Aktuāls

Sešu mēnešu laikā no Beļģijas ievesti auto ar 24,5 miljonu kilometru deficītu

Auto, Moto

Ar mikroautobusiem RAF “Latvija” atkārtos ekspedīciju līdz Vladivostokai

Auto, Moto

Skandalozs datovīruss nozog konfidenciālu cilvēku veselības informāciju Lielbritānijas slimnīcās

Bez kategorijas
post-image

Šodien Biķernieku autotrasē plašākai sabiedrībai tika prezentēts Latvijā pirmais bezpilota automobilis. Automašīnas viedo tehnoloģiju izveidoja Rīgas Augsto tehnoloģiju izglītības biedrība, kurā apvienojušies Elektronikas un datorzinātņu institūts ar start-up uzņēmumu Pilot Automotive Labs.

Uzņēmumi kopīgiem spēkiem attīsta autonomo auto risinājumus un cer, ka tuvākā nākotnē bezpilota automobiļus veiksmīgi izdosies iesaistīt Latvijas satiksmē. Rīgas Elektronikas un datorzinātņu institūta pārstāvis Ingars Ribners apliecināja, ka šobrīd jau ir izveidotas iestrādes pašbraucošo auto vadības tehnoloģijai, kura pielāgojama jebkuras markas automašīnai un cita veida motorizētajai tehnikai. 

Arī pirmā testa automašīna nebija izņēmums. Mazda V6 markas automobilis tika aprīkots ar viedo tehnoloģiju, kas gan joprojām ir prototipa stadijā. Drošības nolūkos Ribners pats sēdēja vadītāja krēslā.

Viņš auto, protams, nekontrolēja, tomēr šajā postenī atradās drošības nolūkos, sakot, ka tehnoloģija vēl nav tik pamatīgi atstrādāta, lai to trasē varētu laist vienu pašu. Tā varot izstrādāt negaidītus jokus, taču visi notikušie braucieni aizritēja veiksmīgi un bez liekām ķibelēm. Jāpiebilst, ka auto brauca visai lēnā tempā.

Interesants fakts – automobilis savulaik piederēja kādreizējam Rīgas ”Dinamo” hokeja komandas līderim Marselam Hosam, kurš ir slavenā slovāku hokejista Mariana Hosas brālis.

Lai šāda tipa automobiļus varētu sekmīgi testēt, Latvijā tiks būvēta speciāla trase tieši šādiem nolūkiem. Autonomas tehnoloģijas veidotājiem palīdzēts mobilais operators LMT, kas nodrošinās izmēģinājumiem piemērotu sakaru infrastruktūru un attīstīs arī 5G tīklu bezpilota auto vajadzībām.

Prezentācijā piedalījās arī Satiksmes ministrs Uldis Augulis, Ekonomikas ministrs Arvils Ašeradens, LMT prezidents Juris Binde un Ceļu Satiksmes Drošības Direkcijas valdes priekšsēdētājs Andris Lukstiņš.

Ašeradens uzteica pašreizējo inovāciju un attīstības regulējuma ietvaru, kas, viņaprāt, varētu būt pievilcīgs jaunajiem un inovatīvajiem uzņēmumiem. Ekonomikas ministrs arī pauda pārliecību, ka Latvijai ir potenciāls kļūt par autonomo tehnoloģiju kompetenču centru arī starptautiskā mērogā.

Juris Binde savukārt pastāstīja, ka Latvijas Mobilā Telefona mērķis ir stiprināt Latvijas jaunuzņēmumu inovāciju spējas. LMT prezidents uzskata, ka bezpilota auto risinājumu izstrādē mobilajiem sakariem ir liela loma. Runājot par jauno automašīnu, Binde uzsvēra, ka turpmāk darbs noritēs  pie šī paša spēkrata, lai padarītu to ātrāku, drošāku un visādi citādi uzlabotu.

Viens no autonomās tehnoloģijas līdzautoriem Ingars Ribners pastāstīja, ka šī automašīna joprojām ir prototipa stadijā un tai vēl ir jāveic daudzi uzlabojumi. Vēl esot tāls ceļš ejams, lai bezpilota braucamrīkus varētu sekmīgi iesaistīt satiksmes kustībā.

Viņaprāt, piecu gadu laikā šo tehnoloģiju varētu attīstīt līdz pietiekamam līmenim, lai varētu domāt jau par nopietnākām darbībām. Tāpat Ribners noliedza, ka Latvijā izveidotā tehnoloģija varētu atpalikt no līdzīgām, kas veidotas citās valstīs.

Pozitīvi par šo tehnoloģiju izteicās CSDD valdes priekšsēdētājs Andris Lukstiņš. Viņš pauda, ka autonomie auto varētu palielināt drošības līmeni uz ceļiem. ”Lielākā daļa satiksmes negadījumu notiek cilvēciskā faktora dēļ. Cilvēki mēdz kļūdīties, kas bieži vien maksā daudz.” Lukstiņš uzsvēra, ka kļūdās gan cilvēki, gan roboti, taču roboti – nedaudz retāk, tādēļ šis risinājums mazinātu negadījumu skaitu.

Automašīna darbībā

Saistītās tēmas: Bezpilota autoInovācijalatvija

Izsaki savu viedokli