Aktuāls

Kad pienāks beigas Francijas ērai WRC pasaules čempionātā?

Auto, Moto

Pagājušajā BOOT.Lv lietoto automobiļu apskatā dominēja 90to gadu autobūves flagmaņi ar iespaidīgiem un daudz patērējošiem V8 dzinējiem cenu kategorijā līdz 5000 latiem. Arī šoreiz mūsu cenu kategorija ir tāda pati, tomēr automobiļi – pavisam pretēji – 21. gadsimta mazauto ar ekonomiskiem dīzeļdzinējiem, kuru vidējais patēriņš nepārsniedz 4,5 litrus uz 100 kilometriem. Izraudzītie spēkrati savu kompakto izmēru dēļ lieliski iederas pilsētas ainavā, tomēr mazais patēriņš, izmērs (lielākā daļa jau sasniedz otrā golfiņa gabarītus) un augušais komforta līmenis padara tos par labiem sabiedrotajiem arī ilgākos ārpus pilsētas braucienos. Pirmajā no divām ekonomisko mazauto apskata daļām aplūkosim divus francūžus, vienu itāli un vienu vācieti, bet otro daļu ar vienu francūzi, vienu japāni un diviem vāciešiem gaidiet tuvākajās dienās!


Citroen C2 (2003-)



Pirmais apskatāmais mazauto ir Citroen C2, kas patiešām atbilst šim nosaukumam, jo, neskaitot VW Lupo, tas ir mazākais modelis šajā apskatā. Neraugoties uz to, franču spēkrats priekšā sēdošajiem piedāvā ērtus sēdekļus, ergonomisku vadības paneli (ar interesantu digitālo spidometru) un pietiekamu plašumu. Plašums aizmugurē un bagāžas nodalījumā auto gabarītu dēļ gan nav gaidāms, tomēr to attiecību par labu vienam vai otram iespējams regulēt ar bīdāmu aizmugurējo sēdekļu rinda (standarta aprīkojumā vien dārgākajos aprīkojuma līmeņos). Pozitīvais iespaids salonā turpinās arī vadāmībā – tā ir droša un stabila, traucē vienīgi neprecīzā elektriskā stūres pastiprinātāja darbība. Komforta cienītājiem balstiekārta varētu gan šķist nedaudz par cietu.

Bez neprecīzās stūres sistēmas kā vēl viens mīnuss vadāmībā minams salīdzinoši lielais apgriešanās rādiuss, kas īpaši traucēs novietojoties stāvvietās. Problēmas stāvvietās iespējams sagādās arī samērā zemais klīrenss, kā dēļ uz apmales var aizķert un saskrāpēt priekšējo buferi. Tehniskas problēmas var sagādāt dzinēja vadības elektronika, streikojoša signalizācija un ģenerators, kā arī dīzeļdzinēju degvielas iesmidzināšanas iekārtas. Jāatzīmē, ka tehniskā uzticamība sākot ar 2005. gadu strauji uzlabojās. Tas gan nemaina faktu, ka balstiekārta nav projektēta bedrainajiem Latvijas ceļiem, kas savukārt noved pie regulāriem ieguldījumiem tajā.

Dzinēju klāsts sniedzas no bāzes 1,1-litru benzīna agregāta līdz sportiskajai 1,6-litru VTR modifikācijai, pa vidu esot 1,4-litru benzīna un mūsu ieteicamajam 1,4-litru dīzeļdzinējam. Pārnesumkārbas izvēlei divas – parastā manuālā un automatizētā SensoDrive. Pirmā no tām izceļas ar pārāk garu kulises gājienu, tomēr jebkurā gadījumā tā būs labāka izvēle nekā SensoDrive, kurai raksturīga saraustīta un nelīdzena darbība. Bāzes versijas aprīkojums visai skops, tomēr augstākie aprīkojuma līmeņi un papildus aprīkojuma klāsts, kas var ietvert elektriskos logu pacēlājus, klimata kontroli un pusādas salonu, apmierinās arī augstāku modeļu klašu cienītājus. C2, kas pieejams vien divu/trīs durvju izpildījumā, tirdzniecībā nonāca 2003. gadā un gandrīz bez izmaiņām vēl aizvien tiek ražots un tirgots, tādējādi par salīdzinoši zemu cenu (mūsu cenu kategorijā ietilpst pat 2004. un 2005. gada eksemplāri) savā īpašumā varat iegūt mazlietotu aktuālās paaudzes spēkratu. Jāatceras gan, ka zemajai iegādes cenai ir arī savs skaidrojums un mīnusi – pārdošanas gadījumā potenciālie pircēji jāgaida ilgi un jārēķinās ar samērā lielu vērtības zudumu.

