Aktuāls

Kad pienāks beigas Francijas ērai WRC pasaules čempionātā?

Auto, Moto

Ķīna kļūs par pasaulē lielāko auto pārdošanas un eksporta tirgu 2025. gadā, un visaugstākais pieprasījums pēc elektriskajiem spēkratiem sagaidāms tieši attīstības tirgos. Tomēr prognozēts, ka 2025. gadā pasaules mērogā elektromobiļi veidos vien 15% no reģistrētajiem jaunajiem automobiļiem, liecina starptautiskās biznesa konsultāciju kompānijas KPMG veiktais ikgadējais autouzņēmumu vadošo darbinieku viedokļu pētījums Global Automotive Executive Survey. Savukārt Latvijā iedzīvotāji joprojām priekšroku dod tradicionālajiem automobiļiem ar mazāku degvielas patēriņu, dīzeļdzinējiem, kā arī domā par automašīnu aprīkošanu ar gāzes iekārtām.

“Salīdzinot ar iepriekšējo gadu, šogad pētījuma rezultāti liecina, ka auto ekspertiem nav skaidra priekšstata, kur virzās šī nozare,” sacīja Armine Movsisjana, SIA KPMG Baltics Transporta un loģistikas sektora vadītāja un uzņēmuma partnere Latvijā. “Viennozīmīgi skaidrs gan ir tas, ka elektromobilitāte šobrīd ir viena no būtiskākajām tendencēm pasaules auto industrijā. Taču, vai un kad pilnībā ar elektrību darbināmie spēkrati kļūs par populārāko izvēli Latvijā, ir atkarīgs no virknes sarežģītu un savstarpēji saistītu faktoru. Viens no tiem ir fakts, ka mūsu valstī dominējošā loma pieder lietotu automašīnu tirgum, tādēļ izvēles kritērijos Latvija var sekot tām valstīm, kas tradicionāli piegādā lietotus auto mūsu tirgum. Tomēr mūsu šodienas realitāte ir skaidra – arvien pieaugošās degvielas cenas un rūpes par apkārtējo vidi veicina to, ka Latvijas iedzīvotāji pērk automobiļus ar mazāku degvielas patēriņu, dīzeļdzinējiem vai apsver iespēju uzstādīt gāzes iekārtas savos automobiļos ar benzīna motoru. Šī tendence var turpināties tuvākajā nākotnē, jo sagaidāms, ka benzīna un dīzeļdegvielas cenu dinamika būtiski atšķirsies.”

Neraugoties uz to, ka pasaules mērogā 76% respondentu joprojām par svarīgāko auto iegādes faktoru min degvielas patēriņa efektivitāti un 65% – draudzīgumu videi, 2/3 aptaujāto neuzskata, ka pēc 15 gadiem elektromobiļi pārsniegs 15% no kopējiem spēkratu ikgadējiem pārdošanas apjomiem globālajā mērogā. Taču šķiet, ka šī prognoze neattiecas uz Ķīnu, Japānu, kā arī citiem strauji augošiem tirgiem, kur sagaidāms, ka elektromobilitāte nostiprināsies ātrāk, liecina pētījuma rezultāti.
Respondenti Āzijā, īpaši Ķīnā un Japānā, 2025. gadā prognozē lielāku elektromobiļu izplatību šajās valstīs nekā vidēji pasaulē. Vairāk nekā 50% respondentu Ķīnā sagaida, ka 11% līdz 25% (no 4 līdz 9 milj.) reģistrēto jauno transportlīdzekļu būs elektromobiļi, bet 46% respondentu no Japānas paredz, ka reģistrēto elektromobiļu īpatsvars pārsniegs 25%. Turpretī ASV 50% uzskata, ka 2025. gadā reģistrēto jauno elektromobiļu skaits veidos vien 6% – 10%.

Šķiet, ka galvenā ražotāju un piegādātāju problēma joprojām ir nedrošība par to, kurš no enerģijas avotiem būs vislabākais un dominējošais elektromobiļiem 2025. gadā.
Sagaidāms, ka vadošā loma pasaules tirgū piederēs hibrīdu transportlīdzekļiem, kas vienlaicīgi piesaistīs arī vislielākās investīcijas, bet vispopulārākie būs pilnie hibrīdi un uzlādējamie modeļi, kuriem sekos automobiļi ar degvielas elementiem. Kā liecina šā gada pētījums, respondenti atzīmē uzlabojumus bateriju un degvielas elementu tehnoloģijās, turklāt ir pazīmes, ka priekšroka var tikt dota tieši degvielas elementiem, taču nenoteiktība joprojām saglabājas.

Interesanti, ka gandrīz 2/3 respondentu visā pasaulē uzskata: šobrīd iekšdedzes dzinēja optimizācijai ir lielāka efektivitāte un potenciāls nekā esošajām elektromobiļu tehnoloģijām, lai samazinātu oglekļa emisiju nākamajos piecos gados.

Līdzīgi kā KPMG 2010. gada globālais pētījums, 2011. gada pētījums rāda, ka liekās ražošanas jaudas un pārprodukcija joprojām ir nopietnas problēmas, jo vairāk nekā puse aptaujāto sagaida, ka 2016. gadā Ķīna kļūs par visvairāk pārapbūvēto valsti. Tomēr pētījuma rezultāti arī liecina, ka reāli risinājumi šai problēmai joprojām nav atrasti, un gandrīz 1/5 respondentu neuzskata liekās ražošanas jaudas par nopietnu problēmu BRIC valstīs (Brazīlijā, Krievijā, Indijā un Ķīnā), lai gan pieejamie nozares dati liecina, ka izmantotās jaudas ir reāls drauds reģionam un tā ātrai izaugsmei.

Pilsētas aizvien vairāk saskaras ar pārvietošanās problēmu, it īpaši ASV un Japānā, kur vairāk nekā 60% respondentu uzskata, ka pilsētu plānošana ietekmē spēkratu konstrukciju un lietošanu. Pārsteidzoši, ka Vācijā šāds viedoklis ir tikai 38% respondentu.

Pētījuma rezultāti rāda, ka potenciālā klientu bāze BRIC un tā dēvētās triādes tirgos (ASV, Kanāda, Meksika, Eiropa un Klusā okeāna reģions) nākamajos 15 gados svārstīsies no 6% līdz 15% jeb 110 – 230 milj. klientu robežās. Sagaidāms, ka mobilitātes pakalpojumu tirgus līdere būs Brazīlija, jo 42% respondentu prognozē, ka 2026. gadā 25% pilsētu iedzīvotāju šajā valstī izmantos šos pakalpojumus. Tomēr kopumā vislielākais mobilitātes tirgus līdera potenciāls ir Ķīnai, jo tur tiek prognozēti 90 milj. potenciālo klientu.

Saistītās tēmas: elektromobīļipētījumi

Izsaki savu viedokli