Artanis Ierakstīts Novembris 27, 2009 Share Ierakstīts Novembris 27, 2009 (labots) Labadiena biedriem! Nevienam nav noslēpums, ka pašlaik, iespējams, populārākais izaicinājums elektronikas entuziastu vidū ir izzināšana, kas lācītim, vārdā e-talons, vēderā, kā šī sistēma darbojas, un, protams, arī izziņas teorijas nolūkos, kā to apčakarēt. Tā kā Latvijas interneta vidū ir pāris +/- sakarīgi resursi un diskusijas, kur šī tēma tiek apmuļļāta, labprāt vēlētos mēģināt visus pieejamos faktus un linkus savākt vienuviet. Tātad - vispārēja informācija E-talona sistēmu Rīgā ieviesusi un uztur uzņēmums SIA "Rīgas Karte", sadarbībā ar pašvaldības uzņēmumu "Rīgas Satiksme". Tehniku piegādājusi un programmatūru nodrošinājusi kompānija "ACS (Affiliated Computer Services)", kas identisku šai sistēmai jau ir uzstādījusi Parīzē, Marseļā,Varšavā, Cīrihē, Monreālā, Melburnā, Jeruzālemē un Mehiko. E-talona ieviešanas izmaksas līdz 2009.gada martam sastādījušas 14.7 miljonus latu, un ikgada uzturēšana izmaksās 5.5 miljonus. Tehniska informācija par sistēmu E-talona sistēmas infrastruktūra nav īsti skaidra. Zināms, ka transporta līdzeklī ir borta termināls, un tam pieslēgti vairāki RFID lasītāji/rakstītāji, kuru uzdevums ir ielasīt informāciju un e-talona, un ierakstīt (izmainīt) atlikušo braucienu skaitu talonā (lasīt zemāk). E-taloni iedalās zilajos (personalizētajos, atlaidei piemērojamajos) un dzeltanajos (īslaicīgas lietošanas) - smalkāk par katru tipu lasīt zemāk. Nav līdz galam skaidra zilo e-talonu iespēja tos papildināt internetā - šī funkcija nozīmē ka kaut kur (iespējams, katrā borta datorā katrā braucamajā) ir visu personalizēto e-talonu datubāze, izmaiņas kurā tiek ik pa noteiktam laikam sinhronizētas ar galveno serveri. Sinhronizācija, pēc līdzšinējām ziņām, notiek izmantojot GSM (GPRS vai 3G) sakarus. E-talons darbojas 13.56 Mhz frekvencē. Dzeltenais e-talons ir MiFare UltraLight karte, tam ir 512 bitu atmiņa, kas sadalita 16 blokos Tas ir paredzēts 5,10,20 braukšanas reizēm. Kartes dizains atļauj līdz 32 braukšanas reizēm, bet tās netiek un nav iespējams izmantot Kartes seriālais numurs tiek ierakstīts rupnīcā un nav maināms Atlikušo braukšanas reižu reģistrācijai tiek lietoti OTP lauki – One Time Programmable. Rupnīcā bits tiek uzstādits uz 0, "kompostrējot" biļeti tas tiek uzstādīts uz 1 un mainīt to vairs nevar Zilais e-talons ir Passive 106 kbps ISO/IEC14443-4B karte, nestandarta MiFare A talons Tas izmanto 14443B standarta šifrēšanu Linki un izziņas materiāls Visvairāk informācijas (arī tās, kas apkopota šeit), atrodams Jāņa Blogā Protams, tehniski pavisam skopa (nedod dies', kāds specs pateiks publiski, cik esam pārmaksājuši) informācija e-talona paša lapā Diskusijā paceļamie jautājumi un nepieciešamie fakti Vai kāds ir lietas kursā, kā īsti notiek datubāzes sinhronizācija starp transporta līdzekļa terminālu un centrālo RS serveri? Klīst baumas par GSM, WiFi maršrutu galapunktos, utml. Zinot, ka Polijā mūsu e-talonam identiska sistēma, no šīs pašas firmas, izmaksāja 5 miljonus latu par gandrīz tādu pašu transporta līdzekļu skaitu, paspekulēt par patieso tehnikas cenu un e-talona patiesajām izmaksām? Brīvi uzdodam interesējošos jautājumus, izsakam teorijas, dalamies atklājumos, utt. a.c. Artanis Labots Decembris 20, 2009 - Artanis 2 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cosmos Novembris 28, 2009 Share Novembris 28, 2009 Ir gadījies līdzīgi kā Kams - iekāpju tramvajā, nopīkstinu, izkāpju ārā, fiksi ieskrienu bodē pēc cigaretēm, iekāpju nākamajā tā paša maršruta tramvajā un nopīkstinu vēlreiz. Ne man ko sarkanu rādīja, ne ko..Tātad 100% visos gadījumos sistēma nestrādā tā, kā tiek reklamēts. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cosmos Novembris 28, 2009 Share Novembris 28, 2009 ar zilo Link to comment Share on other sites More sharing options...
