Aktuāls

Kad pienāks beigas Francijas ērai WRC pasaules čempionātā?

Auto, Moto

Kopš brīža, kad pārdošanā nonāca markas pirmais motocikls R 32, vācu kompānija strauji iemantoja tāda ražotāja reputāciju, kas piedāvā spēcīgus, praktiskus un uzticamus motociklus. Tas bija pamats spēcīgai izaugsmei, kas turpinājās līdz pat 30. gadu sākumam, kad BMW, tāpat kā daudzus citus, ietekmēja ASV 1929. gadā sākusies Lielā depresija. Tas bija liels pārbaudījums, ko BMW izdevās pārvarēt, izvēršot lidmašīnu motoru ražošanu, tajā pašā laikā daudzām citām Vācijas kompānijām šis ekonomikas pavērsiens nozīmēja biznesa beigas.

Cieta arī ar motociklu ražošanu saistītā BWM darbība, taču tad – līdz ar pārmaiņām valsts vadībā un tās centieniem pārkārtot bruņotos spēkus – nāca negaidīts pavērsiens. Versaļas miera līgums, kas sekoja Pirmajam pasaules karam, noteica, kāda veida transports var būt armijas rīcībā. Motociklu ražošana miera līguma parakstīšanas laikā vēl bija tikai autiņos, tāpēc motorizētos divriteņus neiekļāva starp aizliegtajiem militārajiem spēkratiem. Vērmahts, Vācijas armija, izdarīja iepirkumus, un, kaut peļņa no šiem darījumiem nebija liela, gudra menedžmenta vadīta, gaidāmos finanšu satricinājumus kompānija varēja uzlūkot mierīgāk.

untitled

1932. gadā BMW sāka ražot R 4. Tas bija modelis ar viencilindra motoru ar 398 cm3 darba tilpumu un parasto cilindra diametra/virzuļa gājiena 84 x 78 mm attiecību. Modelis pats par sevi nebija liels panākums, taču tobrīd vairākums cilvēku nevarēja tērēties par tādu luksusa preci kā motocikls. 1933. gadā izlaistajam 2. sērijas R 4 veicās jau nedaudz labāk, un BMW to izgatavoja 1737 eksemplāros. Šīs versijas īpaša iezīme bija četru ātrumu pārnesumkārba.

1934. gadā diensgaismu ieraudzīja R 4 3. sērija, kas piedāvāja pilnveidotu motoru un lielāku maksimālo jaudu (palielinātu no 12 līdz 14 ZS). Pateicoties šiem uzlabojumiem un četrpakāpju pārnesumkārbai, lielu motociklu iepirkumu izdarīja Vērmahts, kas jo dienu auga lielāks. 3. sērijas R 4 ražošanas apjoms sasniedza 3671 vienību, un praktiski tādu pašu popularitāti baudīja 4. sērija, ko izgatavoja 3651 eksemplārā. Taču lielākais pieprasījums sekoja divos pirmajos Vērmahta karaklausības gados (1936. un 1937. gadā), kad vairums 5033 5. sērijas motociklu nonāca tieši bruņoto spēku rīcībā.

Ar tikai 137 kg svaru un maksimālo ātrumu 99 km/h 5. sērijas R 4 bija militārā dienesta vajadzībām piemērots braucamais. Motocikls bija viegls, veikls, ātrs un absolūti uzticams. Kā to iepriekš jau bija parādījušas bezceļa sacīkstes, R 4 ar lokšņu atsperu priekšējo piekari un presēta tērauda rāmi bija gatavs darbam lauka apstākļos. Turklāt R 4 viegli varēja pievienot blakusvāģi, un vienīgais, kas bija jāpārveido, –galvenā pārnesuma attiecība. Vērmahta rīcībā tādā veidā nu bija kas daudz efektīvāks par Pirmajā pasaules karā izmantoto kavalēriju.

untitled 1

Lai arī R 4 galu galā bija veiksmīgs modelis, 1937. gadā to aizstāja ar R 35 – motociklu, kas bija radīts specifiski Vērmahta vajadzībām. Motors aizvien attīstīja 14 ZS, taču darba tilpums bija samazināts par 56 cm3 (līdz 342 cm3). SUM karburatora lietošana un 6,0:1 kompresijas pakāpe palīdzēja attīstīt ātrumu 99 km/h, kā arī ekonomiski apieties ar degvielu – patēriņš bija tikai 3,1 l/100 km. R 35 uzstādīja teleskopisko dakšu, kas to padarīja ātrāku smagos ceļa apstākļos. Bruņotie spēki pieprasīja, lai motociklam varētu piestiprināt blakusvāģi, un arī šim nosacījumam R 35 atbilda.

Vēl viens modelis, kam liktenis bija lēmis kalpot Vērmahtam, bija no 1938. līdz 1941. gadam ražotais R 71. Tas iemiesoja vēl vienu lielisku piemēru tam, kā BMW motocikli bija gatavi militārajam dienestam gan kā solo braucamie, gan ar blakusvāģi. R 71 bija riepas ar bezceļam piemērotu protektoru, teleskopiska priekšējā dakša ar hidraulisko amortizāciju, kā arī “plunžera” piekare aizmugurē. 745 cm3 boksermotors ar sānu vārstiem un 78 x 78 mm cilindra diametra un virzuļa gājiena attiecību attīstīja 22 ZS. Tas bija robusts braucamais ar metinātu cauruļu rāmi, un viss, kas bija nepieciešams blakusvāģa pievienošanai, bija pārnesuma attiecības maiņa.

Vienkāršota degmaisījuma padeve ar diviem Graetzin G24 karburatoriem un zema kompresijas pakāpe (5,5:1) deva R 71 viegli pieejamu griezes momentu, kas ļāva motociklu vadīt sarežģītā apvidū. Modelim piemita arī vērā ņemama kravnesība – 210 vai 500 kg, ieskaitot blakusvāģi. Savukārt pārnesumu maiņa ar kājas pārslēgu bija labs palīgs, kad braucējam bija jākoncentrējas izaicinājumu pilnos apstākļos.

Saistītās tēmas: automašīnasbmw

Izsaki savu viedokli