Jump to content

Atbildes uz jautājumiem no izdzēstā raksta "Kas ir ražošanas energoefektivitāte"


EMT
 Share

Recommended Posts

Sveiki! Diemžēl atsauci uz iepriekšējo rakstu nevaram ielikt, jo tas tika izdzēsts, tāpēc dodam atbildes uz jautājumiem šeit.

Vēlējos dot zināmu, ka katra sasveicināšanās ir sava veida reklāma, mēs tiešām vēlējāmies iepazīties...

Ķeramies klāt pie atbildēm!

Kā elektromotora pārtīšana var ietekmēt tā efektivitāti?

Kaut kas, kas ir labots, tas nekad nebūs kā jauns! Pārtinot elektromotoru, to nevar nosaukt par tādu pašu, kā iepriekš.

Viss ir atkarīgs no situācijas.

Ja Tu esi liels BOSS lielā firmā, kura ražo 24/7, tad pārtītu elektromotoru lietošana Tev maksās daudz... Ja Tu esi privāts uzņēmējs, vai arī lieto elektroiekārtas savam priekam un tās darbini reti, tad ietaupījums būs mazāks.

Visiem lielajiem ražotājiem vajadzētu pārstāt lietot vecos padomju laiku elektromotorus!!!! Eiropas Savienība jau no 2018. gada, ne pa jokam, ir pievērsusies mazināt zemu efektivitātes klases motoru ražošanu. Starp citu, no šī gada jūnija Eiropā būs atļauts ražot tikai IE (Efektivitātes klases) IE3 un IE4 elektromotorus!

Pievienoju šim rakstam tabulu, lai saprotamāk vizualizētu.

Par signāltehniku!

Protams, šīs lampiņas ir zināmas jau sen, tomēr arī šajā tehnoloģijā viss iet uz priekšu, plašāk tiek izmantotas LED diodes, padarot šo visu pasākumu mirdzoši interesantu, kā, piemēram, viena lampa, kura var dot dažādu krāsu signālus un atskaņot dažādus toņus. Kā jau minēju iepriekšējā rakstā (kuru dzēsa) šīs lampiņas un taurītes var saslēgt ar gudrajām ierīcēm... Nezinu vai 30 gadus atpakaļ gudrās ierīces bija...

Ja esat komentējuši rakstam, un vēlaties steidzamas atbildes, tad nāciet ciemā, Jelgavas iela 42 9:00-18:00. Mums ir ko parādīt!

Paldies! Cerams, ka šis raksts moderatoriem patiks labāk...

136761223_1974576989384614_997607892546481119_o.png

  • Kādas šausmas! 1
Link to comment
Share on other sites

Pirms 10 minūtēm , EMT teica:

Nezinu vai 30 gadus atpakaļ gudrās ierīces bija...

Slikti, ka nezini, bet digitāli releji jau ir 50 gadus.

Link to comment
Share on other sites

Pirms 3 minūtēm , drunk_lizard teica:

neatlaidiigs kadrs 😆

Maize ta kaut kā jāpelna, ja daba nav apveltījusi ar citām spējām.

Link to comment
Share on other sites

1 minute ago, ju said:

Slikti, ka nezini, bet digitāli releji jau ir 50 gadus.

Ar "gudrajām ierīcēm" ir vairāk domāts, gudrie telefoni, planšetes...

Link to comment
Share on other sites

Pag, mēs te par lampiņām cehā runājam. Japāņiem visādi LEAN luksofori, šķiet, ir jau no 196x gadiem.

Link to comment
Share on other sites

Just now, ju said:

Pag, mēs te par lampiņām cehā runājam. Japāņiem visādi LEAN luksofori, šķiet, ir jau no 196x gadiem.

Jā, tagad tās lampiņas un taurītes var savienot ar "gudrajiem telefoniem", lai lietotājs uzreiz var uzzināt kas apstājies, https://www.emt.lv/razosanasProcesuOptimizacijasSistema te būs biku vairāk par šo sistēmu.

 

Protams šīs lampiņas un taurītes ir jau sen, līdz ar moderniem laikiem ir moderni risinājumi, kā piemēram LED varianti. 