Priekšrocības:



+ dizains



+ ērts salons



+ stabila un droša vadāmība





Trūkumi:



– elektronika



– zems klīrenss



– apgrūtināta tālākpārdošana





Ieteicamākais dzinējs:



Tilpums/nosaukums: 1.4 HDi



Jauda/griezes moments: 68 ZS / 150 NM



Paātrinājums 0-100 km/h: 14.8 s



Maksimālais ātrums: 166 km/h



Vidējais patēriņš (pēc ražotāja datiem uz 100 km): 4.2 l










Citroen C3 (2002-)



Interesants, bet tieši pretējs dizains ir arī otram Citroen markas pārstāvim C3, kas pieejams vien četru/piecu durvju izpildījumā. Ja C2 virsbūvē manāmas vēl asas līnijas, tad lielākais brālis ir pilnīgi gluds un apaļš. Kupolveida jumts ir ne vien dizaina elements, bet arī nodrošina gan ērtu iekāpšanu un izkāpšanu, gan arī pieņemamu sēdēšana gara auguma cilvēkiem. Par ērtu sēdēšanu aizmugurē gan nevar nosaukt, jo jāsaskaras ar vietas trūkumu kāju un ceļu reģionā. Kopumā gan sēdekļi veidoti ar nepietiekamu sānu noturību un arī salona apdares līmeni var vēlēties labāku. Koks ar diviem galiem ir balstiekārta – no vienas puses tā nodrošina drošu un stabilu vadāmību, bet no otras komforta līmenis varēja būt augstāks. Arī vizuāli pievilcīgais instrumentu panelis ar digitālo spidometru varētu būt labāk nolasāms. Šaubas gan nerada aprīkojums – jau bāzes izpildījumā pieņemams un augstākajos aprīkojuma līmeņos priekšzīmīgs.

Tehniskās problēmas līdzīgas kā mazajam brālim C2 – problēmas ar dzinēju vadību, iesmidzināšanas un aizdedzes sistēmām, ģeneratoru un elektriskajiem logiem. Un arī pārējie trūkumi tādi paši – gan samērā zemais klīrenss, gan arī labiem ceļiem paredzētā balstiekārta, kas prasīs ieguldījumus.

Un arī dzinēja klāsts praktiski identisks jau pieminētajam C2 – bāzes agregāts ir 1,1-litra benzīna dzinējs, bet virsotni veido 1,6-litru benzīna un dīzeļdzinēji ar 110, respektīvi 109 zirgspēkiem. Starp tiem atrodamas 1,4-litru benzīna un dīzeļa modifikācijas, tai skaitā mūsu cenu un interešu kategorijā ietilpstošais 1,4-litru HDi ar 70 zirgspēkiem. Pārnesumkārbas izvēles iespējas – parastā manuālā un līdz atjaunināšanai automātiskā pārnesumkārba, ko pēc atjaunināšanas nomainīja ar neveiksmīgo SensoDrive. Šajā brīdī jāmin, ka atjauninātos modeļus sāka izlaist 2005. gada rudenī un tie mūsu izvēlētajā cenu kategorijā neietilpst. Citroen raksturīgā problēma – maza pircēju interese un zema tālākpārdošanas vērtība.

Priekšrocības:



+ dizains



+ labs aprīkojums



+ stabila un droša vadāmība





Trūkumi:



– elektronika



– apgrūtināta tālākpārdošana



– neizturīga balstiekārta





Ieteicamākais dzinējs:



Tilpums/nosaukums: 1.4 HDi



Jauda/griezes moments: 68 ZS / 150 NM



Paātrinājums 0-100 km/h: 15.4 s



Maksimālais ātrums: 165 km/h



Vidējais patēriņš (pēc ražotāja datiem uz 100 km): 4.4 l










Fiat Panda (2003-)



Ja iepriekšējie divi francūži izcēlās ar interesantu dizainu, tad Fiat Panda, itāļiem neraksturīgi, iztiek bez jebkādām spēlītēm. Jāatzīmē gan, ka Fiat Panda nav gluži tīrasiņu itālis – tā ražošana noris mums tuvajā Polijā. Un varbūt pat labi, ka tā, jo atšķirībā no Itālijā ražotiem spēkratiem, Pandai raksturīga laba salona apdares un materiālu kvalitāte. Runājot par salonu – tas, neraugoties uz auto īso 3,54 metru garumu, izdevies visai plašs un bez problēmām ļauj pārvadāt pat četrus pieaugušos. Un augstās četru/piecu durvju virsbūves dēļ arī iekāpšana un izkāpšana problēmas nesagādās. Vēl viena ietilpīgā salona priekšrocība ir bīdāma un salokāma aizmugurējā sēdekļa rinda, kas gan jaunam auto bija pieejama kā papildus aprīkojums.

Augstajai virsbūvei ir savs trūkums – sasvēršanās līkumos, ko gan kompensē sabalansētā balstiekārta. Tomēr arī tā nav bez trūkumiem – grabēšana un klaboņa piekarē nav retums. Tehniskas problēmas var sagādāt signalizācija un degvielas sūknis, tomēr kopumā Panda ir uzticams auto. Vēl viens trūkums, kas mazina braukšanas prieku, ir neprecīzā stūre iekārta.

