Aktuāls

Sešu mēnešu laikā no Beļģijas ievesti auto ar 24,5 miljonu kilometru deficītu

Auto, Moto

Ar mikroautobusiem RAF “Latvija” atkārtos ekspedīciju līdz Vladivostokai

Auto, Moto
post-image

TYPE A

citroen zimola vesture

1918. gada 20. novembrī Francijas Automašīnu reģistrācijas departaments apstiprināja modeli 10HP (Type A). Tā ražošana tika uzsākta 1919. gada maija beigās, bet tirgū Type A nonāca tā paša gada 7. jūlijā.

Tā bija CITROËN pirmā automašīna un pirmā Eiropā masveidā ražotā automašīna, kā ražošanā tika izmantoti Henrija Forda izstrādātie principi, ko viņš savā Detroitas ražotnē izmantoja vairāk nekā desmit gadus.

Ar 1327 cm3 četru cilindru motoru aprīkotā Type A jauda bija 18 ZS pie 2100 apgriezieniem minūtē, un automašīnas maksimālais braukšanas ātrums pārsniedza 65 km/h. Šī automašīna bija novatoriska daudzējādā ziņā. Pirmoreiz cilvēkiem tika dota iespēja iegādāties pilnībā aprīkotu automašīnu ar visu virsbūvi.

Type A ražošana turpinājās līdz 1921. gada jūnijam, un tirgū bija pieejamas desmit dažādas šī modeļa versijas.

B SĒRIJA

citroen zimola vesture B

Type A modeli nomainīja B2 — automašīna ar jaudīgāku motoru un efektīvāku dzesēšanas sistēmu. Pateicoties automašīnas izturībai, tā drīz vien guva lielus panākumus. 1924. gadā šis modelis bija pieejams 12 dažādās versijās. Bija pieejami arī trīs citi modeļi (B10) ar jaunu tērauda virsbūvi.

1925. gadā tiem pievienojās B12. Bija pieejamas sešas B12 versijas ar tērauda virsbūvi un piecas versijas ar koka un metāla virsbūvi, kas nomainīja B2 un B10. Šie abi modeļi pilnībā izzuda no tirgus nākamajā gadā, kad klajā tika laists B14. 1928. gadā, kas bija B14 ražošanas pēdējais gads, tika izveidota tā komerctransporta versija (B15) un versija ar ierobežotu saražoto automašīnu skaitu un garākām asīm, kas bija paredzēta kolonijām (B18).

Laika posmā no 1922. gada līdz 1926. gadam CITROËN piedāvāja pircējiem arī kompakto 5HP. Šīs automašīnas populārākā versija ir Trèfle.

C SĒRIJA

citroen zimola vesture C

Jaunā CITROËN modeļu sērija tika prezentēta Parīzes auto izstādes ietvaros 1928. gada oktobrī. Tas bija svarīgs brīdis zīmola vēsturē, jo CITROËN prezentēja ne vien jauno C4, kas aizstāja B14, bet arī jauno luksusa klases auto ar sešu cilindru motoru — C6.

Pateicoties visiem priekšteču pārbaudītajiem jaunievedumiem, tostarp tērauda virsbūvei, abi minētie modeļi guva panākumus līdz 1932. gadam. 1931. gadā šajā modeļu sērijā bija jau 47 dažādi automašīnu modeļi.

1932. gada 1. aprīlī C4 un C6 tika pie motora ar jauna veida stiprinājumiem, kas samazināja šasijas vibrācijas un būtiski uzlaboja komfortu braukšanas laikā. C4 kļuva populāra kā īpaši izturīga automašīna un bieži bija redzama uz ceļiem arī 50-tajos gados.

ROSALIE

citroen zimola vesture Rossalie

1932. gada Parīzes auto izstādes ietvaros CITROËN prezentēja 8CV, 10CV un 15CV. Pirmie divi modeļi nomainīja C4, bet trešais modelis, kam bija sešu cilindru motors, aizstāja C6.

1931. gadā, pēc vairākiem jauniem ātruma rekordiem, ko šīs automašīnas uzstādīja Linas-Montlhéry rallija trasē, visus trīs modeļus drīz vien sāka dēvēt par Rozālijām, ņemot vērā 8CV Rosalie nosaukumu.

