Aktuāls

LG un ”Qualcomm” sadarbosies, lai izstrādātu nākamās paaudzes savienojumu risinājumus automašīnām

Auto aprīkojums

Mājokļa gaisa kvalitātes mērījumi uzlabo ne vien cilvēka veselību, bet arī mājokļa lietojamību

Sadzīves un virtuves tehnika

”OnePlus” slepeni zog viedtālruņu lietotāju datus

Portatīvie datori

”Alcatel” iegūst prestižo ”TOP/COM” Sudraba balvu par jauno zīmola aplikāciju ”enjoy.now”

IT sasniegumi, bizness

”Samsung” aprīko jauno ”Grand Hotel Kempinski Riga” ar vairāk nekā 220 profesionālajiem ekrāniem

IT sasniegumi, bizness

Disku bremzes ir bremžu sistēmas veids, kas palēnina riteņa griešanās ātrumu, saspiežot tam pievienotu metāla disku ar skrūvspīlēm līdzīgu hidraulisko suportu.

Disku bremzes darbojas pēc tā paša principa kā velosipēdu rokas bremze. Atšķirība ir tajā, ka velosipēdu bremžu kluči beržas pret pašu riteni. Mašīnas bremžu disks ir daļa no konstrukcijas, pie kuras ir pievienots ritenis. Disks, tehniski saukts par rotoru, ir skaidri redzams caur riteņa spieķiem.

Praktiski visām mūsdienu automašīnām priekšējos riteņos ir atrodamas disku bremzes. Tas ir tāpēc, ka disku bremzes gandrīz pēc visiem kritērijiem ir pārākas pār trumuļu bremzēm, un, automašīnas apturēšanai, vissvarīgākie ir tieši priekšējie riteņi. Tie padara lielāko daļu darba – izņemot tad, kad braukšana tiek veikta atpakaļgaitā.

Disk_brake_dsc03682

Kā darbojas disku bremzes?

Automobiļu bremzes izmanto berzi, lai pārveidotu transportlīdzekļa inerci siltumā. Brīdī, kad tiek nospiests bremžu pedālis, virzulis galvenajā bremžu cilindrā izspiež bremžu šķidrumu pa šļaukām līdz bremžu sistēmai pie katra riteņa. Tad, bremžu disku gadījumā, viens vai vairāki virzuļi katrā suportā sāk stumt bremžu klučus, līdz tie saskaras ar bremžu diskiem.

Bremžu kluči, beržoties pret diskiem, palēnina un beigās aptur riteni. Bremžu kluču berzes materiāls ir veidots tā, lai novērstu troksni un izturētu augsto temperatūru, kas rodas berzes rezultātā.

Bremžu disku priekšrocības

Disku bremzēm tiek dota priekšroka pār trumuļu bremzēm, vairāku iemeslu dēļ. Pirmkārt, savā darbībā tās ir lineārākas, un tām ir mazāka iespēja noķīlēties. Otrkārt, vaļējā konstrukcija nodrošina efektīvāku dzesēšanu, salīdzinot ar trumuļu bremzēm. Siltums ir nenovēršams berzes blakusprodukts. Ja bremzes sasniedz pārāk augstu temperatūru, tās zaudē efektivitāti. Tāpat disku bremzes ir noturīgākas pret ūdeni, jo bremžu diski to aizgrūž projām, un bremžu kluči kalpo kā tīrītāji.

Disku bremzes automātiski noregulējas, kas nozīmē, ka, bremžu klučiem nodilstot, bremzes turpinās darboties arī bez tehniskām apkopēm. Pirms 20. gadsimta sešdesmitajiem gadiem, trumuļu bremzes automātiski neregulējās. Mūsdienās tas ir mainījies, tomēr to pašregulēšanās balstās uz mehāniskiem faktoriem, kas nav tik uzticami kā disku bremžu sistēmā.

Disku bremzēm ir nepieciešams lielāks hidrauliskais spiediens, nekā trumuļu bremzēm. Šī iemesla dēļ, bremžu pastiprinātāji ir plaši izplatīti pat lētākajās automašīnās.

Kādas pazīmes liecina par nodilušiem bremžu diskiem vai bremžu klučiem?

  • Bremzējot mašīna “čīkst”

Šī ir viena no visskaidrākajām pazīmēm, kas liecina, ka bremzēm nepieciešama detaļu nomaiņa. Šo skaņu rada nodiluma indikators – metāla elements, kas atrodas uz gandrīz visiem bremžu kluču modeļiem. Berzes materiālam nodilstot līdz noteiktai pakāpei, šis metāla elements saskaras ar bremžu disku, kā rezultātā rodas čīkstošā skaņa, kas brīdina, ka bremžu kluči ir jānomaina. Pēc šī brīdinājuma atskanēšanas, Jums būs pietiekami daudz laika, lai automašīnu droši nogādātu līdz tuvākajai tehniskās apkopes stacijai. Taču trokšņa ignorēšana novedīs pie bremžu kluču pilnīgas nodilšanas, kā rezultātā bremzēšana notiks metālam beržoties pret metālu, radot papildus bojājumus.