 

Link to comment
Share on other sites

Pirms 1 minūtes , EMT teica:

lampiņas un taurītes var savienot ar "gudrajiem telefoniem", lai lietotājs uzreiz var uzzināt kas apstājies

Kāpēc jāliek tāda lampiņa un taurīte, kas noēd tik dārgo elektrību nelietderīgi, ja lietotājam var iekārta uzreiz uz gurdo telefonu dot ziņu kas apstājies?

  • Patīk 1
Link to comment
Share on other sites

1 minute ago, e = d said:

Kāpēc jāliek tāda lampiņa un taurīte, kas noēd tik dārgo elektrību nelietderīgi, ja lietotājam var iekārta uzreiz uz gurdo telefonu dot ziņu kas apstājies?

LED lampiņas vairs nepatērē tik daudz elektroenerģijas kā viņu kvēlspuldžu brāļi.

Saspringtā situācijā ātrums ir ļoti svarīgs, parasti katrā fabrikā ir arī tehniskie cilvēki, kuri ieraugot mirgojošu lampu var ātrāk ķerties pie darba. Protams,  ja piemēram šajā fabrikā ir ļoti daudz iekārtu, tad ar mirgojušu lampu to nestrādājušo ir vieglāk saskatīt no attāluma

  • Kādas šausmas! 1
Link to comment
Share on other sites

Pirms 7 minūtēm , EMT teica:

 tad ar mirgojušu lampu to nestrādājušo ir vieglāk saskatīt no attāluma

Šī fīča Japāņiem ir jau kaut kur no 196x, kā rakstīju. SCADA, centralizēts novērošanas rīks, ir no 197x gadiem, tajā pašā laikā radās pirmie peidžeri, uz kuriem arī varēja padot signālu attālināti, ka kaut kas nav kārtībā. Jā, peidžeri pie mums tajā laikā nebija. SCADAs toč ir jau no 198x.

Pirms 13 minūtēm , EMT teica:

LED lampiņas vairs nepatērē tik daudz elektroenerģijas kā viņu kvēlspuldžu brāļi.

Ja lampiņa ir tikai, lai ziņotu par kļūdu, tad tur nekas traģisks patēriņā nav.

Link to comment
Share on other sites

Pirms 56 minūtēm , EMT teica:

vajadzētu pārstāt lietot vecos padomju laiku elektromotorus!!!!

...un nopirkt jaunu par 4000eur lai gadā saekonomētu 100 eur.  Nu dažreiz tie ''ekonomētāji '' marketologi iebrauc pilnīgās auzās. Tipisks: mainiet uzņēmu dienasgaismas spuldzes uz LED . Paskat cik tās ekonomiskas salīdzinot ar KVĒLSPULDZĒM

Link to comment
Share on other sites

18 minutes ago, ju said:

Šī fīča Japāņiem ir jau kaut kur no 196x, kā rakstīju. SCADA, centralizēts novērošanas rīks, ir no 197x gadiem, tajā pašā laikā radās pirmie peidžeri, uz kuriem arī varēja padot signālu attālināti, ka kaut kas nav kārtībā. Jā, peidžeri pie mums tajā laikā nebija. SCADAs toč ir jau no 198x.

Ja lampiņa ir tikai, lai ziņotu par kļūdu, tad tur nekas traģisks patēriņā nav.

Super informācija par vēsturi! Mūžu dzīvo, mūžu mācies, laikam tā .

Par patēriņu, tas ir atkarīgs no lietotāja, ir tādi, kuriem ir daudz iekārtas ar lampiņām un viņas visas atstāj uz zaļu pozīciju visas dienas garumā, bet kā jau minēju, ar LED spēle cita.

