Aktuāls

Kad pienāks beigas Francijas ērai WRC pasaules čempionātā?

Auto, Moto

Lai veicinātu godīgu uzņēmējdarbības praksi un rūpētos par patērētāju tiesību ievērošanu, viens no Eiropas vadošajiem informācijas un komunikāciju tehnoloģiju (IKT) un mājas elektronikas vairumtirdzniecības un loģistikas uzņēmumiem ALSO ievieš jaunu garantijas zīmi Latvijā – „ALSO garantē”.

ALSO Latvia nodrošina ap 100 pasaules vadošo datortehnikas un elektronikas ražotāju, tostarp Canon, Epson, Hewlett Packard, IBM, Intel, Lenovo, LG Electronics, Microsoft, Nokia, Samsung, Sony un citu cienījamu zīmolu preču operatīvu piegādi un loģistiku aptuveni 600 tirdzniecības uzņēmumiem – veikaliem un interneta tirdzniecības vietām visā Latvijā.

Sākot no 2010.gada novembra ALSO garantijas zīme tiks izvietota uz visām precēm, kuras vairumtirgotājs no oficiālajiem ražotājiem piegādājis un nodevis izplatīšanai mazumtirgotājiem Latvijā. Pircējiem „ALSO garantē” zīme apliecina, ka iegādātai precei ir droša izcelsme, zināms ražotājs un skaidrs piegādes ceļš no ražotāja līdz pircējam. Par preces izcelsmi un garantijas termiņu ir iespēja pārliecināties mājas lapā www.alsogarante.lv, ievadot preces sērijas numuru.

„Krīzes laikā pircēji lielāku uzmanību velta produkta cenai, mazāk domājot par preces izcelsmi, kvalitāti un garantiju. Tomēr preces izcelsme ir būtiska brīdī, kad tās īpašniekam rodas nepieciešamība veikt garantijas remontu vai apmainīt nekvalitatīvu preci,” atzīst Juris Ducens, ALSO Latvia valdes priekšsēdētājs. „Precēm ar „ALSO garantē” zīmi ir ražotāja garantija. Tā nodrošina patērētāju tiesību ievērošanu situācijās, ja IT&T mazumtirdzniecības vietas pēc preces iegādes ir bankrotējušas un nespēj pildīt likumā noteiktos pienākumus. Marķējumā norādītais preces ražotājs un/vai „ALSO” apņemas bez atlīdzības novērst preces nepilnības, ja prece neatbilst ražotāja garantijā norādītajam raksturojumam,” informē J. Ducens.

Viena no Latvijā lielākajiem datortehnikas servisiem, uzņēmuma ServiceNet LV direktors Juris Ciekurs atzīst: „Nereti mūsu serviss saskaras ar gadījumiem, kad pircēji atnes preces, kas iegādātas Latvijā, bet nav bijušas paredzētas mūsu tirgum. Tādos gadījumos cietējs ir patērētājs, kas, dažkārt pašam nezinot, ir iegādājies „pelēko” preci, jo, ja ražotāja serviss preci nepieņem, tad cilvēkam ir atkal jāvēršas pie tirgotāja, ja tas nereaģē – tad pie Patērētāju tiesību aizsardzības centra un veiksmes gadījumā nauda par preci tiek saņemta atpakaļ. Vēl būtisks risks, ka pārdevējs, kas tirgo „pelēko” preci pats arī nodrošina remontu, taču diezin vai bez oriģinālām ražotāja detaļām tas ir kvalitatīvi izdarāms. Un tālāk sekojoši prece jau pēc laika atkal ir jāremontē vai jāpērk jauna. Tāpēc domāju, ka vienota preču garantijas zīme, kādu ir izstrādājis Also palīdzēs pircējiem novērtēt produktu lietošanas riskus izvēloties preci ar vai bez „ALSO garantē” garantijas zīmi.

Par nekvalitatīvām elektroprecēm Patērētāju tiesību aizsardzības centrā (PTAC) vienmēr ir saņemts daudz patērētāju sūdzību. Elektropreces un mobilie telefoni kopā ieņem pirmo vietu pēc PTAC iesniegto sūdzību skaita. 2009.gadā PTAC izskatītas 257 sūdzības par līguma noteikumiem neatbilstošām elektroprecēm un mobilajiem telefoniem – kopā 33% no visu sūdzību skaita  (122 sūdzības jeb 16% par elektorprecēm un 135 jeb 17% par mobilajiem telefoniem). Savukārt līdz 2010.gada 1.augustam PTAC izskatītas 110 sūdzības par līguma noteikumiem neatbilstošām elektroprecēm un mobilajiem telefoniem (66 elektorpreces un 44 mobilie telefoni). Mazākais sūdzību skaits 2010.gadā ir saistīts ar PTAC samazinātajiem resursiem, nevis ar tirgus situācijas uzlabošanos. Diemžēl, to sūdzību skaits, kas tiek atrisinātas par labu patērētājam, ir mazs. Vislielākais līguma noteikumiem neatbilstošu elektropreču piedāvājums ir interneta veikalos, jo interneta tirdzniecība no kontroles viedokļa ir sarežģīta.

PTAC veic regulāras elektropreču pārbaudes interneta veikalos. Piemēram, 2009.gadā no 43 projekta ietvaros pārbaudītajiem veļasmašīnu modeļiem, visiem 43 tika fiksēti dažādi pārkāpumi – neatbilstības līguma noteikumiem.

„ALSO garantē” zīme apliecina godīgu uzņēmējdarbības praksi, – par preci ir nomaksātas visas likumā noteiktās nodevas un nodokļi, tai skaitā – PVN, nesēja atlīdzības nodoklis un muitas nodevas. ALSO Latvia arī ir noslēgusi līgumus ar ražotāju atbildības sistēmu „Latvijas Zaļais punkts”, kas rūpējas par uzņēmuma  importēto elektropreču, videi kaitīgo preču un to iepakojuma savākšanu un pārstrādi normatīvajos aktos noteiktajā apmērā.

Latvijas Zaļā punkta valdes priekšsēdētājs Māris Simanovičs:

”Ikvienam – vai tas būtu pilsonis jeb uzņēmums – jārūpējas par to, lai aiz sevis atstātu iespējami maz atkritumu. Iedzīvotājiem tas darāms, saprātīgi iepērkoties, saudzīgi lietojot un pēc tam šķirojot radušos atkritumus, bet uzņēmumiem – uzņemoties savu, ražotāja atbildību, par preces maksimāli saudzīgu ietekmi uz vidi visa tās dzīvescikla laikā, tai skaitā arī rūpējoties par to atkritumu pārstrādi, kas rodas pēc preces izpakošanas un nolietošanas. Saskaņā ar līgumu, ko ALSO Latvia noslēdzis ar Latvijas Zaļo punktu, uzņēmums piedalās sistēmā, kas nodrošina Latvijā radīto atkritumu šķirošanu un pārstrādi, tāpēc patērētāji, kuri iegādājas preces ar zīmi ALSO garantē, var būt droši, ka atbalsta ne vien godīgu, bet arī zaļu un atbildīgu uzņēmējdarbību.”

ALSO Latvia mudina arī citus tirgotājus rīkoties saskaņā ar Latvijas Republikas Patērētāju tiesību aizsardzības likumu, garantējot drošas izcelsmes IT&T preču un sadzīves elektronikas tirdzniecību Latvijā.

Izsaki savu viedokli