Aktuāls

Kad pienāks beigas Francijas ērai WRC pasaules čempionātā?

Auto, Moto

Pienācis laiks noslēgt nedaudz ieilgušo apskatu sēriju par praktiskajiem un kompaktajiem universāliem. To darīsim, aplūkojot trīs modeļus no trīs dažādām valstīm, kā arī piedāvājot secinājumus, kuros iekļauti visu trīs daļu deviņi pārstāvji. Nākamais BOOT.Lv lietoto auto apskats ar tikpat kompaktiem, bet daudz sportiskākiem modeļiem gaidāms jau nākamnedēļ.




Škoda Octavia Kombi (1998-2005)



Ar Octavia modeli čehu ražotājam izdevās ievērojami uzlabot savu tēlu, kā arī nostāties vienā līmenī ar vācu un japāņu modeļiem. Labie pārdošanas rezultāti un uzticama auto tēls iegūti, pateicoties Volkswagen tehnikai (Škoda ietilpst VW koncernā) un zemajai cenai. Tā kā Octavia tapusi uz pagarinātas Golf bāzes, tad par zemāku iegādes cenu (nekā Golf IV) bija iespējams iegūt lielāku un praktiskāku automobili, kas ietilpībā sasniedz jau vidējās klases Passat rādītājus. Rodas jautājums, kā Škoda var piedāvāt Passat izmēra modeli par Golf cenu? Redzamākais ietaupījums ir salona apdares materiālos, kas ir vienkāršāki, bet tajā pašā laikā izturīgi pret nolietojumu. Balstiekārta izturīga un kopumā Octavia uzskatāma par vienkāršu un uzticamu automobili.

VW tehniskie risinājumi līdzi nes ne vien pozitīvas, bet arī negatīvas lietas – tāpat kā Golf arī čeham sastopami gaisa mērītāja defekti, streikojoši elektriskie logi, sēdekļu apsilde un panelis. Tieši Octavia raksturīgi ir izteikti dilstošs sajūgs un rūsējoša izplūdes sistēma (arī šeit ietaupīti līdzekļi).

Neraugoties uz to, ka 2004./2005. gadā iznāca otrās paaudzes Octavia, pirmās paaudzes modeli (gan hečbeks, gan universāls) ar nosaukumu Octavia Tour vēl aizvien iespējams iegādāties kā jaunu modeli. Tā kalpo kā lēta alternatīva un sevišķi uzņēmumu vidū ir visai pieprasīta. Salīdzinājumam izraudzīts 1,6-litru benzīna dzinējs, kas ražots no 1998. līdz 2000. gadam. Bāzes aprīkojums ir visai skops, toties to atsver visai plašais papildus aprīkojuma klāsts. Tādējādi lielākajā daļā lietoto eksemplāru sastopami elektriskie logu pacēlāji un kondicionētājs, savukārt daļa pat aprīkota ar klimata kontroli un sēdekļu apsildi. Latvijā izvēle ar benzīna dzinējiem maza, tādēļ tādi jāmeklē Vācijā, kur to cenas ar iepriekš minēto dzinēju svārstās no 2000 līdz 8000 eiro.

Priekšrocības:



+ plašs salons un bagāžas nodalījums



+ balstiekārta



+ kopumā vienkārša un uzticama





Trūkumi:



– elektro-problēmas



– skops bāzes aprīkojums





Izvēlētais dzinējs:



Tilpums/nosaukums: 1,6 litri



Jauda/griezes moments: 101 ZS / 145 NM



Paātrinājums 0-100 km/h: 12.4 s



Maksimālais ātrums: 190 km/h



Vidējais patēriņš (pēc ražotāja datiem uz 100 km): 7.9 l










Subaru Impreza SW (1993-2000)



Izdzirdot vārdu salikumu Subaru Impreza, pirmais, kas nāk prātā ir rallijs, turbo un pilnpiedziņa. Pēdējā no tām sastopama visās modifikācijās, turbo pirmās paaudzes modelim vien GT versijā (Eiropai), savukārt rallijā jau labu laiku Subaru vairs neatrodas pašā spicē. Pastāvīgās pilnpiedziņas sistēma nodrošina stabilu braukšanu jebkādos apstākļos un apvienojumā ar cieto balstiekārtu arī – labāko vadāmību savā klasē. Kā pilnpiedziņas un balstiekārtas otra lielā priekšrocība minama to izturība, kas nepieļauj izteiktus defektus. Tāpat jāatzīmē izturīgie dzinēji un arī par pārējiem tehniskajiem mezgliem sūdzību nav.