1934. gadā CITROËN uzlaboja minētās automašīnas ar jauna tipa virsbūvi – Nouvel Habillage un jaunu apdari. Nākamā gada maijā automašīnas tika aprīkotas ar vērpstieņa piekari ar neatkarīgi piestiprinātiem priekšējiem riteņiem.gadā, pēc vairākiem jauniem ātruma rekordiem, ko šīs automašīnas uzstādīja Linas-Montlhéry rallija trasē, visus trīs modeļus drīz vien sāka dēvēt par Rozālijām, ņemot vērā 8CV Rosalie nosaukumu.

Kad 1934. gadā klajā nāca Traction Avant, Rosalie modeļi tika izstumti no starmešu gaismām. Aprīkoti ar 7CV un 11CV motoriem, tie turpināja savu karjeru līdz 1938. gada septembrim ar nosaukumiem 7UA un 11UA.

TRACTION AVANT

citroen zimola vesture TRACTION AVANT

1934. gada maijā tirgū nonākušais pirmais Traction Avant (7CV) aizsāka revolūciju autobūves pasaulē. Nevienā sērijveidā ražotā automašīnā iepriekš nebija apvienotas tik daudzas inovācijas, piemēram, viengabala tērauda virsbūve bez šasijas, hidrauliskās visu četru riteņu bremzes, atsevišķa riteņu piekare ar vērpstieņiem, motors ar jauna veida stiprinājumiem, virs cilindru galvām izvietotiem vārstiem un noņemamām cilindru uzmavām.

Lai gan 1941. gada jūnijā 7CV ražošana tika pārtraukta, līdz 1957. gada jūlijam turpinājās 1934. gada septembrī uzsāktā 11CV ražošana. Savukārt 15CV versiju ar sešu cilindru motoru ražoja no 1938. gada jūnija līdz 1956. gada jūlijam.

1954. gada aprīlī CITROËN prezentēja īpašu modeli — 15H. Tā hidropneimatiskā aizmugurējā piekare kalpoja par iedvesmu, konstruējot DS.

2CV UN RADNIECĪGIE MODEĻI

citroen vesture 2CV

2CV pirmsākumi meklējami 20. gs. divdesmitajos gados MICHELIN veiktā pētījumā par „tautas automašīnas” izstrādi. 1936. gadā sākās projektēšanas darbi, bet 1939. gada oktobrī plānotā pirmā modeļa prezentācija un pārdošana kara sākšanās dēļ tika atcelta.

Pēc vairākām izmaiņām dizainā 2CV oficiālā prezentācija notika 1948. gada Parīzes auto izstādes ietvaros. Ražošana Levaluas rūpnīcā sākās tikai nākamajā gadā un turpinājās 42 gadus. 1990. gada 27. gada jūlijā Mangualdes ražotnē Portugālē 2CV ražošana beidzās.

Sava ilgā mūža laikā 2CV, kuru mēdza dēvēt arī par Pīli (Duck), deva iedvesmu radīt tādus modeļus kā Dyane 1967. gada septembrī un Méhari ar oriģinālo plastmasas virsbūvi, ko ražotājs prezentēja 1968. gada maijā.

DS

citroen vesture DS

DS aizsāka tehnoloģiju un dizaina revolūciju. 1955. gada Parīzes auto izstādē prezentētā automašīna bija gluži kā izbraukusi no kāda zinātniskās fantastikas darba. Automašīnas oriģinālais dizains, avangardiskais interjera dizains, hidropneimatiskā piekare un hidrauliskā stūres iekārta bija liela sensācija. Izstādes laikā ražotājs saņēma gandrīz 80 000 pasūtījumu.

1967. gada septembrī tika pārveidota automašīnas priekšpuse. DS tika pie četriem priekšējiem lukturiem, no kuriem divi mazākie grozījās vienlaicīgi ar riteņiem. Pēc prezentācijas 1956. gada oktobrī pircējiem tika piedāvātas vairākas sedana virsbūves versijas, kā arī universālis un kabriolets.