Artanis Novembris 30, 2009 Author Share Novembris 30, 2009 (labots) Tā - šādi tādi papildināti fakti apdomāšanai un apspriešanai par kontroles procesu - Pirms pāris dienām piefiksēju, kā notiek kontroles iekāpšanas process. Iebrienot transporta līdzeklī viņi izvelk savus futlārus, kuros ir Hewellet-Packard PDA ar RFID lasītājiem Compact Flash karšu slotos augšpusē. Futlāru vāciņā, izrādās, šiem ir kaut kāds demo e-talons baltā krāsā. Iekāpjot viņi šo balto talonu pieliek pie lasītāja (skāde, ka neredzēju, kādu paziņojumu atgriež lasītājs), un tad, nospiežot uz kontroles sākšanas simbola uz PDA, pietuvina PDA lasītājam. Tādā veidā, pieņemu, PDA uzzin, kādā braucamajā ar kādu numuru un plkst. cikos kontrole ir uzsākta (ņemot vērā, ka braucamajos ir GPS un durvju sensori, visticamāk sistēma arī pasaka, cikos ir izbraukusi no galapunkta pieturas). Tālāk biļešu kontrole notiek salīdzinot, vai pēdējais e-talonā esošais brauciens sakrīt gan transporta līdzekļa ID, gan ar laiku kopš pēdējā brauciena sākuma. Mans secinājums - muļķīgi, ka PDA nemāk ar transporta līdzekli sazināties 'pa tiešo' - vai nu caur GSM, vai pietuvinot pašu PDA braucamā lasītājam. Pašlaik tas variants ar demo biļeti, no kuras ielasa ID, liekas bišku tizls. Vēl ko der likt aiz auss - e-talona lasītāji ir iebūvēti arī sānos pašam terminālam (tam ar touchscreen, kas stāv pie vadītāja). Iekāpjot pārpildītā braucamajā e-talonu var atzīmēt arī pie tā. Un mūsu stulbie šoferi, kas ieraugot šādu e-talona uzrādīšanu sāk brēkt, ka tā tas nav paredzēts, var tikt droši sūtīti di*st, ja paši nav painteresējušies par sistēmas darbību - pārzvanīju uz RS un saņēmu atbildi, ka arī terminālos iebūvētie lasītāji ir izmantojami sava e-talona atzīmēšanai . Labots Novembris 30, 2009 - Artanis Link to comment Share on other sites More sharing options...
paulis Novembris 30, 2009 Share Novembris 30, 2009 Protams, tas liek domāt par DB sinhronizēšanu ar wi-fi vai GSM, jo savādāk, parādās jautājums: ko tad īsti kontrolieri nolasa no lašītājiem? iepējams, ka iekš e-talona tiek pieglabats maršruta nevis transporta līdzekļa ID Link to comment Share on other sites More sharing options...
Parasts Novembris 30, 2009 Share Novembris 30, 2009 Ir gadījies līdzīgi kā Kams - iekāpju tramvajā, nopīkstinu, izkāpju ārā, fiksi ieskrienu bodē pēc cigaretēm, iekāpju nākamajā tā paša maršruta tramvajā un nopīkstinu vēlreiz. Ne man ko sarkanu rādīja, ne ko..Tātad 100% visos gadījumos sistēma nestrādā tā, kā tiek reklamēts. Nu re, tu jau pats atbildēji, tu iekāpi nākamajā tramvajā. Biļete netiktu noņemta, ja tu ieskrietu bodē, tad lidotu un noķertu to pašu tramvaju no kura izkāpi un tajā mēģinātu vēlreiz nopīkstināt(protams, kamēr tas vēl nav bijis galapunktā), tev tas neizdotos, biļete netiktu noņemta. Link to comment Share on other sites More sharing options...
e = d Novembris 30, 2009 Share Novembris 30, 2009 man nenoņēma biļeti tajā pašā maršrutā citā tramvajā pēc 20 min. Un vajadzētu katram precizēt par kādu talonu ir runa. Interesants "izziņai" ir tikai dzeltenais Link to comment Share on other sites More sharing options...