Tomēr medaļai ir arī otra puse – balstiekārta komforta tīkotājiem šķitīs daudz par cietu, bet taupīgos neiepriecienās visai lielai degvielas patēriņš. Tāpat arī jāsamierinās ar vienkāršiem, cietas plastmasas salona materiāliem un ne pārāk labu skaņas izolāciju. Ja reiz par salonu – aizmugurē sēdošajiem vietas pamaz, bet bagāžas nodalījums tilpums ir zem katras kritikas – nieka 356 litri. Interesanta detaļa ir durvju logi bez rāmja, kas gan vecākiem eksemplāriem var laist garām mitrumu. Vēl viens mīnuss – salīdzinoši dārgas virsbūves detaļas.

Mūsu apskatītā 1,6-litru versija ar 95 zirgspēkiem tika ražota sākot ar 1998. gada atjaunināšanu, kuras laikā tika uzlabotas gan vizuālas, gan tehniskas detaļas. Šīs modifikācijas piedāvājums gan Latvijā, gan Vācijā ir neliels, tādēļ arī izvēles iespējas nav visai plašas. Aprīkojums skops – ja ABS un elektriskie logu pacēlāji ir visiem, tad kondicionētājs vien katram trešajam. Cena amplitūda 1,6-litru versijām svārstās no 1000 eiro par pirmo gadu ražojumiem līdz 5000 eiro par nenobrauktiem 2000. gada eksemplāriem.

Priekšrocības:



+ pilnpiedziņa



+ tehniskā izturība



+ vadāmība





Trūkumi:



– nekomfortabla



– šaurība salonā un bagāžas nodalījumā



– degvielas patēriņš





Izvēlētais dzinējs:



Tilpums/nosaukums: 1,6 litri



Jauda/griezes moments: 95 ZS / 143 NM



Paātrinājums 0-100 km/h: 12.9 s



Maksimālais ātrums: 171 km/h



Vidējais patēriņš (pēc ražotāja datiem uz 100 km): 8.3 l









Volvo V40 (1996-2004)



Zviedru Volvo mums asociējas ar solīdu un drošu ražotāju, kas lepojas ar augstiem drošības standartiem un uzticamību. Lai arī drošības jautājumos mazais S40/V40 neatpaliek no lielākajiem brāļiem, kvalitātes un uzticamības ziņā tas nespēj cīnīties ar Volvo vidējās un lielās klases pārstāvjiem. Skaidrojums šim faktam pavisam vienkāršs – S40/V40 tiek ražots nevis Zviedrijā, bet gan Nīderlandē, dalot vienu platformu ar Mitsubishi Carisma modeli. Tomēr par negatīvo vēlāk, sāksim ar pozitīvo – ar vidējās klases cienīgo apdares kvalitāti, uzticamo bremžu sistēmu un izcilo pretrūsas apdari. Balstiekārta sākotnēji bija nedaudz par cietu, tomēr līdz ar atjaunināšanu tā ieguva labāku regulējumu. Priekš vidējās klases vietas daudzums aizmugurē par mazu, bet priekš kompaktās – apmierinošs.

Ja runājām par salonu, tad jāpiemin arī bagāžas nodalījums – pat priekš kompaktās klases standartiem tas ar 413 litriem ir par mazu. Neapmierinātību var izraisīt arī lielais degvielas patēriņš un izteikti vājie tuvās gaismas lukturi. Tehniskas problēmas vairākas – priekšējā balstiekārta (vājākais posms – šķērsstabilizatori), kas prasīs ieguldījumus, dzinējiem un pārnesumkārbām sastopamas eļļas noplūdes, bet savu darbību var atteikt ģenerators, dažādi releji un degvielas sūknis. Sākotnējā kvalitāte neatbilda Volvo standartiem, tādēļ katru gadu mazākais modelis ieguva vairākus uzlabojumus, un pēc atjaunināšanas tas jau bija atbrīvojies no vairākām pirmo modeļu slimībām.

