Jump to content

Ampērs!


Chocoton
 Share

Recommended Posts

Maris77

Visu mūžu dzīvoju ar pārliecību, ka nevar likt lielāku aķi kā ražotājs paredzējis. Tagad izrādās, ka mierīgi var likt. Pie tam man uz darbu ir jābrauc 65km, tā kā uzlādei laika pilnīgi pietiek. 

Link to comment
Share on other sites

pirms 8 stundām , Racer teica:

bet labprāt uzzinātu kaut ko jaunu.

Varbūt jāsāk ar to, kādi ķīmiskie procesi notiek akumulatorā , un kā to ietekmē mainās akumulatora iekšējā pretestība, un kas ir atšķirīgs un kopīgs nosacīti mazam un lielam akumulatoram. Un lai būtu uzskatāmāk, nevajag būt tik pieticīgam un skaldīt matus starp 50 un 60 Ah akumulatoru, bet pieņemt, ka kāds var izvēlēties 50 Ah akumulatora vietā 90 Ah, vai pat kā šeit minēja, ielikt bagažniekā 120 Ah, vai pielikt paralēli otru. 

   Pie viena daudziem būtu ļoti derīgi uzzināt ,kā pareizi papildus lādēt akumulatoru bateriju, un kāpēc to lādē ar 14 - 15 V spriegumu, nevis 12 V, kā pirmajā mirklī lielākā daļa domā, un ka bortsistēmā spriegums nav konstants 12 V.

Link to comment
Share on other sites

Pirms 44 minūtēm , Tārps teica:

ļoti derīgi uzzināt ,kā pareizi papildus lādēt akumulatoru bateriju, un kāpēc to lādē ar 14 - 15 V spriegumu, nevis 12 V,

Es arī izmantoju porķika barokli ar 15V pluss kastītē ampelvoltmetrs no aļika. Ja kāds volts lieks, tas tāpat krīt lādētaja vados un klemmēs.

Link to comment
Share on other sites

2020.05.24. , 22:19, Racer teica:

ģenerators kaut cik optimāli sāk strāvu dot sākot no ~2,5k rpm,  un max pie augstākiem apgriezieniem. Un te nav būtiski vai max ir 40, vai 90A - apakšējais gals ir samērojams.

Tos dažus ampērus, ieliekot lielākas ietilpības akumulatoru, ģenerators nejutīs, ja vispār dos lielāku strāvu

Ja? Interesanti. Ja pie kādiem maziem apgriezieniem viens dod 4A, otrs 9A, tas ir būtiski vai nav? Samērojams vai nav?

"Tie daži ampēri" var būt 10 mierīgi, gan jau ka arī vairāk.

Link to comment
Share on other sites

pirms 22 stundām , Tārps teica:

un tikai nedaudziem ļoti gudriem regulatoriem ir vēl papildus funkcija strāvas regulēšanai ierosmes tinumā

Ja visi regulē strāvu ierosmes tinumā, kas ir šī?

pirms 9 stundām , Tārps teica:

Vēlreiz saku, tas katrs gadījums ir individuāli izskatāms un nevar pateikt ka vienā gadījumā tie būs 20 vai otrā 30 A. Tur atkal ir vesela virkne nosacījumu, kuru precīzus datus nevar iedot visiem gadījumiem kā formulu. Ja vari - lūdzu studijā.

75Ah aķis var paņemt 1,5 reizes lielāku strāvu kā 50Ah aķis (ja visi citi nosacījumi vienādi).

1 stundu atpakaļ, Tārps teica:

lādē ar 14 - 15 V spriegumu

lādē arī ar 17V (lai pilnīgi uzlādētu)

  • Patīk 1
Link to comment
Share on other sites

Tagad mašīnās stāv pietiekoši jaudīgi ģeneratori un viņam ir pie kājas 50 vai pat 100 aķis, es uzmetu acis savam ģenerātoram 150A :biggrin:

  • Patīk 1
Link to comment
Share on other sites

Knaabis
Pirms 11 minūtēm , jema teica:

Tagad mašīnās stāv pietiekoši jaudīgi ģeneratori

Nevispārini - ražotājs lieki nemētājas ar naudu.

Katrs lieks A maksā un aizņem vietu.