DS ražošana tika pārtraukta 1975. gada 24. aprīlī. Arī mūsdienās DS joprojām simbolizē automašīnu dizaina avangardu.

AMI

citroen vesture AMI

1961. gadā prezentētais Ami 6 bija vidēja gabarīta automobilis ar 3CV motoru. Meistarīgi apvienojot 2CV un DS iezīmes, Ami 6 bija apveltīts ar oriģinālu dizainu un uz aizmuguri sasvērtu aizmugurējo logu. 1964. gadā tika prezentēta šī modeļa universāļa versija.

1969. gadā Ami 6 modeli aizstāja Ami 8, kā sedana versijas aizmugurējais logs bija ierastajā leņķī. Šis jaunais modelis kalpoja par pamatu pārsteidzošajam M35 prototipam (saražoti 500 modeļi) ar rotorvirzuļu motoru (GS Birotor motora priekšteci) un DS tipa hidropneimatisko piekari.

1973. gada janvārī Ami 8 pēdās sekoja Ami Super ar 1015 cm3 GS četru cilindru motoru. Ami Super savu karjeru beidza 1976. gada jūlijā, bet Ami 8 — divus gadus vēlāk.

SM

citroen vesture SM

Radot SM, CITROËN papildināja savu modeļu klāstu ar izcila dizaina flagmani. Šis greznais limuzīns, kas bija aprīkots ar V6 Maserati motoru, iemiesoja visas atziņas par priekšpiedziņas tehnoloģiju, hidrauliku un piekari, kas bija iegūtas no DS. Šim modelim bija piecpakāpju pārnesumkārba un DIRAVI/VariPower stūres iekārta (hidrauliska stūres iekārtas ar pastiprinātāju).

Pateicoties oriģinālajam, novatoriskajam dizainam, 1970. gada martā prezentētais SM tika uzņemts ar vētrainiem aplausiem. Automašīnas izcilā dinamika piesaistīja autobūves ekspertu uzmanību gan Francijā, gan citviet Eiropā un ASV. Pieaugošo degvielas cenu un lielceļu ātruma ierobežojumu dēļ SM 1975. gada jūlijā beidza savu karjeru.

GS

citroen vesture GS

GS iemiesoja CITROËN labākās zināšanas, kuras uzņēmums pielietoja automašīnu sērijveida ražošanā. Tā bija priekšpiedziņas automašīna ar četru cilindru opozītmotoru ar gaisa dzesēšanu, hidropneimatisko piekari un virsbūvi, kas to neapšaubāmi padarīja par pasaulē aerodinamiskāko sērijveidā ražoto automašīnu.

1970. gada jūlijā klajā laistais GS tika pozicionēts starp Ami 8 un DS. Pēc gada ražotājs piedāvāja arī universāļa versiju. 1979. gada septembrī GS pārdēvēja par GSA, un šis modelis turpināja veiksmīgu karjeru līdz 1986. gada jūlijam.

1973. gada septembrī klajā nāca GS Birotor modelis, kas bija aprīkots ar divu rotoru motoru. 1975. gada oktobrī GS Birotor karjera priekšlaicīgi beidzās. Pie vainas bija iemesli, kā dēļ tika izbeigta arī SM ražošana.

CX

citroen vesture CX

Atbilstošs DS pēctecis bija CX, kā ražošana tika uzsākta 1974. gada oktobrī. Šī modeļa oriģinālais dizains un novatoriskais interjera stils padarīja to par daļu no izcilo CITROËN automašīnu tradīcijas. CX hidropneimatiskā piekare nodrošināja īpaši patīkamas braukšanas sajūtas un komfortu.

1975. gada septembrī CX kļuva par pirmo CITROËN sērijveidā ražoto automašīnu, kas bija aprīkota ar dīzeļmotoru. 1984. gada septembrī CX GTI Turbo, kā maksimālais ātrums bija 220 km/h, kļuva par Francijas ātrāko automašīnu, kas bija paredzēta braukšanai pa koplietošanas ceļiem.

1985. gada jūlijā CX modeļa dizains tika pārveidots, bet 1991. gada jūlijā šīs automašīnas ražošana tika izbeigta. Šobrīd CX piemin kā augstākās kvalitātes piemēru.

