Aktuāls

Nominēts Latvijā visstraujāk augošais tehnoloģiju uzņēmums

IT sasniegumi, bizness

”iOS” lietotāji ar ”Gmail” aplikāciju drīzumā varēs lasīt arī citu servisu epastus

Mobilās aplikācijas

Kontakta parkošanās un pārpildīti auto – braukšanas kultūra citviet pasaulē

Auto, Moto

Jaunais ”Audi A7 Sportback” – sportisks luksusa klases modelis

Auto, Moto

Tagad arī Latvijā pirkumus no ”App Store”, ”Apple Music”, ”iTunes” un ”iBooks” varēs apmaksāt ar “Tele2” rēķinu

Internets

LG un ”Qualcomm” sadarbosies, lai izstrādātu nākamās paaudzes savienojumu risinājumus automašīnām

Auto aprīkojums
post-image

Šis gads ir bijis bagāts ar dažādiem notikumiem mūzikā, modē, kino un politikā. Arī tehnoloģijas netiek aizmirstas, jo, kā gan mēs varētu iedomāties 21. gadsimtu bez mākslīgā intelekta, bezpilota automašīnām un interneta? Tas viss un vēl vairāk 2016. gada tehnoloģiju apkopojumā.

1. Korporatīvais mākslīgais intelekts

2016. atcerēsies kā gadu, kad diskusijas par mākslīgo intelektu sasniedz pavisam jaunu līmeni. Tesla līdzdibinātājs Īlons Masks, kurš agrāk iebilda pret šādas jomas pētījumiem, pēkšņi paziņoja par OpenAI izveidošanu – bezpeļņas platformu mākslīgā intelekta diskusijām un pētniecībai. Diemžēl Maskam šajā jomā nebija tik daudz sabiedroto: Google, Amazon, Facebook, IBM un Microsoft izveidoja savu “kantori” ar nosaukumu Partnership on AI, bet šajā savienībā uzsvars ir uz komerciālām, nevis sabiedrības interesēm.

2. Pokemoni un paplašinātā realitāte

Vasaras vidū par galveno cilvēces tehnoloģiju uz kādu laiku kļuva paplašinātā realitāte. Tas viss pateicoties tieši Pokemon Go spēlei. Šī spēle ļoti ātri savu mērķauditoriju novirzīja uz parkiem un skvēriem visā pasaulē, bet līdz gada beigām šī tendence jau ir pieklususi. Tomēr savāktie Pokemon Go lietotāju dati paver jaunus komerciālus apvāršņus, ko apliecina Niantic un Starbucks savienība, kļūstot par populārām Pokemonu mājvietām. Tagad ir skaidrs, ka nākošais paplašinātās realitātes mēģinājums pasaulei sniegs plaša mēroga fenomenu.

3. Sociālie tīkli un viltus ziņas

Pēc ASV prezidenta vēlēšanām Markam Cukerbergam pienāca grūti laiki: sociālo vietni no visām pusēm sāka vainot Donalda Trampa uzvarā prezidenta vēlēšanās. Saskaņā ar kritiķiem, uzņēmums vienkārši ignorēja pirmsvēlēšanu epidēmijas rezultātā radītās viltus ziņas, kuras pēcāk tika vairāk šērotas nekā nacionālie mediji, piemēram, The New York Times un The Washington Post. Atzīt savu vainu Cukerbergs atteicās, bet solīja uzsākt cīņu ar viltus mājaslapām, liedzot tiem piekļuvi reklāmdevējiem.

4. Cīņa pret troļļiem

Kulturālais un politiskais karš ir radījis tādas nepatīkamas parādības kā kiberbullinga un trollinga uzplaukumu, kas atsevišķos gadījumos ir noveduši līdz pat nāves draudiem. Papildus izdomātām ziņām, trollinga tēma šogad kļuvusi par vienu no svarīgākajām sociālo tīklu mediju vidū, un jo īpaši daudz naida bumbas tiek kurinātas vietnē Twitter, no kurienes daudzas slavenības burtiski bēga prom. Sociālo tīklu pārstāvji, ticot liberālam garam, ilgi pievēra acis uz šo problēmu, bet beigās arī paši uzsāka sava satura filtrēšanas sistēmu. Ir skaidri zināms – 2016. gads ir pilns ar dezorientēti pasniegtu informāciju kopumu.