Viss atkarīgs no dzinēja tipa, litrāžas un auto elektroaprīkojuma.

Labots - Knaabis
Link to comment
Share on other sites

superKrona
pirms 1 stundas , Tārps teica:

kāpēc to lādē ar 14 - 15 V spriegumu, nevis 12 V, kā pirmajā mirklī lielākā daļa domā, un ka bortsistēmā spriegums nav konstants 12 V.

Kāpēc domā, ka kāds te nezina, kas ir sprieguma kritums un kurā virzienā nekas (ne)notiek, ja 12V saliek kopā ar 12V

Link to comment
Share on other sites

alusbundza
pirms 11 stundām , Racer teica:

Nemeklēju kašķi. ;) Meklēju atbildi uz Tevis teikto:

nekreņķējies, @Tārps te tēlo pārgudro …, savu laik @drunk_lizard teica, lai šis ķēms turas no elektrības par gabalu, jo sajēga - nekāda

Link to comment
Share on other sites

pirms 2 stundām , superKrona teica:

Kāpēc domā, ka kāds te nezina, kas ir sprieguma kritums un kurā virzienā nekas (ne)notiek, ja 12V saliek kopā ar 12V

Patīkami parunāt ar cilvēkiem , kam ir saprašana par tādām lietām. 

Lūk, vienā rītā mērot spriegumu uz akumulatora klemmēm, voltmetrs rāda 12,7 voltus, bet citā 12,2 V. Kāpēc tā un ko tas nozīmē ?

Link to comment
Share on other sites

Pirms 14 minūtēm , Tārps teica:

Lūk, vienā rītā mērot spriegumu uz akumulatora klemmēm, voltmetrs rāda 12,7 voltus, bet citā 12,2 V. Kāpēc tā un ko tas nozīmē ?

Atkarīgs no apkārtējās vides temperatūras, bet galvenokārt cik uzlādēts/izlādēts aķis vakarā atstāts. Vēl arī no aķa pašizlādes (cik nojāts tas ir) auto elektrosistēmas stāvokļa, kādi patērētāji naktī "ēd" (signalizācija, reģistrators, auto radio, auto kompis)..

  • Patīk 2
Link to comment
Share on other sites

McBetonc

Es ielieku vadu no 220 rozetes vannaa un uudens silts :)

Link to comment
Share on other sites

alusbundza
pirms 7 stundām , Maris77 teica:

Visu mūžu dzīvoju ar pārliecību, ka nevar likt lielāku aķi kā ražotājs paredzējis. Tagad izrādās, ka mierīgi var likt. Pie tam man uz darbu ir jābrauc 65km, tā kā uzlādei laika pilnīgi pietiek. 

ja pērc jaunu aķi, tad iesaku pirkt tādu, ko var iebāzt, tam paredzētā vietā ar vairāk Ah un lielāko starta strāvu, it sevišķi, tas attiecas uz vecākām dīzeļmašīnām, tas ziemā pie lieliem mīnusiem atmaksāsies, neskaidrošu (kāpēc?) te tik zinātniski, kā @Tārps, jo tā arī viņš uz @Racer jautājumu neatbildēja,

un par uzlādi nav jāuztraucas no ģeneratora, it sevišķi, ja tev uz darbu 65 km 

  • Patīk 1
  • Atbalstu 1
  • Slikti! 1
Link to comment
Share on other sites

alusbundza
pirms 2 stundām , Tārps teica:

Lūk, vienā rītā mērot spriegumu uz akumulatora klemmēm

un tu katru rītu mēri?, būtu labāk pautus tajā laikā pakasījis ……

un starp citu, aķi mēra ar slodzes dakšu

  • Haha 1
  • Slikti! 1
Link to comment
Share on other sites

Kad spraužu telefona lādētāju, tas parāda arī voltus, bet slinkums vilkt lasāmās brilles.

Link to comment
Share on other sites

 

 

pirms 14 stundām , Tārps teica:

Pie viena daudziem būtu ļoti derīgi uzzināt ,kā pareizi papildus lādēt akumulatoru bateriju, un kāpēc to lādē ar 14 - 15 V spriegumu, nevis 12 V, kā pirmajā mirklī lielākā daļa domā, un ka bortsistēmā spriegums nav konstants 12 V.

