Aktuāls

Kad pienāks beigas Francijas ērai WRC pasaules čempionātā?

Auto, Moto

Ar 2013.gada 1.janvārī stājušies spēkā vairāki transporta un sakaru jomu regulējošie tiesību akti vai to grozījumi, kas skar lielu sabiedrības daļu.

Ir ieviesta jauna transportlīdzekļu kategorija motocikliem A2 – šīs kategorijas vadītāja apliecību varēs iegūt no 18 gadu vecuma. Ministru kabineta noteikumi „Transportlīdzekļu vadītāja tiesību iegūšanas un atjaunošanas kārtība un vadītāja apliecības izsniegšanas, apmaiņas un atjaunošanas kārtība” precizē vadītāja kvalifikācijas iegūšanas kārtību. Tāpat no jaunā gada ir jauns transportlīdzekļu vadītāja apliecības paraugs, bet esošajiem autovadītājiem tas nerada papildus sarežģījumus, jo iepriekšējā parauga vadītāja apliecības būs derīgas līdz termiņam, kas norādīts uz esošās apliecības, maksimums – līdz 2022.gada beigām. Līdz ar to Latvijas autovadītājus, kuriem jau ir vadītāja apliecība, šīs izmaiņas no 2013.gada 2.janvāra neskars. Noteikta arī jauna vadītāja apliecības iznīcināšanas kārtība.

Vairākas būtiskas izmaiņas veiktas Ceļu satiksmes likumā. Turpmāk A, D, DE kategorijas transportlīdzekļu vadīšanas tiesības varēs iegūt personas, kas sasniegušas 24 gadu vecumu. Līdz šim vecuma slieksnis bija zemāks.

Tāpat arī atvieglota transportlīdzekļu pārbūves kārtība. Jebkura persona individuāli varēs izgatavot transportlīdzekļa piekabes ar pilnu masu līdz 3500 kilogramiem. Līdz šim transportlīdzekļus varēja ražot tikai sērijveidā un tikai juridiskas personas. Līdz ar likuma grozījumiem tiks izstrādāti Ministru kabineta noteikumi par attiecīgās kategorijas transportlīdzekļu ražošanu individuālā kārtā.

Latvijā un ārvalstīs iepriekš nereģistrētam motociklam, triciklam un kvadriciklam, vieglajam automobilim, piekabei ar pilnu masu līdz 3500 kilogramiem pirmreizējo valsts tehnisko apskati turpmāk veiks ne vēlāk kā 24 mēnešus pēc tam, kad attiecīgais transportlīdzeklis pirmoreiz reģistrēts Latvijā. Līdz šim attiecīgajiem transportlīdzekļiem tehniskā apskate bija jāveic katru gadu.

Izmaiņas Ceļu satiksmes likumā tagad nosaka arī to, ka Latvijā un ārvalstīs iepriekš nereģistrētam kravas automobilim, kā arī piekabei (puspiekabei) ar pilnu masu virs 3500 kilogramiem un neatliekamās medicīniskās palīdzības transportlīdzeklim, autobusam, vieglajam taksometram un autoapmācībai paredzētam un attiecīgi reģistrētam transportlīdzeklim  pirmreizējo valsts tehnisko apskati veiks ne vēlāk kā 12 mēnešus pēc tam, kad attiecīgais transportlīdzeklis pirmoreiz reģistrēts Latvijā. Līdz šim attiecīgajiem transportlīdzekļiem tehniskā apskate bija jāveic reizi pusgadā.

Tikmēr par braukšanu attiecīgajā virzienā, ja luksofora papildsekcijā nav iedegts zaļās bultas signāls, tiks izteikts brīdinājums vai uzlikts naudas sods mopēda vadītājam piecu latu apmērā, bet cita transportlīdzekļa vadītājam – no 20 līdz 40 latiem. Ar šo grozījumu Latvijas Administratīvo pārkāpumu kodeksā tiek precizēta atbildība par luksoforu signālu neievērošanu jeb tiek nodalīts mazāk būtisks pārkāpums (luksofora papildsekcijas signāla neievērošana) no ļoti rupja pārkāpuma (pamatsignāli luksoforā), jo līdz šim par abiem tika paredzēts vienāds sods.

Kā paredz MK „Noteikumi par atpūtas kuģu vadītāju apmācību, sertificēšanu un reģistrāciju”, no 2013.gada 1.janvāra VAS „Ceļu satiksmes drošības direkcija” (CSDD) izsniegs jaunā parauga nacionālās atpūtas kuģu vadītāju apliecības, kā arī sadarbībā ar biedrību „Latvijas Zēģelētāju savienība” uzsāks eksamināciju jaunā parauga starptautisko atpūtas kuģu vadītāju apliecību saņemšanai un šo apliecību izsniegšanu.

Savukārt grozījumi MK noteikumos „Noteikumi par kuģu reģistrāciju Latvijas kuģu reģistrā” nosaka, ka uz kuģiem, kuri veic pasažieru pārvadājumus pa jūru, no nākamā gada būs jābūt dokumentam par pārvadātāja atbildības apdrošināšanu pasažiera nāves vai miesas bojājuma gadījumā.  Tādējādi tiek ieviestas Eiropas Parlamenta un Padomes 2009.gada 23.aprīļa regulas Nr.392/2009 par pasažieru pārvadātāju atbildību nelaimes gadījumos uz jūras prasības, kas paredz pārvadātāju obligāto apdrošināšanu vai citu finansiālu nodrošinājumu pasažiera nāves vai miesas bojājumu gadījumā, ja attiecīgais kuģis reģistrēts vairāk nekā 12 pasažieru pārvadāšanai.

Izmaiņas šogad paredzētas arī citos transporta un sakaru nozari regulējošos likumos un Ministru kabineta noteikumos.

Saistītās tēmas: automašīnaslikumdošana

Izsaki savu viedokli