Jump to content

Matemātika piektdienai


vvv
 Share

Recommended Posts

Ar učenēm tā bija. Man pamatskolas beigās bij baigi labā, atnākusi no LU un ar labu humora izjūtu. Ļāva rēķināt galvā un daļēji pierakstīt. Deva klasei vienu uzdevumu un fanātiem atsevišķu. 4 džekiem un 3 meitenēm bij atsevišķie. Ļāva salīdzināt rezultātus pirms nodošanas, jo katrs rēķināja savādāk. Sūtīja uz olimpiādēm un izskaidroja sakarīgi uz pirkstiem. To pašu Vjeta teorēmu iemācīja utt.  Tad videnē bij briesmīga vecene, kas neko lāga paskaidrot nemācēja, principā mācījos pats, fāters izskaidroja un labi noderēja Vigodska un 2 vācu rokasgrāmatas. Učene spieda perfektu pierakstu, ja nē, tad 2. Tad vēl bij trimestri un paradokss, ka man 2 trimestros nesen ieviestajā 10 ballu sistēmā bij 2,bet sūtīja uz olimpiādēm.  :D Nu pēc tam salauza mani un pēdējā sāku kārtīgi pierakstīt un dabūju 8 vai 9...

Link to comment
Share on other sites

Pirms 10 minūtēm , Ronalds teica:

1. Jāzina ka Pi radiani = 180 grādi. (skolas viela)

2. Jāzin kas ir logpritms (skolas viela)

3. Elementārs vienādojums (pamatskola)

4. Jāmāk dalīt ar 2 - liekam iekšā formulā un skatāmies der vai nē ;) 

5. Kāpināšana - pamatskola.

6, Jāmāk saskaitīt rūtiņas - līdz 4 jāmāk skaitīt - bērnudārzs.

7. Kāpini (reizini ar sevi) pozitīvu skaitli kurā pakāpē gribi, negatīvu rezultātu neiegūt. pamatskola

8 Jāzina kas ir logoritms -skolas viela.

 

Protams, kas viss šis ir zināms. Bet jautājums cik ilgi šo visu zinību bagāžu smadzenes ilglaicīgi māk paturēt operatīvajā atmiņā, ja ikdienā no šā visa neko neizmanto.

Te arī ir 30 -40 gadīgi veči, kuriem vajadzīgas 5 minūtes, lai šo visu atrisinātu

http://www.delfi.lv/calis/jaunumi/tests-vai-tu-vari-atbildet-uz-12-klases-matematikas-eksamena-jautajumiem.d?id=50104207&com=1&reg=1&s=1&no=0

P.S tikai jautājums ir - kāpēc mēs Latvijā esam daudzās jomās tādā pakaļā, ka redz visapkārt ir loģiski domājoši, perfektu atmiņu apveltīti cilvēki.

P.S Sevi par stulbu neuzskatu, ja esmu piemirsis daudzas lietas, kuras mācījos pirms 20 gadiem!

Lielāku izbrīnu varētu izraisīt fakts, ka daudzi 12.kl. eksāmenu kārtojošie jaunieši nevar šos uzdevumus atrisināt!

Edited by xp
Link to comment
Share on other sites

Pirms 10 minūtēm , xp teica:

tikai jautājums ir - kāpēc mēs Latvijā esam daudzās jomās tādā pakaļā, ka redz visapkārt ir loģiski domājoši, perfektu atmiņu apveltīti cilvēki.

Tāpēc, ka duraki pie teikšanas. :D

 

Link to comment
Share on other sites

Esmu novērojis, ka cilvēki, kas ir tiešām spējīgi un talantīgi matemātikā, kaut kā nemāk šīs zināšanas sasaistīt ar reālo, praktisko dzīvi. Zināšanas paliek tikai kā prāta spēles bez praktiska pielietojuma. Nezinu, vai tagad skolā māca kompleksos skaitļus. Manā laikā mācīja. Bet mācīja tīri matemātisko aparātu, absolūti neizskaidrojot, kādēļ šāds instruments radīts, un kāds tam praktiskais pielietojums. Tikai stipri vēlāk, universitātes ceturtajā kursā izrādījās, ka šis instruments ir neaizstājams maiņstrāvas ķēžu aprēķinos. Tajā brīdī man par komplekso mainīgo funkciju teoriju radās pavisam cita interese un iekāriens visu to apgūt jau jaunā līmenī. Un tāpat ar daudzām citām lietām. Atceroties, ko visu to matemātiku, ko mums fizmatos mācīja - ja mēs to ieliktu savos ražojumos, tad te būtu New Vasjuki. Bet nē - fizmatu beidzēji truli skaita naudu bankā, neizmantojot ne simto daļu no tā ko apguvuši. Citi, kas tiek valdībā, šķiet tajā pat brīdī aizmirst enerģijas nezūdamības likumu un ir gatavi parakstīt, kredītgarantijas, piemēram Liepājas metalurga projektam, kas ir klajā pretrunā ar šo likumu. Var jau saprast. Tā ir vieglāk un īstermiņā savam makam izdevīgāk. Pats jau neesmu labāks. Truli montēju automātiku no gataviem, citu ražotiem, kontrolieriem ar visām viņu kļūdām un nepilnībām. Bet paralēli tomēr taisu arī savus.

