Jump to content

Vairāk par e-talonu


Artanis

Recommended Posts

Labadiena biedriem!

 

Nevienam nav noslēpums, ka pašlaik, iespējams, populārākais izaicinājums elektronikas entuziastu vidū ir izzināšana, kas lācītim, vārdā e-talons, vēderā, kā šī sistēma darbojas, un, protams, arī izziņas teorijas nolūkos, kā to apčakarēt. Tā kā Latvijas interneta vidū ir pāris +/- sakarīgi resursi un diskusijas, kur šī tēma tiek apmuļļāta, labprāt vēlētos mēģināt visus pieejamos faktus un linkus savākt vienuviet.

 

etalonslogo.png

 

Tātad - vispārēja informācija

 

E-talona sistēmu Rīgā ieviesusi un uztur uzņēmums SIA "Rīgas Karte", sadarbībā ar pašvaldības uzņēmumu "Rīgas Satiksme". Tehniku piegādājusi un programmatūru nodrošinājusi kompānija "ACS (Affiliated Computer Services)", kas identisku šai sistēmai jau ir uzstādījusi Parīzē, Marseļā,Varšavā, Cīrihē, Monreālā, Melburnā, Jeruzālemē un Mehiko. E-talona ieviešanas izmaksas līdz 2009.gada martam sastādījušas 14.7 miljonus latu, un ikgada uzturēšana izmaksās 5.5 miljonus.

 

Tehniska informācija par sistēmu

 

E-talona sistēmas infrastruktūra nav īsti skaidra. Zināms, ka transporta līdzeklī ir borta termināls, un tam pieslēgti vairāki RFID lasītāji/rakstītāji, kuru uzdevums ir ielasīt informāciju un e-talona, un ierakstīt (izmainīt) atlikušo braucienu skaitu talonā (lasīt zemāk). E-taloni iedalās zilajos (personalizētajos, atlaidei piemērojamajos) un dzeltanajos (īslaicīgas lietošanas) - smalkāk par katru tipu lasīt zemāk. Nav līdz galam skaidra zilo e-talonu iespēja tos papildināt internetā - šī funkcija nozīmē ka kaut kur (iespējams, katrā borta datorā katrā braucamajā) ir visu personalizēto e-talonu datubāze, izmaiņas kurā tiek ik pa noteiktam laikam sinhronizētas ar galveno serveri. Sinhronizācija, pēc līdzšinējām ziņām, notiek izmantojot GSM (GPRS vai 3G) sakarus. E-talons darbojas 13.56 Mhz frekvencē.

 

  • Dzeltenais e-talons ir MiFare UltraLight karte, tam ir 512 bitu atmiņa, kas sadalita 16 blokos
  • Tas ir paredzēts 5,10,20 braukšanas reizēm. Kartes dizains atļauj līdz 32 braukšanas reizēm, bet tās netiek un nav iespējams izmantot
  • Kartes seriālais numurs tiek ierakstīts rupnīcā un nav maināms
  • Atlikušo braukšanas reižu reģistrācijai tiek lietoti OTP lauki – One Time Programmable. Rupnīcā bits tiek uzstādits uz 0, "kompostrējot" biļeti tas tiek uzstādīts uz 1 un mainīt to vairs nevar

 

  • Zilais e-talons ir Passive 106 kbps ISO/IEC14443-4B karte, nestandarta MiFare A talons
  • Tas izmanto 14443B standarta šifrēšanu

Linki un izziņas materiāls

 

Visvairāk informācijas (arī tās, kas apkopota šeit), atrodams Jāņa Blogā

Protams, tehniski pavisam skopa (nedod dies', kāds specs pateiks publiski, cik esam pārmaksājuši) informācija e-talona paša lapā

 

Diskusijā paceļamie jautājumi un nepieciešamie fakti

 

  1. Vai kāds ir lietas kursā, kā īsti notiek datubāzes sinhronizācija starp transporta līdzekļa terminālu un centrālo RS serveri? Klīst baumas par GSM, WiFi maršrutu galapunktos, utml.
  2. Zinot, ka Polijā mūsu e-talonam identiska sistēma, no šīs pašas firmas, izmaksāja 5 miljonus latu par gandrīz tādu pašu transporta līdzekļu skaitu, paspekulēt par patieso tehnikas cenu un e-talona patiesajām izmaksām?
  3. Brīvi uzdodam interesējošos jautājumus, izsakam teorijas, dalamies atklājumos, utt.