  • Apturot transportlīdzekli, tas novirzās sānis

Šīs problēmas cēlonis var būt noķīlējies bremžu suports, lai gan novirzīšanās sānis var rasties arī bojātu riepu vai plīsušas siksnas rezultātā. Ja ir noķīlējies bremžu suports, tas var norādīt uz iesprūdušu virzuli vai smērvielas trūkumu vadīklās. Atsevišķos gadījumos, problēmas cēlonis var būt bojāts bremžu spēka regulators vai galvenais bremžu cilindrs, tomēr šie gadījumi ir reti.

  • Bremžu pedālis zaudē pretestību, nolaižas līdz grīdai vai pulsē

Pedālis, kas zaudējis pretestību vai nolaižas līdz grīdai ir nepārprotama pazīme, kas norāda, ka galvenajā bremžu cilindrā vai bremžu sistēmā ir sūce. Noteikti pārbaudiet bremžu šķidruma līmeni. Dažkārt sūce var parādīties mašīnas iekšpusē pie bremžu pedāļa. Šādā gadījumā ir nepieciešams tūlītējs remonts. Ja bremžu pedālis pulsē, tad visticamāk bremžu disks ir savērpies vai nedarbojas vienmērīgi.

Kas notiks, ja nolietoti bremžu diski tiks lietoti kopā ar jauniem bremžu klučiem?

Tā kā nolietotajiem bremžu diskiem nebūs pilnīgi līdzena virsma, jaunie bremžu kluči pielāgosies nolietoto disku formai. Ja bremžu diski tiks nomainīti, bet bremžu kluči nē, tad vecie bremžu kluči nevienmērīgi nodeldēs bremžu diskus. Parasti bremžu disku maiņa nav nepieciešama kamēr nav nolietoti vairāki bremžu kluču komplekti. Tomēr, ja Jums ir kaut mazākās šaubas par Jūsu bremžu disku atlikušo ekspluatācijas mūžu, nomainiet tos! Jūs būsiet drošs, ka Jūsu automašīnas primārais drošības instruments ir pilnā darba kārtībā.

Kā noteikt, vai bremžu diski ir nolietojušies?

Ikdienas ekspluatācijā bremžu sistēmas detaļas, it īpaši bremžu kluči, nolietojas. Nospiežot bremzes, suporti piespiež bremžu klučus pie diskiem, radot berzi, kas automašīnu palēnina un ļauj tai vienmērīgi apstāties. Šīs berzes rezultātā, bremžu kluči sāk nodilt. Ja bremžu kluči kļūst plānāki par 6 mm, tie ir jāmaina. Labākais veids, kā noskaidrot bremžu kluču nodiluma pakāpi, ir apskatīt tos caur atstarpi riteņa konstrukcijā. Tāpat to var noteikt pēc čīkstošās skaņas, kas atskan bremzēšanas laikā. Ja bremžu kluči ir pārāk nodiluši, neliels metāla elements, ko sauc par indikatoru, radīs šo skaņu ikreiz, kad tiks nospiestas bremzes.

Vienkāršs braukšanas tests ir vēl viens veids, kā pārbaudīt automašīnas bremzēšanas jaudu. To ir jādara uz ceļa, kas netiek lietots satiksmē. Uzsāciet kustību un, kad ātrums ir sasniedzis 50 km/h, spēcīgi sabremzējiet, pilnībā neapturot auto un nenobloķējot riepas. Ja bremžu diski ir izteikti savērpušies, Jūs jutīsiet spēcīgu vibrāciju. Ja vibrāciju nejutāt, atsāciet braukšanu. Sasniedzot ātrumu 100 km/h, vēlreiz spēcīgi sabremzējiet, tāpat, kā pie ātruma 50 km/h. Ja sajutāt vibrāciju, tas nozīmē, ka disku savērpšanās ir neliela, un to var izjust, tikai bremzējot pie liela ātruma.

Regulāri mainot bremžu klučus, disku bojājumi var tikt novērsti. Tomēr tie var rasties arī no netīrumiem vai smiltīm, kas nokļūst uz bremžu klučiem un, bremzēšanas laikā, rada rievas uz diskiem. Šīs problēmas ignorēšana var novest pie neatgriezeniskiem bojājumiem, kas nozīmē, ka disks būs jāmaina.

Raksts tapis sadarbībā ar rezerves daļu interneta veikalu Trodo.lv.

Trodo.lv sortimentā pieejamas vairāk kā 350 000 rezerves daļas visām populārākajām auto markām, tostarp bremžu diski no pasaules klases zīmoliem: BOSCH, Brembo, Ferodo, TRW Zimmermann u.c.

Izsaki savu viedokli