Link to comment
Share on other sites

4 minutes ago, oxygen said:

...un nopirkt jaunu par 4000eur lai gadā saekonomētu 100 eur.  Nu dažreiz tie ''ekonomētāji '' marketologi iebrauc pilnīgās auzās. Tipisks: mainiet uzņēmu dienasgaismas spuldzes uz LED . Paskat cik tās ekonomiskas salīdzinot ar KVĒLSPULDZĒM

Kā jau minēju. tiem kas kaut ko ražo ar veciem motoriem, ja viņu ir daudz, tad tas patēriņš ir MILZĪGS! Tu pārtin vecu motoru, samaksā 100, pēc tam maksā papildus par elektroenerģiju, pēc tabulas var redzēt...  Jauns motors, samaksā tikai vienu reizi, mazāk patērē elektroenerģiju, mazāk maksā. Naudu, kuru būtu iztērējis dīkstāvē, vai dedzinot elektrību, bāz kabatā.

Link to comment
Share on other sites

Pirms 16 minūtēm , EMT teica:

Kā jau minēju. tiem kas kaut ko ražo ar veciem motoriem, ja viņu ir daudz, tad tas patēriņš ir MILZĪGS

Klasisks asinhronais elektromotors arī Āfrikā ir motors un fizikas likumus neviens nav atcēlis. Ja motoes patērē 1kW elektroenerģijas, tad vai nu tā enerģija tiek pārveidota mehāniskajā, vai arī siltumā. Ja krievulaiku motors normāli dara savu darbu, ir proporcionāli noslogots savai jaudai un nekarst, tad viss ir štokos. Jā, protams tehnoloģijas mainās, bet uz parastu asinhrono motoru jau nu ne tuvu var dabūt tādu ekonomiju, kā no kvēlspuldzēm pārejot uz LED. Labs meistars pārtin elektromotoru pat labāk kā savulaik ražošanā krievu strādnieks uz pohām.

  • Patīk 2
Link to comment
Share on other sites

pirms 1 stundas , EMT teica:

LED lampiņas

Aizej nosit sevi, marketinga upuri!

Labots - jema
  • Patīk 1
Link to comment
Share on other sites

alusbundza
Pirms 2 minūtēm , Artanis teica:

Cerams, ka pietiekami pieklājīgi un skaidri izteicos.

par daudz pieklājīgi

  • Patīk 2
Link to comment
Share on other sites

Daļa taisnība ir, ka vecie motori ir rijīgāki neka jauni, bet jautājums pēc cik gadu desmitiem atmaksāsies motora nomaiņa. Pie motora maiņas jāņem vērā arī dīkstāve, ka arī neviens elektromotoru nemontē par brīvu. Vai nu strādnieki vai arī pats (rēķini savas stundas) un ak vai, dažus motorus pēc nomaiņas ir jācentrē, lai nenokauj agregātu.

 

Ar šitiem speciālistiem tagad jebkurš produkta ieteikums ir salīdzināms ar spamu. Te jau viens bija ar spama priekšspēli 

  • Patīk 2
  • Kādas šausmas! 1
Link to comment
Share on other sites

Pag, tu runā par elektromotora ēstgribu vai tas kas viņam ir uz vārpstas?

Varbūt tavs vecais elektromotors tērē tik pat cik jaunais, bet uz vārpstas nebūs gan vienādi

  • Patīk 1
  • Kādas šausmas! 1
Link to comment
Share on other sites

Pirms 6 minūtēm , Murlo teica:

Pag, tu runā par elektromotora ēstgribu vai tas kas viņam ir uz vārpstas?

Varbūt tavs vecais elektromotors tērē tik pat cik jaunais, bet uz vārpstas nebūs gan vienādi

Nu tad faktus studijā! Ar ko "jaunais" asinhronais motors atšķiras no "vecā" ? Tīri no klasiskās fizikas viedokļa. Tinums no tāda pat vara. 

Link to comment
Share on other sites

alusbundza
pirms 3 stundām , EMT teica:

Kā jau minēju. tiem kas kaut ko ražo ar veciem motoriem, ja viņu ir daudz, tad tas patēriņš ir MILZĪGS!

gribu redzēt datus , 

pirms 3 stundām , EMT teica:

tad tas patēriņš ir MILZĪGS!