 

a.c. Artanis

Edited by Artanis
  • Patīk 2
  • Slikti! 1
Link to post
Share on other sites

Ir gadījies līdzīgi kā Kams - iekāpju tramvajā, nopīkstinu, izkāpju ārā, fiksi ieskrienu bodē pēc cigaretēm, iekāpju nākamajā tā paša maršruta tramvajā un nopīkstinu vēlreiz. Ne man ko sarkanu rādīja, ne ko..Tātad 100% visos gadījumos sistēma nestrādā tā, kā tiek reklamēts. :wtf:

Link to post
Share on other sites

Tā - šādi tādi papildināti fakti apdomāšanai un apspriešanai par kontroles procesu -

 

Pirms pāris dienām piefiksēju, kā notiek kontroles iekāpšanas process. Iebrienot transporta līdzeklī viņi izvelk savus futlārus, kuros ir Hewellet-Packard PDA ar RFID lasītājiem Compact Flash karšu slotos augšpusē. Futlāru vāciņā, izrādās, šiem ir kaut kāds demo e-talons baltā krāsā. Iekāpjot viņi šo balto talonu pieliek pie lasītāja (skāde, ka neredzēju, kādu paziņojumu atgriež lasītājs), un tad, nospiežot uz kontroles sākšanas simbola uz PDA, pietuvina PDA lasītājam. Tādā veidā, pieņemu, PDA uzzin, kādā braucamajā ar kādu numuru un plkst. cikos kontrole ir uzsākta (ņemot vērā, ka braucamajos ir GPS un durvju sensori, visticamāk sistēma arī pasaka, cikos ir izbraukusi no galapunkta pieturas). Tālāk biļešu kontrole notiek salīdzinot, vai pēdējais e-talonā esošais brauciens sakrīt gan transporta līdzekļa ID, gan ar laiku kopš pēdējā brauciena sākuma.

 

Mans secinājums - muļķīgi, ka PDA nemāk ar transporta līdzekli sazināties 'pa tiešo' - vai nu caur GSM, vai pietuvinot pašu PDA braucamā lasītājam. Pašlaik tas variants ar demo biļeti, no kuras ielasa ID, liekas bišku tizls.

 

Vēl ko der likt aiz auss - e-talona lasītāji ir iebūvēti arī sānos pašam terminālam (tam ar touchscreen, kas stāv pie vadītāja). Iekāpjot pārpildītā braucamajā e-talonu var atzīmēt arī pie tā. Un mūsu stulbie šoferi, kas ieraugot šādu e-talona uzrādīšanu sāk brēkt, ka tā tas nav paredzēts, var tikt droši sūtīti di*st, ja paši nav painteresējušies par sistēmas darbību - pārzvanīju uz RS un saņēmu atbildi, ka arī terminālos iebūvētie lasītāji ir izmantojami sava e-talona atzīmēšanai

.

Edited by Artanis
Link to post
Share on other sites

Protams, tas liek domāt par DB sinhronizēšanu ar wi-fi vai GSM, jo savādāk, parādās jautājums: ko tad īsti kontrolieri nolasa no lašītājiem?

iepējams, ka iekš e-talona tiek pieglabats maršruta nevis transporta līdzekļa ID

Link to post
Share on other sites

Ir gadījies līdzīgi kā Kams - iekāpju tramvajā, nopīkstinu, izkāpju ārā, fiksi ieskrienu bodē pēc cigaretēm, iekāpju nākamajā tā paša maršruta tramvajā un nopīkstinu vēlreiz. Ne man ko sarkanu rādīja, ne ko..Tātad 100% visos gadījumos sistēma nestrādā tā, kā tiek reklamēts. :wtf:

 

 

Nu re, tu jau pats atbildēji, tu iekāpi nākamajā tramvajā.

 

Biļete netiktu noņemta, ja tu ieskrietu bodē, tad lidotu :D un noķertu to pašu tramvaju no kura izkāpi un tajā mēģinātu vēlreiz nopīkstināt(protams, kamēr tas vēl nav bijis galapunktā), tev tas neizdotos, biļete netiktu noņemta.

Link to post
Share on other sites

man nenoņēma biļeti tajā pašā maršrutā citā tramvajā pēc 20 min.

 

Un vajadzētu katram precizēt par kādu talonu ir runa. Interesants "izziņai" ir tikai dzeltenais ;)

Link to post
Share on other sites

tankalis, nu pareizi arī ir, ka tev noņēma

 

Vispār jau tā 1 stunda, kuras laikā nevajag atņemties ja esi tajā pat transportā ir domāta, lai nevarētu 2x, 3x utt nejauši nopīkstināt viena brauciena laikā. Ja brauciens būs ilgs, vairāk nekā 1 stunda, tad vari nejauši vēlreiz nopīkstināt un tiks noņemts vēl viens brauciens.

Edited by Parasts
Link to post
Share on other sites
NormaalsCilveeks

njā te arī var manīt kuri ir ko darījuši kuri nav

nu ko var apcerēt dzelžus

nu kāds tur standarts kāds tur štepseļa savienojums

jocik kompūtertārpi ir jāsāk ar datuplūsmu un datubāzes modeli kas tam visam apakšā

a dzelži ir pēdējais par ko runāt ...

 

mans minējums

sistēma ir oflaina ar 1 dienas datu sinhronizāciju

 

pamata datu lietas

 

1) maršruts transports

 

maršruti (tarnsporta īD) 1:n transporta līdzeklis (transporta ID)

 

2) biļetes

 

jau reģistrēto biļešu tābelis (biļetes ID , derīga T.F, cenu kategorija)

 

3) info biļetēs

braucienu atlikums, transporta ID, datatime

 

 

nu i viss ar to pietiek ...