LN

citroen vesture LN

1976. gada oktobrī klajā nāca LN — modelis, kas tika radīts pēc tam, kad divus gadus iepriekš uzņēmums CITROËN bija noslēdzis līgumu ar Peugeot par PSA Group izveidi. Jaunā modeļa virsbūve bija veidota, par pamatu ņemot Peugeot 104 virsbūvi, savukārt divu cilindru motors ar gaisa dzesēšanu līdzinājās Ami 8 motoram.

1978. gada septembrī LN tika pie jaudīgāka motora (no 602 cm3 uz 652 cm3) un kļuva par LNA. Pēc četriem gadiem modeļu līnija tika papildināta ar automašīnu, kam bija uzstādīts 1124 cm3 četru cilindru motors ar ūdens dzesēšanu.

Šī kompaktā automašīna, ko vienlīdz novērtēja gan pilsētu, gan lauku iedzīvotāji, bija īpaši populāra sieviešu vidū. No piedāvājuma šī automašīna tika izņemta 1986. gada septembrī.

VISA

citroen vesture VISA

1978. gada Parīzes auto izstādes ietvaros tika prezentēts VISA modelis. VISA, kā pamatā bija Peugeot 104 četru durvju modelis, bija pieejams ar diviem dažādiem motoriem — 652 cm3 paralēli asij izvietoto divu cilindru motoru ar gaisa dzesēšanu vai 1124 cm3 perpendikulāri asij izvietoto četru cilindru motoru ar ūdens dzesēšanu.

VISA modelī bija apvienotas Peugeot oriģinālās dizaina līnijas ar CITROËN raksturīgo interjera dizainu, kur uzsvars likts uz ergonomiku un komfortu vadītājam. Laika gaitā tika laistas klajā citu virsbūves tipu versijas, un VISA kļuva par ekonomisku un sportisku kabrioletu un lielceļu auto.

1981. gada martā VISA dizains tika pārveidots, padarot to vēl pievilcīgāku. Pēc trim gadiem šī automašīna tika pie 1769 cm3 dīzeļmotora. 1988. gada jūlijā VISA bez lieka trokšņa pazuda no CITROËN automašīnu kataloga.

20. GS. 80-TIE GADI

citroen 80tie gadi

20. gs. 80-tie gadi CITROËN uzņēmumam bija ne tikai tradīciju (2 CV, CX), bet arī dzīvotspējas atjaunošanas desmitgade. To pierādīja jaunie modeļi, kas vēstīja par jaunu zīmola uzplaukšanas ēru.

Piemēram, 1982. gada oktobrī ražotājs prezentēja BX, ko bija projektējis pazīstamais itāļu uzņēmums Bertone. Pēc četriem gadiem, 1986. gadā, debitēja kompaktais AX modelis. Tas bija pieejams trīs un piecu durvju versijās.

Desmitgades beigas atzīmēja XM — jauns biznesa klases automašīnas modelis, kas klajā nāca 1989. gada maijā. Atkarībā no modeļa, šī automašīna bija aprīkota ar Hydractive hidropneimatisko piekari un V6 motoru, smalki apvienojot jauninājumus un tradīcijas.

20. GS. 90-TIE GADI

citroen 90tie gadi

90-to gadu sākumā CITROËN veica pārmaiņas, kas ražotājam ļāva iesoļot 21. gadsimtā. Kad 1990. gada 27. jūlijā 2CV ražošana tika pārtraukta, CITROËN turpināja atjaunot un papildināt savu automašīnu klāstu ar īpašu enerģiju.

90-to gadu pirmais modelis bija ZX, kā ražošana tika uzsākta 1991. gada martā. Pēc diviem gadiem tam sekoja elegantā Xantia, bet 1994. gadā — Evasion/Synergie minivens.

1996. gadā ražotājs laida klajā Berlingo Multispace un Saxo, bet 1997. gadā — Xsara. Xsara ne vien guva vairākas uzvaras Pasaules rallija čempionātā, bet arī deva iedvesmu Xsara Picasso modeļa izveidei. Tas bija novatorisks, kompakts minivens, kas tirgū nonāca 1999. gadā.

Izsaki savu viedokli