Kāpēc nepiemini potenciālu starpību, lai vispār rastos uzlādes strāva? Tu te biedrus par pamuļķiem uzskati? Tak skaidrs ir lielālākajai daļai biedru (vismaz es tā ceru) kādas ir sakarības starp strāvu, spriegumu, pretestību un jaudu. Tā arī neatbildēji uz vienkāršu jautājumu. :D Ja cilvēki patiešām saprot par to ko runā, tad nav problēmu atbildēt uz vienkāršiem jautājumiem, pat pieļaujot atkāpes. Ir otra kategorija - cilvēki, kuri vispārināti saprot par ko ir runa, balstās uz vadlīnijām, kuras dod dažādi servisi un ražotāji un sāk pārstāstīt vispārzināmas pamatlietas. Ja pārstāstu izmanto kā papildus argumentāciju un atbild, tad ok, bet parasti nē. Ar nav nekas slikts - vismaz drošāk jūtās...

 

pirms 13 stundām , Klusu teica:

Ja? Interesanti. Ja pie kādiem maziem apgriezieniem viens dod 4A, otrs 9A, tas ir būtiski vai nav? Samērojams vai nav?

"Tie daži ampēri" var būt 10 mierīgi, gan jau ka arī vairāk.

Nē, tur jau tā lieta, ka apakšējo apgriezienu diapazonā (līdz ~1,5k rpm) strāva praktiski neatšķiras, piemēram, 60A un 90A ģeneratoriem. 

 

pirms 13 stundām , Klusu teica:

75Ah aķis var paņemt 1,5 reizes lielāku strāvu kā 50Ah aķis (ja visi citi nosacījumi vienādi).

Jā un nē. Nav gluži tā, ka iekšējā pretestība (un attiecīgi prasība pēc strāvas) mainās tieši proporcionāli ietilpībai.

 

Ok, kaut kāda gara diskusija sanākusi, bet es savulaik gan pats mērīju, gan ar elektriķiem, kuri tieši uz šīm lietām specializējas esmu daudz konsultējies - auto audio, kur būtiski patērētāji tiek papildus pieslēgti. Kad būs laiks, varbūt uzrakstīšu dažādus eksperimentus, piemērus un elektriķu pieredzi. Katrā gadījumā, rezumējot to, ko no @Tārps neizspiedu - ir vienkārša lieta:

 

Ja ir paredzēts 50Ah akumulators, tad attiecīgajam ģeneratoram ir paredzēta slodze pie patukša akumulatora un ieslēgtiem max patērētājiem. Ja ieliek 75Ah aķi un jamais kaut kādā brīdi ir patukšs, tad ģeneratoram tas neradīs īpašas problēmas, izņemot specifiskus gadījumus, kad arī būs ieslēgti max patērētāji, , bet tur jau ieslēdzas vēl viena lieta - akumulatora kapacatāte kā kondensatoram. Papildus skaidrojums - sprieguma regulators nav inteliģents un nesaprot, vai pieprasīta strāva, lai sasniegtu vajadzīgo spriegumu ir vajadzīga akumulatora uzlādēi, vai auto patērētājiem. Lab, apnika. :) 

Link to comment
Share on other sites

pirms 8 stundām , Racer teica:

Tak skaidrs ir lielālākajai daļai biedru (vismaz es tā ceru)

Cerības muļķa mierinājums :D

pirms 17 stundām , alusbundza teica:

ar vairāk Ah un lielāko starta strāvu

tas kas rakstīts uz tā aķa, ne vienmēr atbilst patiesībai, diemžēl, pat ražotājiem ar vārdu. Var paskatīties zr.ru testus (pirmie nāk prātā), parasti kāds tests ir rudenī, tieši uz akumulatoru sezonu. Tur tādi brīnumi mēdz būt. Aķi, tāpat kā riepām, vēlams paskatīties ražošanas gadu.

  • Patīk 2
Link to comment
Share on other sites

Knaabis
pirms 9 stundām , Racer teica:

strāva praktiski neatšķiras, piemēram, 60A un 90A ģeneratoriem

Nu šis velk uz "balvu"! ?

Nu kā neatšķiras??? Ja būs saslēgti patērētāji (piemēram) ~100A, tad viens dos tikai 60A, taču otrs 90A.

