Aktuāls

Kad pienāks beigas Francijas ērai WRC pasaules čempionātā?

Auto, Moto

Esam ziņojuši, ka vairāki auto ražotāji un tehnoloģiju giganti strādā pie transportlīdzekļiem, kas spēs pārvietoties bez vadītāja palīdzības. Taču rodas jautājums – kādas izmaiņas un uzlabojumus cilvēku ikdienā šī tehnoloģija varētu ieviest?

Google, Mercedes-Benz, Nissan, Toyota, Audi un Volvo – tie ir tikai dažu kompāniju nosaukumi, kas pašlaik attīsta autonomās pārvietošanās tehnoloģiju. Izstrādātāji un eksperti sola, ka brīdis, kad automašīnas spēs pārvietoties pašas, vairs nav tālu.

Aptuveni pirms nedēļas vēstījām, ka Nissan līdz 2020. gada olimpiskajām spēlēm sola nodrošināt transportlīdzekļus, kas pārvietosies autonomi. Tagad uzmanības centrā ir nonācis elekrtromobiļa Nissan Leaf prototips, kas apgādāts ar nepieciešamajām iekārtām, lai varētu nodrošināt autonomu pārvietošanos.

nissan leaf autonomous

Jau tagad vairāki spēkrati paši spēj noparkoties, taču autopilota spēkrati padarīs šo procesu vel advancētāku. Iedomāsimies situāciju – esat izlēmuši doties iepirkties, taču līdz brīdim, kad patiešām nonākat līdz veikalu plauktiem, nākas vairākas mest vairākus apļus stāvvietā un meklēt kādu brīvu vietu. Rezultātā tiek patērēts gan laiks, gan spēki, gan pacietība.

Autonomās vadības auto iepriekš minēto situāciju vienkāršotu – jūs piebraucat pie veikala, izkāpjat, bet mašīna pati atrod vietu, kur, atbilstoši ceļu satiksmes noteikumiem, apstāties. Šāda tehnoloģija jau testēta Nissan Leaf, kas aprīkots ar vairākiem sensoriem, radariem un kamerām.

Kad automobilim dota komanda noparkoties, tas uzsāk brīvas vietas meklējumus. Uzdevuma izpildes laikā tas apbrauks un ņems vērā gan stāvošus, gan kustībā esošus objektus, taču brīdī, kad tiks atrasta neaizņemta stāvvieta, transportlīdzeklis nobrauks tai garām, noskanējot atvēlēto vietu, un pēc tam noparkosies atmuguriski. Vēlāk auto īpašniekam tiek nosūtītas norādes ar tā veikto ceļu un atrašanās vietu.

Tāpat būtisks pluss ir sensoru un kameru sniegtās iespējas. Autonomās vadības spēkrati apgādātas ar ierīcēm, kas skenē ap auto esošo zonu 360 grādu leņķī, uztverot apkārt esošos objektus, tai skaitā tuvojošos auto. Priekšpusē esošie radari spēj nolasīt ceļu līdz pat 200 metru attālumam un prognozēt tuvojošos priekšmetus. Tas īpaši uzlabo braukšanas drošību naktī.

nissan leaf autonomous 2

Domājams, ka šādi advancēti transportlīdzekļi būtiski uzlabotu drošību uz ceļa, izslēdzot cilvēcisko faktoru. Piemēram, potenciālas avārijas situācijas gadījumā, automašīna sabremzēsies tieši tik, cik nepieciešams, nesaduroties ar priekšā esošo objektu un atvēlot aizmugurē braucošajam transportlīdzeklim gana lielu distanci, lai tas spētu reaģēt un attiecīgi nobremzēt.

Piemēram, autonomās vadības Nissan Leaf ir ieprogrammēts tā, lai tas no negadījumiem izvairītos ne tikai bremzējot, bet arī koriģētu kustību ar stūres palīdzību, ja sagaidāmais bremzēšanas ceļš ir pa garu. Tāpat nākotne gaidāmajiem spēkratiem nebūs problēmu aprēķināt iespējamo bremzēšanas ceļa garumu, balstoties uz ceļa segumu, bremžu disku nodiluma pakāpi, pārvietošanās ātrumu un citiem faktoriem. Minētā tipa mašīnām problēmas nesagādās arī ceļa zīmju atpazīšana un ievērošana. Atsevišķos gadījumos spēkrats arī paskaidros minēto rīcību, piemēram, norādot, ka krustojumā bija novietota „STOP” zīme vai luksoforā iedegās sarkanās gaismas signāls.

Interesanti, ka autonomā Nissan Leaf projekta autori īpaši uzteic sistēmu plūstošo darbību. Ieņemot pasažiera vietu un aiztaisot acis, rodas sajūta, ka pie auto vadības ierīcēm atrodas prasmīgs šoferis cilvēka veidolā. Joslu maiņas, pagriezieni un citi manevri tiek veikti vienmērīgi un plūstoši, taču tai pašā laikā spēkratam nav problēmu izmantot elektrodzinēja sniegto griezes momentu un jaudu, agresīvāk uzņemot ātrumu.

nissan leaf autonomous 3

Nobeigumā gan jāmin, ka spēkrati, kas pārvietos cilvēkus, paļaujoties uz vairākiem sensoriem, radariem, kamerām un datoriem, būtiski atvieglos dzīvi un uzlabos drošību uz ceļa. Tas gan nenozīmē, ka vadītājiem būs liegts izbaudīt braukšanas prieku, tieši otrādi – samazinās stresa pilno situāciju skaitu, ļaujot īpašniekam koncentrēties uz svarīgākām lietām.

Galvenais šādu transportlīdzekļu pluss ir datoru un sensoru spēja darboties ātrāk par cilvēka smadzenēm.

nisasn leaf autonomous 4

Saistītās tēmas: autoelektromobīļiNissan

Izsaki savu viedokli