Dzinēju gammu sniedzas no 1,1-litra benzīna agregāta līdz 1,4-litru 100 zirgspēku benzīna versijai, pa vidu esot 1,2-litru benzīna un dīzeļa dzinējiem, kā arī 1,3-litru JTD, kas pieejams no 2004. gada vasaras. Interesanti, ka 1,2-litru dzinējiem pieejama arī pilnpiedziņas versija. Jāatzīst, ka Panda iegādes cena nav tā zemākā, tomēr pretī saņemsiet mazlietotu un aktuālu modeli, kas bez vērā ņemamām izmaiņām vēl aizvien tiek ražots. Izvēloties spēkratu, jāņem vērā, ka bāzes versijā, ko var atpazīt pēc nekrāsotiem buferiem, aprīkojuma līmenis būs visai zems, tādēļ ieteicams meklēt eksemplāru ar krāsotiem buferiem, kas piedāvās pienācīgu aprīkojumu. Latvijā Panda ar dīzeļdzinēju lietoto auto tirgū ir retums, tādēļ ieteicams lūkoties Rietumeiropas, piemēram, Vācijas tirgus virzienā.

Priekšrocības:



+ plašs un praktisks salons



+ salona apdares kvalitāte



+ aktuāls modelis





Trūkumi:



– skops bāzes aprīkojums



– neprecīza stūres darbība



– graboša balstiekārta





Ieteicamākais dzinējs:



Tilpums/nosaukums: 1.3 JTD



Jauda/griezes moments: 70 ZS / 145 NM



Paātrinājums 0-100 km/h: 13.0 s



Maksimālais ātrums: 160 km/h



Vidējais patēriņš (pēc ražotāja datiem uz 100 km): 4.3 l










Opel Corsa (2000-2006)



Ar Corsa C modeli Opel iesoļoja jaunā kvalitātes līmenī – salīdzinājumā ar iepriekšējām paaudzēm, kas rūsēja un neizcēlās ar kvalitatīvu apdari, no 2000. gada ražotā Corsa ir spērusi vairākus pakāpienus uz augšu un kļuvusi par vienu līderiem mazauto segmentā. Nav arī brīnums, jo trešās paaudzes Corsa piedāvā plašu un ērtu salonu, kurā vieta pietiks pat četriem pieaugušajiem, plašu bagāžas nodalījumu un komfortablu balstiekārtu. Vēlreiz jāuzteic jau pieminētā apdares kvalitāte un jauneklīgais dizains, kas pēc atjaunināšanas kļuvis vēl modernāks.

Protams, neiztikt arī bez saviem trūkumiem. Corsai tie ir šādi – neprecīza un dažkārt problemātiska elektro-hidrauliskā stūres pastiprinātāja darbība, centrālās atslēgas atteikšana, problēmas ar aizdedzes sistēmu un izrūsējuši izplūdes bunduļi (jā, jā, rūsa tomēr vēl kaut kur sastopama). Citi specifiski defekti nav novēroti, jāatzīmē vien, ka Latvijas ceļi var salauzt jebkuru balstiekārtu.

Dzinēja gamma ir visai plaša, pieminēsim vien tās galējos punktus – bāzes viena litra benzīna agregātu un 1,8-litru benzīna modifikāciju ar 125 zirgspēkiem. Pa vidu neskaitāmas benzīna un dīzeļa versijas, tai skaitā mūsu izraudzītā 1,3-litru CDTI, kas ieviesta vienlaikus ar modeļa atjaunināšanu 2003. gada vasarā. Labākā pārnesumkārbas izvēle būs parastā manuālā, savukārt no automatizētās Easytronic saraustītu darbību dēļ iesakām izvairīties. Lai arī spēkrata cena ir salīdzinoši zema, vērtības zudumi tālākpārdošanas gadījumā nebūs lieli. 1.3 CDTI dīzeļdzinēja versija Latvijas lietoto auto tirgū ir visai reta, tādēļ to visdrošāk jāmeklē R-Eiropā, piemēram, Vācijas tirgū.

Priekšrocības:



+ plašs, ērts un kvalitatīvs salons



+ komfortabla balstiekārta



+ uzticama tehnika





Trūkumi:



– Easytronic pārnesumkārba



– neprecīza stūres darbība



– rūsējoša izplūdes sistēma





Ieteicamākais dzinējs:



Tilpums/nosaukums: 1.3 CDTI



Jauda/griezes moments: 70 ZS / 170 NM



Paātrinājums 0-100 km/h: 14.5 s



Maksimālais ātrums: 165 km/h



Vidējais patēriņš (pēc ražotāja datiem uz 100 km): 4.4 l

Izsaki savu viedokli