šito ļoti smalki apraksti 

  • Patīk 2
Link to comment
Share on other sites

Pirms 30 minūtēm , Murlo teica:

Pag, tu runā par elektromotora ēstgribu vai tas kas viņam ir uz vārpstas?

Varbūt tavs vecais elektromotors tērē tik pat cik jaunais, bet uz vārpstas nebūs gan vienādi

Tāpēc  japērk jaunie LED motori!

  • Haha 2
Link to comment
Share on other sites

Krievu motors visdrīzāk ir smagāks, jo dzelzi jau tais laikos netaupīja, bet vai tas stacionāri iekārtai būtiski.

Pirms 34 minūtēm , Murlo teica:

Varbūt tavs vecais elektromotors tērē tik pat cik jaunais, bet uz vārpstas nebūs gan vienādi

Tur nekas būtiski nevar atšķirties, jo vai nu enerģija izdalās uz vārpstas, vai nu siltumā. Ir man bijusi saskare ar jaunu itāļu asinhrono motoru, kurš tiešām ir mazāks, salīdzinājumā ar krievinieku, bet nu sila gan vairāk. Es domāju, ka ar tiem motoriem ir tāpat kā ar veļaspulveri, kur katra jaunā paka mazgā labāk par veco, bet īstenībā ir tikai marketologu reklāma.

Link to comment
Share on other sites

Zudumi motorā var būt tikai 4 vietās

- rites berze (gultņi/blīvslēgi) 

- ventilators

- tinumu pretestība

- zudumi "bleķa" plāksnēs

 

Pirmais būs vienāds visiem motoruiem, ja vien tie ir kārtībā. Uz otro daudz neieekonomēsi ar uberdizaina spārniem. Cik var ietaupīt uz tinumu konfigurācijas dizainu? Plānākas modernāka sakausējuma plāksnes?

 

Gribētos redzēt kādus ticamus salīdzinoša testa datus. Vienīgais veids zudumiem ir motora silšana. Ne urbjmašīnai, ne ripzāģim ne esmu manījis, ka motors kļūtu vairāk nekā remdens. 

Link to comment
Share on other sites

Pirms 11 minūtēm , Insekc teica:

Cik var ietaupīt uz tinumu konfigurācijas dizainu?

Arī konfigurācija šo to maina, bet te vairāk tieši tinumu pretestība, cik tīrs varš. Jo "netīrāks", jo lielāka pretestība (zudumi). Protams, lomu sāk spēlēt pie lielām jaudām. Un tur izmaiņa par pus procentu jau var dot efektu.

Dzesēšanai jābūt labi izstrādātai, jo tur atkal, sasiltot, kā zināms, pretestība pieaug (varam ~4% uz katriem 10C).

Piem. 100kW motors ar 95% efektivitāti, tur jau sanāk 5+kW sildītājs. Un 5kW siltumjauda ir tīri laba.

 

Te tāds viens rakstiņš https://new.abb.com/news/detail/1789/ABB-motor-sets-world-record-in-energy-efficiency-saves-half-a-million-dollars

Redz, tur pa 0.25% uzlaboja efektivitāti, un 1000MWh gadā ietaupījums. OK, tur arī dzinējs 44MW. Tur arī sanāk, ka ir 440kW sildītājs. Nez kur viņi to siltumu liek, silda telpas?

Link to comment
Share on other sites

alusbundza
pirms 4 stundām , EMT teica:

Kā jau minēju.

autors ir debīlls , kas vispār neko nejēdz no motoriem, iedomājās (pamuļķis), ka BOOTā  varēs kādu piedirst .........................

Link to comment
Share on other sites

Pirms gari un plaši apspriest cik bija slikti padomju un cik labi jaunie tad.... nu padomju zemē bija gan zaporožeci gan čaikas.  Labāk paskatāmies uz to dzinēju pasēm. Kāds kuram ir tas lietderības koeficients. A tā .. paņemam pašu sliktāko padomju un labāko mūsdienas un nu tik gatava tabula kāda ekonomija. Bet, par pārtīšanu: jāpārtin, pa lielam, ja ''nokurina'' bez aizsardzības. Domāju ka arī modernu, ja pieslēgs bez kā , pliku palaidēju , nokurinās , ja kas greizi. Kādreiz , atceros , bija nokurinājuši ( mūsdienās) - par smiekla naudu (salīdzinot ar jauna motora cenu) pārtina (kantoris pretim VEF pilij) un tas motors strādāja gadiem.