Parasts Novembris 30, 2009 Share Novembris 30, 2009 (labots) tankalis, nu pareizi arī ir, ka tev noņēma Vispār jau tā 1 stunda, kuras laikā nevajag atņemties ja esi tajā pat transportā ir domāta, lai nevarētu 2x, 3x utt nejauši nopīkstināt viena brauciena laikā. Ja brauciens būs ilgs, vairāk nekā 1 stunda, tad vari nejauši vēlreiz nopīkstināt un tiks noņemts vēl viens brauciens. Labots Novembris 30, 2009 - Parasts Link to comment Share on other sites More sharing options...
NormaalsCilveeks Novembris 30, 2009 Share Novembris 30, 2009 (labots) njā te arī var manīt kuri ir ko darījuši kuri nav nu ko var apcerēt dzelžus nu kāds tur standarts kāds tur štepseļa savienojums jocik kompūtertārpi ir jāsāk ar datuplūsmu un datubāzes modeli kas tam visam apakšā a dzelži ir pēdējais par ko runāt ... mans minējums sistēma ir oflaina ar 1 dienas datu sinhronizāciju pamata datu lietas 1) maršruts transports maršruti (tarnsporta īD) 1:n transporta līdzeklis (transporta ID) 2) biļetes jau reģistrēto biļešu tābelis (biļetes ID , derīga T.F, cenu kategorija) 3) info biļetēs braucienu atlikums, transporta ID, datatime nu i viss ar to pietiek ... iekāpjam tansportā ar svaigu biļeti novelkam - rēģistrē biļetes ID, atlikumu un pēdējo tranzakcijas laiku iziet lokali ārbaudi ar dienas vecu kopiju uz transporta līdzekļa termināla vai biļetes ID vispār ir derīgs (atsijā zagtās dizablētās) vai biļetes pēdējā tranzakcija nav "savietojuma" ar maršrutu (pārbauda maršrutu sakritības) ja jānem nauda paskatās vai biļetē ir + atlikums noņem braucienu un ieraksta tranzakciju un transporta ID .... iekāpj kontrole nosinhronizē pārbaudes devaisi ar lokālo transporta datubāzi iet skanēt biļetes biļetes ID ir transporta datubāzē un tranzakcijas laiks iekļaujas robezās (lai nebrauktu pa apli) - derīgs biļetes nav bet tās tranzakcijas laiks ir ribežās un maršruti sakrīt - derīgs biļetes ID nav un tranzakcija garām - nederīgs dienas beigās kontroles devaiši sinhronizējas ar centrālo datubāzi USJO es vienu alu dzerot uzrakstīju sistēmu kura deru uz kasti alus ir ahūni tuva esošajai pilnvērtīgi uzlauzt kā redzam praktiski nereāli - ja netiec pie servera lokali uzlauzt var "uz dienu" nomainot biļetei ID uz "svaigu" un iepumpējot plusainu atlikumu lai to izdarītu man domāt dzelži maksās dārgāk nekā ieguvums ... tas ir tāpat kā viltot naudu jebkuru bankoti var ideāli noviltot ... bet kāda jēga viltojot 20 lašus iztērēt par viltojumu 50 ls ? tākā visa drošība balstās uz to ka lai arī var ko uzlauzt tas "kamēr servaks ir nevainīgs" nekādus verā ņemamus zaudējumus nedara a dzelži kas to nodrošina da pox viņi ... Labots Novembris 30, 2009 - NormaalsCilveeks 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
usver Decembris 17, 2009 Share Decembris 17, 2009 +1 par to, ka salst lasītāji, ne jau kaut kādas kartiņas. Vakar vakarā un šorīt no rīta pa 1 lasītājam atteicās darboties, liekot mīksto uz dajebkādu karti, kamēr visi citi strādā. Ārā kādi -10 tagad varētu būt, iekšā par dažiem grādiem siltāks. Link to comment Share on other sites More sharing options...