Un šeit biedram @Racer atjautības uzdevums - kuram no ģeneratoriem ir lielākas iespējas nosvilt?

 

Pie mazākām slodzēm (zem 60A) protams A būs ~ vienādi. :)

  • Patīk 1
Link to comment
Share on other sites

Knābis varētu beigt muldēt un beidzot iedot kādus faktus. Piemēram, 60A un 90A ģeneratora dotās max strāvas atkarību no apgriezieniem. Esot taču mērījis nez cik reižu. Atvainojos, Tārps esot mērījis.

Apgriezieni nav bezsakarā. Diez vai 90A ģenerators spēj dot 90A tukšgaitā.

Labots - Klusu
  • Patīk 1
  • Slikti! 1
Link to comment
Share on other sites

Knaabis

Nu kādā bezsakarā apgriezieni?

Katram auto tie ir savādāki - dīzelim vieni, benzīnam citi.

Link to comment
Share on other sites

pirms 10 stundām , Racer teica:

Tu te biedrus par pamuļķiem uzskati?

Diemžēl reizēm fakti runā paši par sevi

 

pirms 19 stundām , alusbundza teica:

starp citu, aķi mēra ar slodzes dakšu

Ja biedrs būtu dakšu redzējis , tad zinātu, ka uzstādītais aparāts ir voltmetrs, un dotie sprieguma piemēri ir tieši no tabulas slodzes dakšai pirms slogošanas. Un tas bija uz diskusiju uzvedinošs jautājums, uz kuru atbildēja izsmeļoši tiešām zinošs cilvēks. Visu cieņu viņam. Un  Insekc arī atbildēja pēc būtība, nevis ar "melns vai balts", kā Racer tik ļoti gribās.

1 stundu atpakaļ, Klusu teica:

Knābis varētu beigt muldēt un beidzot iedot kādus faktus. Piemēram, 60A un 90A ģeneratora dotās max strāvas atkarību no apgriezieniem

Tas atkal ir katrs individuāls gadījums, jo katram ģeneratoram sava raksturlīkne, katram ģeneratoram savs sprieguma regulators. Ir arī ģeneratori bez slīdkontaktiem , un tie pa lielākai daļai domāti dīzeļiem ar zemiem apgriezieniem.

pirms 10 stundām , Racer teica:

Tā arī neatbildēji uz vienkāršu jautājumu.

Tā arī neprati uzstādīt sakarīgu jautājumu, bet visādi centies izspiest atbildi "balts vai melns", līdzīgi kā jautājot "nakts ir tumša un vai diena ir gaiša" .

  • Patīk 1
  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

alusbundza
Pirms 39 minūtēm , Tārps teica:

Ja biedrs būtu dakšu redzējis

tu neticēsi, bet esmu turējis, un arī mērījis

Link to comment
Share on other sites

alusbundza
Pirms 43 minūtēm , Tārps teica:

uz kuru atbildēja izsmeļoši tiešām zinošs cilvēks. Visu cieņu viņam. Un  Insekc arī atbildēja pēc būtība

to ko @Insekc atbildēja, ir pašsaprotamas lietas, un nav par to viņam piemineklis jāceļ

Link to comment
Share on other sites

pirms 21 stundām , alusbundza teica:

tik zinātniski, kā @Tārps

Tas nav zinātniski. Zinātnieks, pētot viena faktora ietekmi, abstrahējas no citiem faktoriem.

pirms 12 stundām , Racer teica:

Jā un nē. Nav gluži tā, ka iekšējā pretestība (un attiecīgi prasība pēc strāvas) mainās tieši proporcionāli ietilpībai.

Tas "nē" ir citi faktori.

Ņemam akumulatoru ar iekšējo pretestību r1. Atrodam otru tādu pašu ar iekšējo pretestību r2=r1. Saslēdzam abus paralēli.  Iegūstam akumulatoru ar divreiz vairāk Ah un TIEŠI divreiz mazāku iekšējo pretestību.

Racer jautājums BIJA vienkāršs, bet Tārpam tikai "katrs individuāls gadījums"...

 

Speciāli kosmosam: Iekšējā pretestība ir apgriezti proporcionāla ietilpībai.