  • Patīk 3
  • Atbalstu 1
Link to comment
Share on other sites

pirms 3 stundām , M_J teica:

absolūti neizskaidrojot, kādēļ šāds instruments radīts, un kāds tam praktiskais pielietojums.

Tieši tā! Un tas ne tikai uz kompleksajiem skaitļiem attiecas. Tie paši atvasinājumi un integrāļi. Tā kā māca skolā - tur nevar rasties cits priekšstats kā ka tie ir kaut kādi pilnīgi nevajadzīgi, teorētiski spriedelējumi, bez reālā pielietojuma dzīvē. 

Labi ka man bija viena interesanta grāmata par matemātiku. Kur sākumā tika aplūkotas konkrētas dzīves problēmas - piemēram kā no metāla loksnes izgatavot trauku ar pēc iespējas lielāku tilpumu.  Tad problēmas risinājums bez atvasinājumu, tad ar. Un te varēja redzēt ka atvasinājums ir pat ļoti labs instruments, kurš atvieglo praktisku problēmu risināšanu. 

Link to comment
Share on other sites

pirms 5 stundām , camel teica:

Es tos papildinātu ar šādu uzdevumu:

2x2=? 

Ja 4x4 ir pilnpiedziņas auto, tad 2x2 ir … pilnpiedziņas mopēds?

  • Patīk 2
Link to comment
Share on other sites

Inspektors Caps
pirms 2 stundām , Ronalds teica:

Tieši tā! Un tas ne tikai uz kompleksajiem skaitļiem attiecas. Tie paši atvasinājumi un integrāļi.

Man gan vidusskolā bija arī uzdevumi, kur fizikā ar atvasinājumu no ātruma iegūst paātrinājumu un, protams, ģeometrijā ar integrāļiem aprēķina netriviālus laukumus.

Link to comment
Share on other sites

Ko te ņemās... piemēram man matene sāka patikt... precīzāk ieinteresēja gan teorētiskā, gan praktiskā puse kad uzzināju par Kepleru un r = p = rmin = rmax = a = b and A = πr2, un ΔA=12rΔs=12r(vΔtsinθ)=12mr(mvsinθΔt)=12mr(mvperpΔt)=L2mΔ

 

a=(GM4π2T2)1/3=((6.67×1011Nm2/kg2)(2.00×1030kg)4π2(75.3yr×365days/yr×24hr/day×3600s/hr)2)1/3.

a=(GM4π2T2)1/3=((6.67×1011Nm2/kg2)(2.00×1030kg)4π2(75.3yr×365days/yr×24hr/day×3600s/hr)2)1/3.

Nezinu kā te ielikt....

 

Vienu vārdu sakot - parādījās internets, un atradu Keplera teorēmas. Tas bija tas, pateicoties kam vispār matene sāka interesēt... diemžēl tas bija pēc skolas...

Edited by rubb
Link to comment
Share on other sites

P.S. Būs tiešām interesanti, ja kāds ierakstīs ko ar šiem saviem štrunta vienādojumiem esmu domājis :)

Link to comment
Share on other sites

Pirms 43 minūtēm , rubb teica:

Būs tiešām interesanti

rubb, pats redzi, tevis uzrakstītajās formulās neviens nespēj iebraukt, varbūt pats uzraksti tādu aizraujošu izklāstu, nu tā - Keplera likumi priekš čaiņikiem, biedri ar prieku palasīs, skaties, dažiem vēl radīsies dziļāka interese, pastudēs kaut ko vairāk no šīs vielas, ar laiku, nav izslēgts, izveidosies tāds kā interešu klubiņš...

Pilnīgi nopietni - tēma ir ļoti interesanta.

Link to comment
Share on other sites

@vvv OK, ja saki, ka ir interesanti... apdomāšu. Kaut gan man škiet, ka visu to pašu var pat vikipēdija - t.i Pirmais Keplera likums  - planētu orbītas, tas ir elipses(kuras lieto ne tikai planētu orbītām), otrais... labi... ta jau manīs :)  

P.S. Tās formulas ko ieliku pirms tam gan ir no "otras puses", tas ir kad zin rotāciju ap to, cik ilgi objekts rotē ap attiecīgo  "centru"  utt... A vot ja tas nav zināms, lūk tad sākas interesantā daļa :)

Edited by rubb
Link to comment
Share on other sites

Jā, aizmirsu piebilst  ja nav zināms cik ilgā laikā konkrētais subjekts griežas ap "centru" utt- tad keplers atpūšas... nav viņa teorijās vienādojumi, kuri to var izrēķināt... un tas ir interesanti :) 

Edited by rubb
Link to comment
Share on other sites

@alusbundza, es domāju ka ne, jo šnabī piens(attiecīgi krējums) nav, tas ir tikai ar to attīrīts...

