Aktuāls

Kad pienāks beigas Francijas ērai WRC pasaules čempionātā?

Auto, Moto

Globālā finansu krīze skārusi praktiski visas nozares un valstis…arī auto nozari. ASV kredītu krīze no lielajiem auto tirgiem visskarbāk skārusi pašu ASV, tomēr arī vācieši sūdzās par salīdzinoši zemajiem pārdošanas un eksporta rādītājiem šajā rudenī. Un arī Latvijā auto tirdzniecība vairs nevedas – tas saistīts gan ar mūsu ekonomikas lejupslīdi, gan arī globālo finansu krīzi. Tādēļ BOOT.Lv nolēma izpētīt sīkāk gan abu lielo auto tirgu, gan arī mūsu valsts situāciju šajā vairs ne tik zeltainajā rudenī.

Globālās krīzes centrā redzams ievērojāmakais auto tirdzniecības sabrukums – šāgada oktobrī ASV pārdoti 850000 automobiļi, kas ir par 31 procentu mazāk nekā pagājušā gada oktobrī. Eksperti prognozē, ka šogad kopumā tiks pārdoti mazāk nekā 14 miljoni, tādējādi apjomu ziņā ASV nonāktu atpakaļ 1980to gadu sākumā. Ja vēl ņemam vērā iedzīvotāju pieaugumu kopš 1945. gada, tad šis oktobris ir bijis sliktākais kopš otrā pasaules kara beigām.

Vissliktāk klājies ASV pašmāju ražotājiem, kuru dažu pārdošanas rezultāti nokritās gandrīz vai par pusi, precīzāk General Motors par 45 procentiem, bet Ford – 30,2 procentiem. Gandrīz tik pat slikti gājis arī ārzemju ražotājiem – Porsche pārdošanas apjomi samazinājušies par 39 procentiem, bet ASV tirgū pārdotākais japāņu ražotājs Toyota pārdevis par 25,9 procentiem mazāk.

Vācijā pēdējās ziņas auto industrijā saistās ar ražošanas pārtraukšanām, peļņas prognožu samazināšanu un nedrošību. Tagad Vācijas auto industrijas apvienība (VDA) vēlreiz samazinājusi pārdošanas daudzuma prognozi šim gadam no 3,2 miljoniem līdz maksimāli 3,1 miljonam automobiļu. Pie kam 3,1 miljoni esot iespējami vien tad, ja tiks pieņemta īslaicīga vieglo auto nodokļa atlaišana jaunajiem automobiļiem un ieviesta uz CO2 izmešu daudzuma balstīta nodokļu sistēma. Kopumā oktobrī tika pārdoti 258000 automobiļu, kas ir vēl par astoņiem procentiem mazāk nekā ievērojami sliktajā pagājušā gadā.

No pašmāju ražotājiem vissliktāk veicies Porsche (-18,9 procenti) un Opel (-16,6 procenti), bet no ārzemju – Toyota (-31,8 procenti) un Mazda (-43,4 procenti). Jāatzīst, ka ne vien pašmāju, bet arī eksporta tirgū vērojams samazinājums – salīdzinājumā ar pagājušā gada oktobri – par desmit procentiem. Pagājušā gada eksporta sniegums – 4,3 miljoni vieglo auto gadā – noteikti netiks sasniegts, tādējādi vācu auto ražotāju eksportā pirmo reizi kopš 2003. gada būs vērojams samazinājums.

Latvijā ekonomiskā krīze vērojama jau visu gadu, un tas atspoguļojas arī auto tirdzniecībā. Laika posmā no šāgada janvāra līdz septembrim pārdotas 16056 automašīnas, kas ir par 8985 vienībām un 35,88 procentiem mazāk attiecībā pret pagājušā gada deviņiem mēnešiem. Tādējādi pārdošanas apjomi nokritušies līdz 2006. gada līmenim un diezgan skarbi beidzies pēdējo gadu straujais pieaugums, kas 2006. gadā sasniedza pat 54 procentus. Pārdošanas apjomi samazinājušies gan luksusa klases, gan arī salīdzinoši lētu spēkratu ražotājiem.

Lielākie zaudētāji, neskaitot eksluzīvo spēkratu ražotājus, ir Ssang Yong (-80,18 procenti), Chevrolet (-73,22 procenti), Alfa Romeo (-70,37 procenti), Peugeot (-62,64 procenti), Lexus (-59,50 procenti) un Honda (-53,46 procenti). Pozīcijas zaudējuši arī Latvijas tirgus līderi – Toyota (-37,59 procenti), VW (-17,67 procenti), Škoda (36,12 procenti) un Hyundai (-43,95 procenti). Savukārt visveiksmīgākais šis gads izrādījies budžeta klases ražotājam LADA – šāgada pirmajos deviņos mēnešos salīdzinājumā ar pagājušā gada 194 vienībām pārdoti 420 eksemplāri, kas nozīmē pieaugumu par 116,49 procentiem.

Izsaki savu viedokli