(Pieņemu, ka Racer "tieši proporcionāli" nebija tas, ko viņš gribēja pateikt)

Labots - Klusu
Link to comment
Share on other sites

CosmosDC
Pirms 43 minūtēm , Klusu teica:

Ņemam akumulatoru ar iekšējo pretestību r1. Atrodam otru tādu pašu ar iekšējo pretestību r2=r1. Saslēdzam abus paralēli.  Iegūstam akumulatoru ar divreiz vairāk Ah un TIEŠI divreiz mazāku iekšējo pretestību.

Ar šo pierādījumu varētu iegūt kādu balvu zinātniskā konferencē. Ja jau saki A, tad saki arī B. Kāda ir funkcionālā atkarības formula x = f(y), kur x = akumulatoru baterijas (lead-acid) iekšējā pretestība [mOhm], bet y - akumulatoru baterijas kapacitāte [Ah].

Link to comment
Share on other sites

alusbundza

un starp citu, nespēju noticēt, ka @Tārps vairākus rītus ir gājis pie auto, un ar slodzes dakšu mērījis aķi …., nu nafig, laikam darīt nav ko

Link to comment
Share on other sites

2020.05.25. , 11:34, Tārps teica:

Ģeneratora jaudu rēķina pēc uzstādītās patērētāju jaudas , un akumulatoru līdzīgi, nevis pēc stundu skaita lai varētu atgriezties. ( tā tikai traktoriem rēķina degvielas tvertni, lai varētu strādāt vismaz 10 h.)



Garāmejot. Vispār jau USA līdz šim brīdim autoaķiem primāri uzrāda RC (Reserve Capacity Minutes) nevis Ah ietilpību. RC vēsturiski tā arī bija domāts, cik minūtes aķis spēj dot 25 A (virs 10,5 V),  ja gadījumā nosprādzis ģenerators. 25 A tika uzskatīts kā nosacīti "normāls" auto patēriņš. Protams, ka mūsdienu auto caurmērā rij vairāk, bet vismaz kaut kāda piesaiste cilvēkam saprotamā praktiskā kategorijā. 
Ah savukārt mēra cik A spēj dot 20 h garumā (arī virs 10,5 V). Un tā kā svina aķiem ietilpība atšķiras atkarībā no izlādes strāvas, tad ietilpība pēc RC 25 A metodes nesakritīs ar ietilpību pēc Ah 20 h metodes. Vienam un tam pašam aķim A x 20h būs krietni vairāk nekā 25A x h. Atkarībā no akumulatora konstrukcijas  – pat 2 reizes.

Kas attiecas par lielāka aķa izmantošanu, nekā paredzējis ražotājs, tad domāju, ka vienīgais risks ir tajā, ka šādam akumulatoram ir lielāka iespēja būt neuzlādētam/pusuzlādētām, kas nav labi sulfatācijas dēļ. To jau te minēja pašā diskusijas sākumā. Un tad vēl tas, ka lielāks aķis vairāk sit pa kabatu. ?

  • Patīk 3
Link to comment
Share on other sites

Manam auto neko diži citu neiebāzīsi, kastes izmēri un stiprinājumi nekādas baigās "izvirtības nepieļauj". Meklējot veikalos pēc šiem parametriem, ampērstundas un starta strāva ir +- tādas pašas, tātad reizēm jau auto ražotājs piedomā, ka katram nav jābūt tautas daiļamatmeistaram.

Savulaik traktoros un vecajos gazikos gan ir bāzti lielākie, ko tai laikā varēja dabūt, un nekas nost nesvila.

Link to comment
Share on other sites

Njā... Un tad vēl puksta cilvēki, ka augstskolā spiež uz eksaktajiem priekšmetiem!

Piemēram manam audi A6 c5 ar benzīna dzinēju standartā nāk akis ar 110ah. Un tas ir benzīna gadījums. Ģenerators 120a.

Tas ir arī kā ekstra rūpnīcas komplektācijā.

Link to comment
Share on other sites

pirms 14 stundām , Knaabis teica:

Nu kā neatšķiras??? Ja būs saslēgti patērētāji (piemēram) ~100A, tad viens dos tikai 60A, taču otrs 90A.

Māki pilnu teikumu izlasīt un saprast, vai tikai daļas? 

Es rakstīju:

2020.05.26. , 23:27, Racer teica:

apakšējo apgriezienu diapazonā (līdz ~1,5k rpm) strāva praktiski neatšķiras, piemēram, 60A un 90A ģeneratoriem.

