Aktuāls

Kad pienāks beigas Francijas ērai WRC pasaules čempionātā?

Auto, Moto

Automobilim nedraudzīgākā sezona ir klāt. LATAUTO.lv īsi atgādina, ko var darīt, lai aizsargātu braucamo.

0812150816-latauto-lv-noderigi-20151208

Vaskošana

Ja auto ir pajauns, nav rūsējis un to neplāno glabāt īpašumā, līdz tas iegūs vēsturiskā spēkrata statusu, vienkāršākā virsbūves aizsardzība ir to regulāri mazgāt un vaskot.

Pamata apstrādē, ko piedāvā ikvienā mazgātavā, vasku uzsmidzina, un tas kalpo kā hermētiķis. Krāsojums ir aizsargāts, auto izskatās spodrs, taču vasks – vides iespaidā – ilgi uz virsbūves nepaliek.

Ilglaicīgāku aizsardzību dos viegla pulēšana un secīga vaska iestrādāšana, kuras rezultātā vasks nonāk krāsojuma porās.

Prakse gan rāda, ka „dziļo” uzklāšanu lietderīgāk veikt pavasarī – pārklājums saglabāsies visu vasaru, bet ziemā efektīvāk auto biežāk mazgāt un ar vasku apstrādāt bez pulēšanas.

Speciālie līdzekļi

Aprakstītā vaskošana sniedz pagaidu aizsardzību virsbūvei, taču neiespaido to, kas notiek mašīnas apakšā. Grīda, piekare, izplūdes sistēma un dažādi mezgli ir pakļauti ceļa netīrumu iedarbībai, bet ziemā kokteilim pievienojas ķīmiskie līdzekļi, ko ceļu uzturētāji izmanto sniega un ledus kausēšanai.

Auto vispusīgai aizsardzībai der pāris citas metodes. Pirmo pārstāv, piemēram, Krown markas produkti un serviss. Auto mazgā un pretrūsas līdzekli uzklāj virsbūves daļām, kas cieš visbiežāk – spārniem, to iekšpusei.

Auto tīra no apakšas un, izmantojot spiediena pistoli un citas ietaises, ar aizsarglīdzekli apstrādā pilnīgi visas virsmas. Seko durvju – arī no iekšpuses, motortelpas, dažādu kontaktu kārta. Servisa sniedzēji apgalvo, ka procedūra jāatkārto reizi gadā, un par to prasa 130 eiro.

Otra alternatīva ir pārklājums uz bituma bāzes, ko uznes auto grīdai. Šajā gadījumā process ir ilgāks un dažu stundu vietā prasa dažas dienas. Tas tāpēc, ka daudzas detaļas ir jānoņem. Auto vēderu mazgā, žāvē, seko mehāniskā apstrāde, grunts uzklāšana un tad ir kārta pēdējam solim – aizsargmateriāla un vaska uzklāšanai. Papildus – citu daļu apstrāde ar vasku.

Šādam slānim būtu jākalpo vairākus gadus, un izmaksas ir no 300 eiro. Auto īpašnieks var iet vēl soli tālāk un visu virsbūvi apstrādāt poliuretāna pāklājumu. Ar tādu auto var braukt kaut uz darbu sāls noliktavā, pa ceļam šķērsojot egļu jaunaudzi.

Izvēloties šo tehnoloģiju, svarīgi ir pārliecināties, vai braucamais tiek kārtīgi notīrīts. Ar padzīvojušiem auto tas nemaz nav tik vienkārši. Paviršība var dot pretēju efektu, un pavasarī auto jāmetina.

Mehāniskā aizsardzība

Daži autoražotāji, laikam neuzticoties sava krāsojuma aizsargspējām, auto uzklāj caurspīdīgas uzlīmes. Tādas var ieraudzīt, piemēram, uz aizmugurējām durvīm vai spārniem. Ja tā var darīt ražotājas, kāpēc lai nevarētu auto īpašnieks? Vienīgi jāatceras aplīmējamo vietu kārtīgi notīrīt.

Mehānisku aizsardzību var nodrošināt arī uzlikas, teiksim, sliekšņiem. Uzlikas pašas par sevi no rūsas nepasargā, taču tās liedz izveidoties iesitumiem krāsā.

Meistars pats

Auto īpašnieku vidū ir ļaudis, kas labāk jūtas, ja savu braucamo aprūpējuši paši, un tajā nav it nekā slikta. Tirdzniecībā ir pieejami visdažādākie bituma-kaučuka, gumijas-bituma pārklājuma materiāli, dažādi aerosoli ar materiāliem uz epoksīdu vai vaska bāzes. Izvēle ir liela un cenas – pieņemamas.

Pirms ķerties pie lietas, reāli jānovērtē remonta vietas piemērotību un prasmes, lai rezultāts būtu ar plus zīmi. Praktiskos ieteikumus parasti ir gatavi sniegt arī šo produktu tirgotāji.

Izsaki savu viedokli