar statisko elektrību , cik nu tur var izsist, bet es tā daru. Ir pat speciālas zemējuma aproces, bet tādas neizmantoju. Tranzistorus nevajag baigi karsēt-jālodē fiksi un akurāti.

 

DSC04476.jpg

 

Kad viss salodēts plates otru pusi vajag notīrīt no kušņu paliekām lai neveidojas liekas strāvas noplūdes un ir labs skats. Es tīru ar acetonu vai terpentīnu – kas nu ir pa rokai.

Tā nu-lūk viss salodēts izņemot gala pakāpes tranzistorus un 2 mazos kuri vēl nav sagādāti, kā arī iztrūkstošos pieskaņošanas rezistorus. Tos lodēšu kad viņi atnāks. Caurumus viņiem neurbu jo viņi mēdz būt ar izvadiem līnijā vai trīsstūrveidīgi. It kā pasūtīju līnijas veida, bet nez kādi atnāks. Jaudas traņi tiks lodēti pēdējie, kad tiks nodefinēta plates un traņu caurumu vieta uz radiatora.

 

Ceru, ka, ka kādam noder un nepretendēju uz 100% taisnību, bet es tā lodēju. Ja ir papildinājumu – laipni lūgti.

Edited by Kams
  • Patīk 2
Link to post
Share on other sites
Didzis

Platīti ērtāk apalvot ar vara "zeķes" palidzību. Ņemam vecu krievu koaksiālo kabeli ķipa RK1(jaunie kabeļi neder, jo tiem zeķe sastav no dažām dzīslām un nelodējas), nomaucam vara pinumu(zeķi), tad to piesūcinam ar kalifoniju, pēc tam piesūcinām ar alvu. Pašu platīti vēlams pirms alvošanas nosmrēt ar spirtā izšķīdinātu kalifoniju. Ņemam saalvoto zeķi, ar lodāmuru piespiežam platītei un braukājam pa celiņiem. Ar piešautu roku var iegūt alvojumu, kuru nevar atšķirt no rūpnieciskā.

Link to post
Share on other sites

Labs padoms par "zeķi", paldies. Vēl varu piebilst , ka 1mm urbis ir biku pa lielu - parasti pietiek detaļām ar 0,8mm apmēram.

Link to post
Share on other sites

Slinkums bija katrā vārdā iedziļināties, taču kopumā uzrakstīts labā latviešu valodā.

Lodāmura galu pamēģini tīrīt samitrinātā sūklī. Labi ir šie tīrītāji:http://www.howardelectronics.com/xytronic/460.html

Man zināmie koledžas mācekļi tagad cenšas plates projektēt ar PCAD un izgatavošanu pasūta firmā. Liela daļa ir ļoti slinki un no elektronikas neko nesaprot. Ja elektronika nopietni interesē, tad ieteiktu interesēties par modernākām tehnoloģijām. Man pazīstams cilvēks mājās cenšas apgūt moderno notebuku mātesdēļu remontu. No lodēšanas viedokļa, tas ir izaicinājums jebkuram meistaram. Internetā var dabūt visādus video. Naudiņu arī bišķin vajag. Termoregulējams fēns maksā kādus 50Ls.

Link to post
Share on other sites

smd un citu smalku lietu remonts mani neinteresē (tā ir neiroķirurģija)- pa lielam tur parasti maina visas plates, jo BGA mikreņu maiņa ne katram ir pa zobam. Man vismaz nav ne mazākās vēlēšanās to darīt - daudz patīkamāk un ērtāk ir lampu tehniku remontēt - lielas detaļas :D Plates protams var pats projektēt, bet es tam esmu par slinku - paņemu jau gatavas plates dizainus, ja nu kādu vienkāršu pats uztaisu dažreiz. dažas plates neatmaksājās pasūtīt firmās....

Link to post
Share on other sites

Man vispār lodēt vairāk negribās, bet vajag. Pasaulē ir daudz interesantāku lietu. Vairs nesaprotu, kāpēc daudzus desmitus gadus atpakaļ likās, ka bez elektronikas nekā interesesantāka nav.

PS. Varbūt tas ir jauns termins, ko es nezinu? "Kā lodēt, sagatavot palati un detaļas" Pārējais labi uzrakstīts, bet žargona.

Edited by Aigars
Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...