P.S. Šis gan nav par mateni, bet par ķīmiju...

Edited by rubb
Link to comment
Share on other sites

pirms 3 stundām , rubb teica:

ne, jo šnabī piens(attiecīgi krējums) nav, tas ir tikai ar to attīrīts...

Esi provējis spirtu vai kandžu ar pienu tīrīt? ;)

Vari nemēģināt - nekas prātīgs no tā nesanāk! Šnabju nosaukumos piens ir tīri reklāmas triks! Netīra spirtu nekur ar pienu! 

Link to comment
Share on other sites

@Ronalds Esmu provējis, strādā. Ja tiešām interesēs kā - vienkārši google/youtube pameklē...

Link to comment
Share on other sites

2018.06.8. , 07:49, marizo teica:

 

Screenshot-2018-6-9 Tests Vai tu vari atbildēt uz 12 klases matemātikas eksāmena jautājumiem .png


par tēmu - pildija mana kundze, +/- 10 min laiks pagāja. Tiesa, viņa ir mehatronikas inženiere, bet gana daudz lietu no šā visa viņa dzīvē, tobiš darbā, vienk. neizmanto un aizmirst par tādu lietu eksistenci. Ak jā, strādā pa savai profesijai nevis kā kkāds rubbs, kas ar Lembi kopā šauj pa arbuletiem un ar VDK medī sliktos internetā.

Link to comment
Share on other sites

Ko Tu  akl piesējies arbaletistam (pats jau slimīgs izskaties)? Jamā interese par formulām ir interesanta, tik vajag pasniegt pareizajā mērcē... ;) 

Link to comment
Share on other sites

OK. Bija doma aprakstīt Keplera likumus, bet, pateikšu godīgi..labāk skatieties kaut vai  https://en.wikipedia.org/wiki/Kepler's_laws_of_planetary_motion

Tiesa gan ir tur vēl nianses.... bet nu lai katrs pats tiek galā. A tā, pa lielam, pārrakstīt visu Latviski... Nav jēgas, tā ir tīra matene un elementārā trigonometrija...

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Ar 5-ciparu jā, tur sanāk 10890, sākot ar 6-ciparu, jau cits sākums (109xxxxx....), kurš tā arī līdzīgi turpinās/palielinās pēc vienas noteiktas konkrētas secības.

Kalkulators draugs..

Edited by Zux
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Sveiciens visiem e dienā! e šeit matemātiskā konstante, naturālā logaritma bāze. e = 2,718 un datums šodien kā reiz 2.7.18. Nezinu vai tādu e dienu atzīmē. π dienu atzīmē katru gadu 14. martā, pēc amerikāniskā datuma pieraksta 3.14.

  • Atbalstu 1
Link to comment
Share on other sites

Ko tik neizdomā lai varētu iedzert!

  • Haha 3
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Te tāds gudrāks uzdevums.

Atrast determinantu šai matricai.

 

1  2  3

4  5  6

7  8  9

 

Lieki teikt, ka jārēķina neizmantojot datorprogrammas, kalkulatorus, internetu.

Es nepratu to tā skaisti izrēķināt, kā glups sāku rakstīt rindiņā, reizināt un skaitīt... Uzdevums atrisināms ļoti viegli galvā.

Saprotams, uzdevums priekš tiem, kuri ir matricu rēķiniem gājuši cauri.

 

Link to comment
Share on other sites

Nu uzrakstot rindiņu

det= 1*5*9 + 2*6*7 + 3*4*8 - 7*5*3 - 8*6*1 - 9*4*2

acīs neduras vienkāršotais risinājums, pat ja par 3 samazina pēdējo kolonnu

 

Edited by superKrona
  • Patīk 1
Link to comment
Share on other sites

Es arī neieraudzīju. Kad atrisinājumu izlasīju, sapratu, ka bez matemātikas grāmatas nebūtu ieraudzījis, jo jāatceras determinanta īpašības, kuras jāpielieto.

Link to comment
Share on other sites

Determinanta vērtība nemainās, ja kādas rindas (kolonnas) elementiem pieskaita citas rindas (kolonnas) elementus, kas reizināti ar brīvi izraudzītu skaitli.

Ja divas rindas (kolonnas) ir vienādas, tad determinants ir vienāds ar nulli.

Tagad sanāk galvas rēķins. No trešās rindas atņemam otro. No otrās rindas atņemam pirmo.

 

1  2  3

3  3  3

3  3  3

 

Divas rindas vienādas - nekas nav jārēķina, determinants ir nulle

Edited by vvv
  • Patīk 1
Link to comment
Share on other sites

pirms 11 stundām , vvv teica:

Lieki teikt, ka jārēķina neizmantojot datorprogrammas, kalkulatorus, internetu.

Lieki teikt, ka neviens nezina, kas tas tāds detrerminants.

  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...