5. Bezpilota aparāti uz ceļiem

Par bezpilota transportlīdzekļiem cilvēce ir sapņojusi jau kopš tā laika, kad jau iznāca parastās automašīnas. Līdz 2016. gada beigām mēs varam teikt, ka bezpilotu aparātu attīstību nemaz nevar nosaukt par lēnu un slinku. Un šajā sfērā visiem priekšā stāv Tesla – visi autoražotāja pēdējie modeļi ir aprīkoti ar autopilotu. Un pat pirmais letālais bezpilota gadījums, kas notika maijā, nav apturējis šīs nozares līderi no attīstības.

6. Sprāgstošais viedtālrunis

Daudzu aviokompāniju pasažieri pēdējos mēnešos ir saņēmuši brīdinājumus par briesmām, ko var radīt Samsung Galaxy Note 7 viedtālruņi. Ir ziņots arī par letāliem gadījumiem, kuru izraisījis šis Korejas ražojums. Pēc prezentācijas augusta sākumā viedtālrunis uzreiz pēc pārdošanas uzsākšanas sāka eksplodēt uzlādes laikā, kas dažos gadījumos izraisīja smagus ievainojumus un pat ugunsgrēkus. Rezultāts – visu Galaxy Note 7 modeļu atsaukšana, milzīgi zaudējumi un pasliktināta reputācija.

7. Zaļās enerģijas gads

Angeles Merkeles paziņojums pirms dažiem gadiem par “enerģijas apgriezieniem” šogad izrādījās visas pasaules uzmanības centrā. Maija vidū pirmo reizi Vācijas vēsturē sākās liels enerģijas pieprasījums, ko ražo saules paneļi un vēja turbīnas. Prakse parādīja, ka valsts potenciāli var sevi pilnībā apgādāt ar enerģijas avotiem un sākt atteikties no ogļūdeņraža, kas lielos apmēros tiek piegādāts no Krievijas. Lai gan vēja turbīnas un saules paneļi 2016. gadā nav nekas jauns, mēs varam runāt par svarīgu momentu – Vācija ir pasaules enerģētikas rūpniecības tendence, kuras piemērs būtu jāatspoguļo tādās ekonomisko gigantu valstīs kā ASV, Ķīnā un Krievijā.

8. Rīku gads

Telegram uzsāka eksperimentu ar tērzēšanas “botiem” jau pietiekami sen, bet tikai šogad šis rīks ieņēma atpazīstamu vietu digitālajā sabiedrībā. Pavasarī Facebook radīja pieeju “botu” izveidošanā savā lietojumprogrammā. Neilgi pirms tam Microsoft palaida vietnē Twitter eksperimentu ar tērzēšanas bloku Tay, kas beidzās mazliet dīvaini, “paziņojot” lietotājiem, ka šis rīks ir pārvērties par naida un neiecietības vietni, un rezultātā tas tika slēgts.

9. “Lietu internets”

Kā norādīja kāds komentētājs – tas, ka tu vari pieslēgt savu ledusskapi vai tosteri pie interneta, vēl nenozīmē, ka tev tas ir nepieciešams. Tā saucamais “lietu internets” kā reiz ir pamatojams ar tehnikas integrāciju tīklam. Sliktas ziņas visiem šīs sfēras entuziastiem ir tādas, ka, kā rāda 2016. gads, drošības situācija šai plaukstošajai nozarei ir ne visai gluda. Oktobrī par inficēto lietisko interneta upuri ir kļuvis vārdu sistēmas nodrošinātāja domēns Dyn, kas ir iemesls, kāpēc miljoniem lietotāju nevarēja piekļūt, piemēram, Netflix un Twitter. Ne visi vēlas dzīvot pasaulē, kurā tosteris traucē pārbaudīt Facebook ziņas, tāpēc nākamajā gadā ir vērts gaidīt aktīvu diskusiju par drošību.

10. Yahoo un vecā interneta nāve

Yahoo nav pirmais interneta gigants, kas ir kritis absurdas politikas un neveiksmīga biznesa lēmumu nežēlastībā. Kompānija, kurai agrāk bija veselas divas iespējas nopirkt Google, bet to neizdarīja, pārdeva savu interneta biznesu, kas sevī ietver meklētājprogrammu un e-pasta pakalpojumus, kā arī Flickr un Tumblr ar visiem lietotāju attēliem. Vēlāk kļuva zināms, ka plaša mēroga hakeri nozaga aptuveni pusmiljardu lietotāju kontu.


Avots: Buro247

Saistītās tēmas: 2016Aktuālitehnoloģijas

Izsaki savu viedokli