Aktuāls

”LG V30” nesaņems divus ekrānus, tomēr ierīces dizains būs lielisks

Tālruņi, mobilās ierīces

”iOS 11” atnesīs jaunu iespēju, kā bloķēt ”Touch ID” un veikt ārkārtas zvanus

Tālruņi, mobilās ierīces

Daži ”Snapchat” īpašnieki tomēr pārdevuši savas akcijas

IT sasniegumi, bizness

Auto pieredzējušiem ceļotājiem – ”Volkswagen California XXL” ar virtuvi un vannasistabu

Auto, Moto

”Asus” laiž klajā veselus piecus jaunus ”ZenFone” ar duālajām kamerām

Tālruņi, mobilās ierīces
post-image

Automašīna, kuras ātrumu nosaka interneta ātrums? Tas nav nekāds izdomājums vai mistisks tēls no kādas Transformeru daļas, bet gan pavisam jauns un interesants Latvijas vadošā telekomunikāciju pakalpojumu sniedzēja ”Tele2” eksperiments. ”Tele2” sadarbībā ar Viļņas Ģedimina Tehniskās Universitātes inženieriem Mikolasu Bistricku un Ričardu Leščinsku realizēja pasaulē pirmo automašīnu, ko darbina 4G mobilais internets!

“Tele2” 4G ekspedīcijas ietvaros automašīna veica ekskursiju no Dagdas līdz Jūrkalnei. Ceļojums ilga trīs dienas, taču, kā atklāja “Tele2” radio tīkla daļas vadītājs Artis Apinis, tad viss noritēja ļoti veiksmīgi un internets, kas principā darbināja automašīnu, nevienu brīdi nepievīla.

”Viss tiešām izdevās, kā iecerēts, un es pat teiktu, ka vēl nedaudz labāk. Nebija nevienas vietas, kur 4G nebūtu pieejams,” Izmēģinājuma brauciena laikā pastāstīja Apinis. ”Automašīnas ātrums bija dažāds, atkarībā no interneta ātruma, tomēr nebija situācijas, kad tīkla pārklājums pazustu pilnībā.”

Apinis arī atklāja, ka satiksmes drošības dēļ ne visu maršrutu izdevās nobraukt tikai ar interneta starpniecību. ”Visās apdzīvotajās vietās nācās izslēgt interneta vadību, jo interneta ātrums pārsvarā bija virs 50 mb/s un tādējādi mēs būtu pārkāpuši ceļu satiksmes noteikumus. Tādos brīžos nācās pārslēgties uz standarta auto vadāmību daļēji arī tādēļ, ka automašīnai nav luksoforu gaismas sensoru.”

Savukārt par tehniskajām detaļām portālam Boot.lv sīkāk pastāstīja idejas līdzautors no Lietuvas Ričards Leščinsks. “Visu šo principu balsta trīs detaļas – planšetdators, mūsu pašu izveidotais mazizmēra dators, kas paredzēts speciāli šai tehnoloģijai un mehāniskā daļa, kas savienota ar automašīnas elektroniku, mūsu datoru un pedāļiem.

”Planšetdators ir savienots ar rūteri, kas mēra 4G interenta ātrumu un pēc tam nosūta informāciju mūsu nelielā izmēra datoram. Tāpat “board” dators iegūst nepieciešamo informāciju arī no paša auto, piemēram, par to, ar kādu ātrumu konkrētajā brīdī brauc mašīna. Izanalizējot automašīnas ātrumu un interneta ātrumu, nelielā izmēra dators kontrolē gāzes un bremžu pedāļu darbību.”

”Princips ir vienkāršs – cik mb/s, tik arī km/h. Viss ir atkarīgs no interneta ātruma. Kādu ātrumu spējīgs izspiest internets, ar tādu brauc arī pats auto. Vienīgais, kas jākontrolē pašam šoferim, ir stūre, kamēr ātrumu nosaka 4G tīkls.”

Leščinsks šo sistēmu salīdzināja ar kruīza kontroli un par svarīgāko aspektu nosauca nelielu kontroles pogu, kas ļauj pārslēgties no interneta vadības uz klasisko. Automašīna pati kontrolē gan gāzes, gan bremžu pedāļus, tomēr ar šo sistēmu nav iespējams braukt pa pilsētu vai iesaistīties intensīvā satiksmē – tad, lai neradītu bīstamas situācijas, nākas pārslēgties uz klasisko auto vadību.

Tāpat lietuviešu inženieris pastāstīja, ka šī tehnoloģija netiks attīstīta, jo realitātē nav praktiska, taču ir labs idejas autoru spēju apliecinājums, ka tādas lietas ir iespējamas. Lai iebūvētu šo tehnoloģiju automašīnā, bija nepieciešams viensmēnesis. Iepriekš bija mēģinājums to iestrādāt ”Volkswagen” markas automašīnā, taču tās mehānisms bija pārāk sarežģīts, tādēļ tika izvēlēts ”Nissan X-Trail” modelis.

“Tele2” ekspedīcijas norise

Saistītās tēmas: 4g autoautopirmais auto pasaulētele2

Izsaki savu viedokli