0xDEAD BEEF Decembris 19, 2009 Share Decembris 19, 2009 Etaloni loti atri sak darboties pec nopirkshanas un noperkot etalonu, tam pasaka, kads etalons tas bus. Domaju, ka etalona pie pirkshanas ieraksta ta veidu. Un pirmo reizi nopikstinot etalonu, taja ierakstas marshruta UID. Par to, vai eTalons ir registrets vai nav, vajadzetu rupeties trolejbusa esoshai datubaizei, kas saglaba registreto etalonu numurus. Tadelj divaini, ka ari cita transporta rada, ka etalons jau ir iepikstinats! Ta nu gan nevajadzetu but! Ja vien nav kada "pirmas pikstinahsanas" aizsardziba vai kas tamlidzigs, jo pie pirmas pikstinashanas etalona ari ieraksta datumu un laiku, lai varetu darboties tie nedeljas etaloni! Beefs Link to comment Share on other sites More sharing options...
eedis Decembris 19, 2009 Share Decembris 19, 2009 un kā ar dzelteno etalonu klonēšanu? ar mājas apstākļos iegstamu verķi? Link to comment Share on other sites More sharing options...
spaters Februāris 2, 2010 Share Februāris 2, 2010 (labots) Dzelntenais E-Talons UV apgaismojumā. Kam domāts tas otrs, "neredzamais" nummurs? Un pāris attēlu interesentiem, no tās pašas kartiņas ķidāšanas: Labots Februāris 2, 2010 - spaters 3 Link to comment Share on other sites More sharing options...
interneta_cinitajs Oktobris 2, 2014 Share Oktobris 2, 2014 (labots) Ko biedri domā par nupat publicēto informāciju? Ir kāds, kurš ir mēģinājis paspēlēties ar minētajām metodēm? http://possible.lv/news/drosibas-problema-rigas-satiksmes-bilesu-sistema-e-talons/ Labots Oktobris 2, 2014 - interneta_cinitajs Link to comment Share on other sites More sharing options...
MartiniB Novembris 21, 2016 Share Novembris 21, 2016 dzeltenie muusdienaas veel lasaas? ~1/2 gadu nebiju lietojis, shomeenes pirktu 10x nelasa ne Galaxy Note 4, ne S7 veca e-t eksemplaara arii naff ar ko paarbaudiit NFC skatoties pret gaismu, schiet antenas izmeers ir audzis, tagad ~4mm liidz malaam Link to comment Share on other sites More sharing options...
Donkeyhot Novembris 21, 2016 Share Novembris 21, 2016 Jā, lasās bez problēmām. 2 Link to comment Share on other sites More sharing options...
ggg97 Novembris 21, 2016 Share Novembris 21, 2016 Tikko pirkta lasās. Link to comment Share on other sites More sharing options...
HTC Novembris 21, 2016 Share Novembris 21, 2016 a) paskaties vai nfc ieslēgts (ja aplikācija automa'tiski neieslēdz) b) pamēģini citu aplikāciju ,cik atminos tad tur bija arī gļukainas, kas nemaz nestrādāja. Link to comment Share on other sites More sharing options...
_dunduks_ Novembris 21, 2016 Share Novembris 21, 2016 Man šis softs šodien izlasīja 5 reižu etalonu, un galvenais, ka softam nevajag nekāds pieejas tavām bildēm un kontaktiem https://play.google.com/store/apps/details?id=sergejsf.android.etalons Link to comment Share on other sites More sharing options...
MartiniB Novembris 21, 2016 Share Novembris 21, 2016 paldies par info lasaas Note 4 NFC izraadaas bachaa iebuuveets, protams ne kjiinieshu versijaam. kamdeelj S7 nelasiija peetiishu riit Link to comment Share on other sites More sharing options...
viesturs0711 Novembris 22, 2016 Share Novembris 22, 2016 dzeltenie muusdienaas veel lasaas? Visu laiku lasās! Bija 2 ned atpakaļ gļuks, kad nevarēju no čoma Xcover 3 nolasīt, bet nu tur vainu vēlu uz telefonu, jo no identiska Xcover 3, tas pats etalons nolasijās! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Izveido kontu, vai pieraksties esošajā, lai komentētu
Jums ir jābūt šī foruma biedram, lai varētu komentēt tēmas
Izveidot jaunu kontu
Piereģistrējies un izveido jaunu kontu, tas būs viegli!
Reģistrēt jaunu kontuPierakstīties
Jums jau ir konts? Pierakstieties tajā šeit!
Pierakstīties tagad!