Kā jau iepriekš minējām V40 lepojas ar labu drošības aprīkojumu (četriem drošības spilveniem, ABS u.c. pasīvās drošības elementiem), tomēr arī parastais aprīkojums neliks vilties – gandrīz katrā eksemplārā sastopams kondicionētājs, visos ir elektriskie logi un spoguļi, pie kam lielai daļai salonā sastopama arī ādas apdares, sēdekļu apsilde un kruīza kontrole. Piedāvājums Latvijā apmierinošs, Vācijā plašs un cenu diapazons par eksemplāru, kas ražots līdz 1999. gadam un apveltīts ar bāzes benzīna dzinēju, stiepjas no 2000 līdz 7000 eiro.

Priekšrocības:



+ zīmols



+ bagātīgs aprīkojums



+ salona apdares materiāli





Trūkumi:



– bagāžas nodalījums



– kvalitāte neatbilst Volvo standartiem



– degvielas patēriņš





Izvēlētais dzinējs:



Tilpums/nosaukums: 1,6 litri



Jauda/griezes moments: 105 ZS / 143 NM



Paātrinājums 0-100 km/h: 13.0 s



Maksimālais ātrums: 185 km/h



Vidējais patēriņš (pēc ražotāja datiem uz 100 km): 8.5 l









BOOT.Lv secinājumi: Secinājumi šoreiz būs visai plaši, jo jāaptver deviņi dažādi modeļi, izvērtējot un salīdzinot katra priekšrocības un trūkumus. Sāksim ar vācu bestselleriem, kurus vieno ekonomiski dzinēji, ergonomiski saloni un apmierinošas rezerves daļu cenas. Katram no tiem ir savi trūkumi (Focus – balstiekārtas neizturība; Astra – stūres un apsildes sistēmu defekti; Golf – apdares kvalitāte un cena) un priekšrocības (Focus – vadāmība un bagāžas nodalījums; Astra – cena un tehniskā izturība; Golf – komfortablā balstiekārta), kuri kopā veido sabalansētus un ieteicamus automobiļus.



Tikpat ieteicami ir arī Škoda Octavia un Toyota Corolla universāli, no kuriem pirmais vairākos aspektos pat pārspēj vācu trijieku. Octavia apveltīta ar Golf tehniku un tapusi uz vācu etalona pagarinātas bāzes, tādējādi pasažieriem un bagāžai piedāvājot plašu telpu. Neiztikt bez (no Golf pārmantotiem) defektiem, tomēr kopumā čehu pārstāvis ir vienkāršs un uzticams spēkrats. Ja reiz par uzticamību, tad šajā discipolīnā Corollai konkurentu nav – tā regulāri ierindojas tehnisko apskašu pirmajā vietās un īpašnieku lutina ar ilgi un bez problēmām kalpojošu tehniku. Diemžēl jāsastopas ar katastrofāli mazu bagāžas nodalījumu un dizainu, kas vairumam var likties pārāk īpatnējs.



Interesantas alternatīvas iepriekš minētajiem ir Citroen Xsara un Volv V40. Franču pārstāvis apveltīts ar lielāku bagāžas nodalījumu un būs lētāks uzturēšanā, savukārt vidējās klases zviedrs lepojas ar prestižu zīmolu, labu aprīkojumu un augstvērtīgākiem salona apdares materiāliem. Impreza interesanta šķitīs tiem, kas spēj novērtēt precīzās vadāmības un pilnpiedziņas sniegtās priekšrocības, pieverot acis uz mazo salonu un augsto degvielas patēriņu, bet Peugeot 306 neskaitāmo defektu un zemās kvalitātes dēļ nav uzskatāma par labu izvēli.

Izsaki savu viedokli