Tu nocitēji: 

2020.05.26. , 23:27, Racer teica:

strāva praktiski neatšķiras, piemēram, 60A un 90A ģeneratoriem. 

 un piebildi, ka velk uz balvu. Bezjēdzīgi diskutēt. :) 

Link to comment
Share on other sites

Knaabis

Un Tu gribi teikt neatšķiras, ja salēgti daudz A patērētāju?

Tukšgaitā (~850 rpm) varbūt, lai gan tas arī ir atkarīgs no katra ģeneratora modeļa.

Liellitrāžas dīzeļiem 1,5k rpm ir jau normāli darba apgriezieni!

Link to comment
Share on other sites

Knaabis

Tu esi labojis savu tekstu, kuru es citēju.

Tagad doma ir cita.

2020.05.27. , 08:47, Klusu teica:

Diez vai 90A ģenerators spēj dot 90A tukšgaitā.

Šāds teksts tur nebija!

Link to comment
Share on other sites

"Šāds teksts" bija atbilde uz tavu bezsakaru, vai tiešām pat to ir tik grūti saprast? Pirms tam "doma" bija "apakšējo apgriezienu diapazonā (līdz ~1,5k rpm)"

Labots - Klusu
Link to comment
Share on other sites

Knaabis

Nu, un ko tas Tev dos? Kāda tam ir jēga?

Nevienam auto tukšgaitā ģenerators nenodrošina lielus A, ja vispār kaut ko nodrošina.

Atkarībā no dzinēja tipa un litrāžas, ģenerators sāk ražot A pie dažādiem rpm.

Tam tukšgaitā ir jācenšas nodrošināt pamatvajadzības, izņemot logu, sēdekļu, stūres sildīšanu un klimatkontroli ar visiem ventilatoriem.

Šos patērētājus tās sāk nodrošināt jau pie vidējiem darba apgriezieniem.

Šis grafiks ir VAZ ģeneratoram - citam uzreiz neatradu. Tā kā vecajam VAZam pa šoseju braucot vidēji bija ap 3000 rpm, tad savus 35A - 40A tas nodrošināja.

Skriemeļu izmēru attiecību diemžēl neatceros, taču liekas ka tie bija paaugstinoši uz ģeneratora pusi, tad pie motora 3000 rpm ģeneratoram jau bija vairāk rpm.

image.png.370b8884c0352778c6eaccdf1fd71bab.png

 

Link to comment
Share on other sites

2020.05.26. , 23:27, Racer teica:

apakšējo apgriezienu diapazonā (līdz ~1,5k rpm) strāva praktiski neatšķiras, piemēram, 60A un 90A ģeneratoriem.

 

2020.05.27. , 08:35, Knaabis teica:

Nu šis velk uz "balvu"! ?

Nu kā neatšķiras??? Ja būs saslēgti patērētāji (piemēram) ~100A, tad viens dos tikai 60A, taču otrs 90A.

Tavs grafiks neko nedod. Laikam vēl neesi sapratis, par ko bija runa.

Labots - Klusu
  • Atbalstu 1
Link to comment
Share on other sites

Tagad ir dažādi jaunās paaudzes ģeneratori ar pārnesumu (iem?), kas patiešām ļauj iegūt lielus ampērus arī apakšējā rpm diapazonā, bet tā īsti neatradu salīdzinājumu līdzīgiem pēc uzbūves, bet ar dažādu strāvu. Te tik tā - uzskatāmības pēc, bet būtu interesanti salīdzināt vienas paaudzes/pielietojuma ģeneratorus (es jau iedomājos ko Tārps un Knābis teiks pēc šīs bildes  - gan jau atkal neuzķers ko saku, atvainojiet, ja varat ;)  ):

 

graph.gif

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Izveido kontu, vai pieraksties esošajā, lai komentētu

Jums ir jābūt šī foruma biedram, lai varētu komentēt tēmas

Izveidot jaunu kontu

Piereģistrējies un izveido jaunu kontu, tas būs viegli!

Reģistrēt jaunu kontu

Pierakstīties

Jums jau ir konts? Pierakstieties tajā šeit!

Pierakstīties tagad!
 Share

×
×
  • Izveidot jaunu...