Aktuāls

Kad pienāks beigas Francijas ērai WRC pasaules čempionātā?

Auto, Moto

Lattelecom kā pirmais televīzijas operators Baltijā no šī pavasara sācis piedāvāt cilvēkiem iespēju skatīties televīziju uz četriem ekrāniem – ne tikai tradicionālajā televizorā, bet arī datorā, planšetdatorā un mobilajā tālrunī, tādējādi sniedzot skatītājiem vēl nebijušu izvēles brīvību un mobilitātes iespējas.

Šobrīd pasaulē jau vairāk nekā 250 miljoni cilvēku skatās televīziju mobilajās ierīcēs. Pēc ekspertu aplēsēm to skaits tuvāko divu gadu laikā pieaugs vismaz trīs reizes.

Prognozējot, ka iespēja skatīties televīziju ne tikai televizorā un datorā, bet arī mobilajās ierīcēs – planšetē un viedtālrunī – mainīs televīzijas skatīšanās paradumus, Baltijā lielākais televīzijas operators Lattelecom kopā ar Latvijas Universitātes Komunikācijas studiju nodaļas studentiem un Kivi TV veica sociālu eksperimentu. Tas parādīja, ka, sekojot pasaules tendencēm, arī Latvijā iespēja skatīties televīziju mobilajās ierīcēs kļūs arvien populārāka.

Lai izprastu, kā, attīstoties tehnoloģijām, mainās televīzijas skatītāju paradumi, sociālā eksperimenta laikā piecpadsmit dalībnieki izmēģināja jaunu iespēju un skatījās televīziju mobilajās ierīcēs, daloties personīgajos novērojumos par to, kā mainās viņu televīzijas skatīšanās paradumi – laiks, vieta un/ vai satura izvēle.

Eksperimenta dalībnieki kā galveno daudzekrānu televīzijas priekšrocību norādīja mobilitāti – iespēju televīziju skatīties jebkur, kur tas iepriekš nav bijis iespējams: kafejnīcā, frizētavā, darbā, sporta zālē, sabiedriskajā transportā vai auto, virtuvē vai citās mājsaimniecības telpās, kur tradicionāli nav televizora. Kā otra būtiskākā priekšrocība tika minēta jēgpilna laika pavadīšana vietās, kur ir jāgaida un jāgarlaikojas, apvienojot patīkamo ar lietderīgo. Par īpaši ērtu dalībnieki atzinuši televīzijas skatīšanos mobilajās ierīcēs ceļā uz darbu, skatīšanos gultā pirms gulētiešanas vai ikrīta brokastu rituālu laikā, kad bijis iespējams skatīties ziņu pārraides. Eksperimentā iesaistītajiem aktuālākais saturs, ko viņi skatījās mobilajās ierīcēs, bija ziņas un sporta raidījumi tiešraidē, kā arī izklaides kanāli, piemēram, iConcerts.

Vairums dalībnieku, eksperimentam noslēdzoties, atzīst, ka televīzijas skatīšanās mobilajās ierīcēs nākotnē kļūs arvien populārāka, jo tā piedāvā izvēles iespējas – skatīties televīziju kur, kad un kā skatītājs vēlas, ja vien ir pieejams internets.

Lattelecom televīzijas biznesa daļas vadītāja Inga Alika: „Televīzijas skatīšanās ārpus mājas, kas pasaulē plašāk pazīstama kā TV everywhere (lv – „televīzija ik uz soļa”), kļūst arvien populārāka ne tikai Rietumeiropā, kur 30% mājsaimniecību aktīvi interesējas par šo iespējuii, bet arī Latvijā. Lattelecom ir svarīgi sekot līdzi tehnoloģiju tendencēm un piedāvāt šo pakalpojumu Latvijas iedzīvotājiem, un mums ir prieks, ka Latvija šajā ziņā ir inovators ne tikai Baltijā, bet apsteigusi arī daudzas pasaules lielvalstis. Mums ir ceturtais ātrākais internets pasaulē, un Latvijas iedzīvotāji ir ļoti atsaucīgi jaunākajām tehnoloģijām, tādēļ prognozēju, ka televīzijas skatīšanās datoros un viedtālruņos gūs popularitāti.”

Latvijas Universitātes Sociālo zinātņu fakultātes Komunikācijas studiju nodaļas pasniedzējs, multimediju studijas vadītājs Rolands Tjarve:

„Mediju un tehnoloģiju attīstības tendences gan pasaulē, gan Latvijā arvien straujāk parāda, ka svarīgs aspekts ir savstarpējs dialogs starp mediju patērētāju – skatītāju, klausītāju, lasītāju – un mediju satura piegādātāju. Mediju lietotāju paradumi un to maiņa līdz ar tehnoloģiju attīstību šobrīd ir interesants objekts novērojumiem. Varu prognozēt, ka, attīstot dažādus telekomunikāciju un tehnoloģiju pakalpojumus, nākotnē šīs jaunās tendences – TV ik uz soļa – izpētei tiks pievērsta arvien lielāka vērība. Ir labi, ka Lattelecom novērtē to, ka mūsdienās patērētājam svarīga ir mobilitāte – cilvēkiem ir  nepieciešams medijs, kas nav piesaistīts tikai vienai ierīcei – televizoram, bet, tāpat kā internets, kļūst pieejams ik uz soļa.”

Šobrīd katrs otrais pasaules iedzīvotājs lieto mobilo telefonu, bet katrs septītais – viedtālruni. Savukārt pasaulē pārdoto planšetdatoru skaits 2011. gadā sasniedzis 55 miljonus ierīču, lēšot, ka līdz 2014. gadam to skaits tirgū dubultosies.

Arī Latvijā pēdējo 2 gadu laikā strauji audzis viedtālruņu lietotāju skaits, un 2011. gada pirmajā ceturksnī to lieto teju katrs ceturtais mobilo ierīču lietotājs, kamēr vēl 2010. gada sākumā viedtālruņus lietoja tikai 7% mobilo tālruņu īpašnieku. Šīs tendences skaidri iezīmē arī televīzijas skatītāju paradumu izmaiņas nākotnē – līdz ar viedtālruņu un planšetdatoru izplatības pieaugumu, kā arī interneta pieejamību, cilvēki arvien vairāk izvēlēsies TV skatīties tur, kur viņiem ērtāk.

Lattelecom šobrīd piedāvā trīs televīzijas platformas:

  • Interaktīvo televīziju (signāls līdz televizoram tiek piegādāts pa interneta vadu), kas patlaban ir progresīvākais televīzijas pakalpojums Latvijā un vienīgais, kas nodrošina skatītājam visplašāko interaktivitāti – iespēju skatītājam izvēlēties, ko un kad skatīties. Lattelecom Interaktīvā TV piedāvā gan video nomu internetā un pārraižu arhīvu, gan arī raidījumu un filmu ieraksta funkciju, kā arī iespēju attīt uz raidījuma sākumu, ja tas nokavēts.

  • Virszemes televīziju (signāls līdz televizoram tiek piegādāts pa gaisu un tiek uztverts ar antenu)

  • Interneta televīziju – internetā bāzēta televīzija, ko var skatīties, izmantojot jebkuru interneta pārlūku. Interneta televīziju var skatīties ne tikai uz datora, bet arī planšetdatora un viedtālruņiem.

Saistītās tēmas: lattelecomtelevīzija

Izsaki savu viedokli