 

iekāpjam tansportā ar svaigu biļeti

 

novelkam - rēģistrē biļetes ID, atlikumu un pēdējo tranzakcijas laiku

 

iziet lokali ārbaudi ar dienas vecu kopiju uz transporta līdzekļa termināla

vai biļetes ID vispār ir derīgs (atsijā zagtās dizablētās)

vai biļetes pēdējā tranzakcija nav "savietojuma" ar maršrutu (pārbauda maršrutu sakritības)

ja jānem nauda paskatās vai biļetē ir + atlikums

noņem braucienu un ieraksta tranzakciju un transporta ID

 

....

 

iekāpj kontrole

nosinhronizē pārbaudes devaisi ar lokālo transporta datubāzi

iet skanēt biļetes

biļetes ID ir transporta datubāzē un tranzakcijas laiks iekļaujas robezās (lai nebrauktu pa apli) - derīgs

biļetes nav bet tās tranzakcijas laiks ir ribežās un maršruti sakrīt - derīgs

biļetes ID nav un tranzakcija garām - nederīgs

 

dienas beigās kontroles devaiši sinhronizējas ar centrālo datubāzi

 

USJO es vienu alu dzerot uzrakstīju sistēmu kura deru uz kasti alus ir ahūni tuva esošajai

 

pilnvērtīgi uzlauzt kā redzam praktiski nereāli - ja netiec pie servera

lokali uzlauzt var "uz dienu"

nomainot biļetei ID uz "svaigu" un iepumpējot plusainu atlikumu

 

lai to izdarītu man domāt dzelži maksās dārgāk nekā ieguvums ...

 

tas ir tāpat kā viltot naudu

jebkuru bankoti var ideāli noviltot ...

bet kāda jēga viltojot 20 lašus iztērēt par viltojumu 50 ls ?

 

tākā visa drošība balstās uz to ka lai arī var ko uzlauzt tas "kamēr servaks ir nevainīgs" nekādus verā ņemamus zaudējumus nedara

 

a dzelži kas to nodrošina da pox viņi ...

Edited by NormaalsCilveeks
  • Patīk 1
Link to post
Share on other sites
  • 3 weeks later...

+1 par to, ka salst lasītāji, ne jau kaut kādas kartiņas.

Vakar vakarā un šorīt no rīta pa 1 lasītājam atteicās darboties, liekot mīksto uz dajebkādu karti, kamēr visi citi strādā. Ārā kādi -10 tagad varētu būt, iekšā par dažiem grādiem siltāks.

Link to post
Share on other sites
0xDEAD BEEF

Etaloni loti atri sak darboties pec nopirkshanas un noperkot etalonu, tam pasaka, kads etalons tas bus.

Domaju, ka etalona pie pirkshanas ieraksta ta veidu. Un pirmo reizi nopikstinot etalonu, taja ierakstas marshruta UID.

Par to, vai eTalons ir registrets vai nav, vajadzetu rupeties trolejbusa esoshai datubaizei, kas saglaba registreto etalonu numurus.

Tadelj divaini, ka ari cita transporta rada, ka etalons jau ir iepikstinats! Ta nu gan nevajadzetu but! Ja vien nav kada "pirmas pikstinahsanas" aizsardziba vai kas tamlidzigs, jo pie pirmas pikstinashanas etalona ari ieraksta datumu un laiku, lai varetu darboties tie nedeljas etaloni!

Beefs

Link to post
Share on other sites
  • 1 month later...

Dzelntenais E-Talons UV apgaismojumā. Kam domāts tas otrs, "neredzamais" nummurs?

post-85127-126514475006_thumb.jpg

Un pāris attēlu interesentiem, no tās pašas kartiņas ķidāšanas:

post-85127-126514682368_thumb.jpgpost-85127-126514682719_thumb.jpgpost-85127-126514683127_thumb.jpg

post-85127-126514683504_thumb.jpgpost-85127-126514683865_thumb.jpgpost-85127-126514684467_thumb.jpg

Edited by spaters
  • Patīk 3
Link to post
Share on other sites
  • 4 years later...
  • 2 years later...

dzeltenie muusdienaas veel lasaas?

~1/2 gadu nebiju lietojis, shomeenes pirktu 10x nelasa ne Galaxy Note 4, ne S7

 

veca e-t eksemplaara arii naff ar ko paarbaudiit NFC :(

skatoties pret gaismu, schiet antenas izmeers ir audzis, tagad ~4mm liidz malaam

Link to post
Share on other sites
viesturs0711

 

 

dzeltenie muusdienaas veel lasaas?

Visu laiku lasās! Bija 2 ned atpakaļ gļuks, kad nevarēju no čoma Xcover 3 nolasīt, bet nu tur vainu vēlu uz telefonu, jo no identiska Xcover 3, tas pats etalons nolasijās!

Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...