Labots - oxygen
Link to comment
Share on other sites

Skatoties to "veco" PSRS laika dzinēju pases redzam KPD 74 ...94%. Kkā liela izkliede! Ticami? Dažādi gadi, dažādas rūpnīcas, dažāda metodika. Tiem ar 74% vajadzēja būt riktīgai plītiņai. Vai tā bija? Kkā nemanīju. Kā ex- ZA SKB inženieris ticu tikai salīdzināmiem mērījumiem. Līdz tam uztveram šo topiku kā SPAM un reklāmu.

Link to comment
Share on other sites

Pirms 2 minūtēm , Insekc teica:

Vai tā bija? Kkā nemanīju.

Nomērīji? Ar tajā laikā ražotu termometru? Ja jau nevar ticēt uz motora rakstītiem cipariem, tad tas termometrs gan jau galīgi līks bija.

https://electroandi.ru/elektricheskie-mashiny/asdvig/pasportnye-dannye-asinkhronnogo-dvigatelya.html
šis ir ražots pēc 2000.gada. Arī feiks?

Link to comment
Share on other sites

Nu es ne vienmēr ticu rakstītiem cipariem. Mēdz teikt, ka papīrs pacieš visu. Piemērs ķīniešu auto radio izejas jauda. Fizikas likums darbojas (būtu jādarbojas) pat Ķīnā P=U*U/R. Kā pie 12V barošanas (BEZ SPRIEGUMA PĀRVEIDOTĀJA) VAR DABŪT 4X60w, 4x80w "MUZIKĀLO JAUDU" ar lineāriem pastiprinātājiem. Pat pīķī tas nav iespējams.

Tāpēc es ne vienmēr ticu rakstītam. cipari var būt krietni paaugstināti (vai pazemināti) kkādu apsvērumu dēļ. 

Link to comment
Share on other sites

Pirms 16 minūtēm , e = d teica:

Nomērīji? Ar tajā laikā ražotu termometru? Ja jau nevar ticēt uz motora rakstītiem cipariem, tad tas termometrs gan jau galīgi līks bija.

Dzīvsudraba termometri arī tajā laikā bija ļoti precīzi (atbilda attiecīgajai precizitātes klasei).

Mērījumiem izpētes procesā lietojām paštaisītas zondes no bezkorpusa tranzistoriem (kalibrētas), pieslēgtus pie ciparu voltmetra. nu tur jau atkal klasiskā fizika.

Link to comment
Share on other sites

Nu pārāk neņemos spriest kas ir kas-baigi sen pagājis kad augstskolā mācījos to kursu ''Elektrotehnika'' , bet ... Piemēram cik precīzi ir izgatavots dzinējs. Nu mehāniski , jo jo tuvāk stators pie rotora , jo labāk. utt. Un neaizmirstam ka ir vēl reaktīva enerģija , par kuru maksā uzņēmumi. Privātais jau nē. Nu tas, tajā pasē rāda cik labs/slikts tas dzinējs , tas cos (fi). Nu kas ir kas jāprasa tiem kam pēc izglītības ar augstāko elektriķa. Domāju ka forumā tādi ir. Man tas bija tik ka viens mācību priekšmets.. Nu padomzemē ari , ja vajadzēja, varēja uztaisīt pat ''lunahodu'', tik tas tai maksāja daudz dārgāk ka rietumiem, tāpēc pārsvarā taisīja pa lēto un brāķainu. Ja vajag mazas pielaides , tas arī maksā dārgi visās valstīs. Tā ka ...arī tagad ražo ''pa lēto'' Piemēram asinhronie dzinēji ar alumīnija vadiem. Nez vai tādu padomzemē ražoja. Attiecīgi tīri pretestība lielāka, kas nu nebūt nepaceļ lietderības koeficientu.

