Aktuāls

post-image

Uzņēmuma “SpaceX” vadītājs, amerikāņu uzņēmējs Īlons Masks (Elon Musk), uzstājoties Gvadalahārā (Meksika) 67. Starptautiskajā Astronautikas federācijas kongresā, iepazīstināja ar starpplanētu transporta sistēmas projektu, kas paredzēts kā Marsa kolonizācijas melnraksts. Tiek pieņemts, ka uz sarkanās planētas tiks izveidota pilnībā autonoma apmetne. Pateicoties tam, jau pēc pusgadsimta uz Marsu būs iespējams pārvest miljons cilvēku.

Pēc Maska domām, lai cilvēce izdzīvotu, nepieciešams kolonizēt citas planētas. Marss šajā gadījumā ir vislabākais variants, jo apstākļi uz tā ir krietni līdzīgi Zemei. Uz Venēras ir pārāk karsts, bet Jupitera un Saturna pavadoņi, uz kuriem arī varētu radīt kolonijas, atrodas pārāk tālu.

Marsa teraformēšana (planētas izveidošana līdzīgi Zemes apstākļiem), saskaņā ar Maska teikto, var ilgt vairākus simtus gadu. Līdz tam vēl ir garš ceļš ejams. Uzņēmējs uzskata, ka agrāk uz sarkanās planētas bija biezāks atmosfēras slānis un pat ir tecējušas upes. Viņš piekrīt tiem zinātniekiem, kuri domā, ka Marsu ir iespējams atgriezt tā iepriekšējā stāvoklī. Tad planēta būtu pietiekami piemērota lauksaimniecībai un pat primitīvu organismu dzīvībai uz tās.

Šodien tiek runāts, ka cilvēka sūtīšana uz Marsu varētu izmaksāt 10 miljardus dolāru. Masks apgalvo, ka pat 10 miljoni ir pārāk liela summa, un piedāvā programmu ar lētāku lidojumu uz šo planētu. Naudu šim projektam viņš plāno iegūt no privātiem partneriem un entuziastiem, kas atbalstītu viņa ideju. Valdība, spriežot pēc visa, “SpaceX” kompānijai ar to gan nepalīdz. Arī NASA, neskatoties uz sadarbību ar “SpaceX”, pret šo projektu attiecas ļoti piesardzīgi.

Masks ierosina izveidot pilotējamus kosmosa kuģus ar ietilpību 200 cilvēki katrā kuģī. Kopumā no Zemes uz Marsu tiek plānoti aptuveni desmit tūkstoši lidojumu. Ceļojums aizņemtu ne vairāk kā 150 dienas.

Projekta koncepcija tiek balstīta uz vairākām svarīgām tehnoloģijām – atkārtotai lietošanai, degvielas uzpildīšanai kosmosa orbītā un Marsa degvielas izmantošana. Degvielas sastāvā ietilps metāns, ko var iegūt uz Marsa no ūdens un oglekļa dioksīda. Visi raķetes dzinēji paliks ķīmiski – jona vai kodolenerģijas iespējas netiek izskatītas. Tiek plānots uz raķetes likt dzinēju “Raptor”, kas ir vislielākais attiecībā uz vilces masu. Degvielas tvertnēm būtu nepieciešams tikt izgatavotām no oglekļa šķiedras.

Raķete, kas domāta Marsa kolonizācijai, būšot vislielākā, kādu cilvēks jebkad būšot uzbūvējis: diametrs – 12 metri, augstums – 122 metri (kopā ar galvas daļu). Ar raķeti ITS, kā atzīmē pats Masks, iespējams piegādāt preci uz jebkuru Zemes malu ne ilgāk par 45 minūtēm. Pilotējamā kuģa diametrs būs 17 metri, bet augstums – 50 metri, ietilpība – 450 tonnas (kopā ar degvielu). Kosmosā darbosies seši motori, trīs – atmosfērā.

Ir zināms, ka neatkarīga finansēšana no kompānijas “SpaceX” nav iespējama – uzņēmums pelna tikai no NASA pasūtījumiem. Tomēr situācija var mainīties. Ja dotajā brīdī no pieciem tūkstošiem darbinieku 50 no viņiem strādā tieši pie šī projekta, tad laika gaitā, kad projekta investīcijas tiks palielinātas līdz 300 miljoniem dolāru gadā, uzņēmējs cer ievērojami palielināt darbinieku skaitu pie sava projekta.

Pirmo kuģi, kas dosies uz Marsu, plāno nosaukt par “Heart of Gold” jeb “Zelta Sirdi”. Viņš atzina, ka diemžēl neesot nekādas garantijas, ka pirmie cilvēki, kas tiks nogādāti uz Marsu, varēs atgriezties uz Zemes. Pirmais ceļojums uz Marsu tradicionāli līdzināsies Amerikas atklāšanai. Vai Īlons Masks kļūs par jauno Kristoferu Kolumbu, vai arī izrādīsies vienkārši saprātīgs uzņēmējs ar plašu fantāziju – to rādīs laiks.

Saistītās tēmas: Gaisa kuģisKolonizācijaMarssProjekts

Izsaki savu viedokli