 Bet tiem kas mūsdienās reklamē savu super-puper mantu, vienmēr parasu ne tik to cik saekonomē, tipa elektrības, bet cik maksā tas verķis salīdzinājumā ar nedaudz sliktāku. Un tad, bieži paliek ''mute vaļā''. Tipisks piemērs ledusskapis kas energo ++ un +++. Tas ko tas saekonomē naudās, ar ļoti lielu uzviju tiek nograuzsts cenā. Kad, teorētiski , atmaksājas pēc padsmit gadiem. OK , varbūt ne katru reizi tik izteikti, bet aicinājums ''izmest arā veco'' kas pirkts pāris gadu atpakaļ,  kas maksā tipa 500eur lai nopirktu jauno , ekonomiskāko pa 700, nu ir ...  tad parēķiniet cik jānotērē elektrības lai atpelnītu tos 700. Spamera (autora) tekstiņš ož tieši pēc tā .  Ja man izjuks vecais(tipa gultņu ligzdas čau), tad varbūt sākšu skatīties pēc jauna, Vienīgi cik tas super-puper jaunais būs dārgāks par to ne tik super jauno.  Nu būs ka ar'' leģendāro'' Kyrbi putekļu sūceju. Neviens jau nesaka ka slikti sūca, tik cena/labums nelien nevienos vārtos.

Labots - oxygen
  • Patīk 3
Link to comment
Share on other sites

alusbundza
pirms 2 stundām , oxygen teica:

Ja man izjuks vecais(tipa gultņu ligzdas čau)

to gultnim var elementāri nomainīt pašrocīgi

Link to comment
Share on other sites

Gultni-jā, bet ligzdu atjaunot... nu nafig, jo tā jo būs pagalam pēc entajiem gadu desmitiem. I tad jabūt  daudziem faktoriem tipa kas pie ass riktīgi vibrē.. Lai gan, ja motors alumīnija korpusā , tad var sačakarēt diezgan veikli.

Link to comment
Share on other sites

Ja motors tā apt 20-50kW, tad ar skarta strēmeli var ilgi neturēt tas remonts. Es nemaz nerunāju, ka kad gultnis/ligzda ir  padilis , tad labi ( ar mazu pielaidi starp rotoru un statoru)  var vienkārši noklāties  jo sāk savstarpēji strīķēties.. Nu labam ir arī savi niķi/mīnusi. Bet arī ja kādam savajagās jaunu, iesaku sākt no kantora kas uz Jurmalas pusi. Šie laikam uzpērk visu ( nu ir kantori kas bankrotē, bet, gandrīz jaunu motoru žēl metāllūžņos), attiecīgi cenas krietni zem tām ko prasa citi par pilnīgi jaunu no ražotāja. Tur var dabūt ''pašu velnu'' par sakarīgu ciparu. I padomju , i krutu rietumu. Laikam ši ir viņu lapa.

Labots - oxygen
Link to comment
Share on other sites

Protams tas ietaupījums ir kaķa asaras un par motora nomaiņu vērts domāt kad tā pārtīšana ir 90% no jauna motora cenas.

Pašam laikos ir motors, kuru montēja, droši vien, Kārlis.

Bija nopuvuši izvadi, aizvedu uz servisu, pārtina 3kW par 20-30latiem. Ar visu gultni, izvadu nomaiņu 

 

2021.01.13. , 12:50, drunk_lizard teica:

neatlaidiigs kadrs 😆

Pag, 55kW un 2 poli. Man liekas ka [labots]

 

Labots - Murlo
  • Kādas šausmas! 1
Link to comment
Share on other sites

Izveido kontu, vai pieraksties esošajā, lai komentētu

Jums ir jābūt šī foruma biedram, lai varētu komentēt tēmas

Izveidot jaunu kontu

Piereģistrējies un izveido jaunu kontu, tas būs viegli!

Reģistrēt jaunu kontu

Pierakstīties

Jums jau ir konts? Pierakstieties tajā šeit!

Pierakstīties tagad!
 Share

×
×
  • Izveidot jaunu...