Aktuāls

Sešu mēnešu laikā no Beļģijas ievesti auto ar 24,5 miljonu kilometru deficītu

Auto, Moto

Ar mikroautobusiem RAF “Latvija” atkārtos ekspedīciju līdz Vladivostokai

Auto, Moto
post-image

Katru gadu auto ražotāji prezentē īpašus uzlabojumus, ar kuriem automašīnas kļūst drošākas, komfortablākas un uzticamākas. Šie uzlabojumi parasti ir acīmredzami, un tos nav grūti novērtēt. Daudz grūtāk gan ir novērtēt uzlabojumus riepās, tomēr to ražotāji arī attīsta savus produktus – jauns riepu modelis tirgū nonāk ik pa 6-8 gadiem.

Riepu dizains gan nemainās – tās bija apaļas pirms 100 gadiem un arī mūsdienās to forma nav mainījusies. Tomēr to īpašības mainās visai ātri. Lielākajiem riepu ražotājiem pieder savi pētniecības centri, kuros tiek pārbaudīti un uzlaboti sastāvu maisījumi, protektora dizains un vēl 50 citas riepu īpašības. Šo ilgtermiņa procesu vēlāk izvērtē neatkarīgi testētāji un ir skaidrs, ka ar katru gadu riepas kļūst arvien labākas un labākas. Bremzēšanas distance kļūst īsāka, trokšņu līmenis auto salonā samazinās, braukšanas īpašības uzlabojas.

Riepu ražotāji plašsaziņas līdzekļiem sniedz plašu informāciju par šiem testiem un daļa no tās – trokšņu līmenis, bremzēšanas spējas slapjā laikā un rites pretestība – parasti ir rakstīta uz katras jaunas riepas, kas tiek pārdota Eiropas Savienībā.

Unikāli materiāli riepas protektora sastāvā

Riepām ir trīs galvenie elementi: protektora sastāvs, protektora zīmējums un karkass. Daudzi zinātnieki strādā pie protektora zīmējuma izvērtēšanas: pēc eksperimentu veikšanas viņi var izteikt katra bloka un lameles mērījumus milimetros un grādos. Tā ir vairāk fizika, kur viss ir balstīts uz mērījumiem.

Galvenā riepu kordu iezīme ir to izturība. Riepas ārējā daļa ir pārklāta ar gumiju, tomēr zem tās ir paslēptas metāla un sintētiskas stieples, kas tiek sauktas par riepu kordiem. To stingrība, izturība un triecienizturība nosaka tādas auto īpašības kā komfortu un vadāmību.

Interesanta ķīmiskā aina paveras riepu protektora sastāva veidošanā. Tā maisījums ir sarežģīta ķīmiska struktūra, kas sastāv no daudziem dažādiem materiāliem kā ogleklis, kaučuks (vai tā sintētisks aizvietotājs), silīcija dioksīds u.c.  Tie ir galvenie materiāli riepu sastāvā, un neviens ražotājs nevar uztaisīt produktu bez tiem. Tomēr katram ražotājam ir savi unikālie materiāli, kas tiek atrasti eksperimentējot.

Vairākus gadus atpakaļ viens no lielākajiem riepu ražotājiem pasaulē Goodyear atrada, ka sojas eļļas izmantošana var potenciāli palielināt protektora ilgmūžību par 10 procentiem un ievērojami samazināt uz naftas bāzētas eļļas izmantošanu.

Gandrīz desmit gadus atpakaļ tas pats ražotājs iepazīstināja ar koncepta riepām, kurās izmantota biomasa. Bioizoprēna materiāls, ko var iegūt no biomasas, var aizstāt izoprēnu, kuru iegūst no jēlnaftas. Tas ražotāja radītās riepas padara ekoloģiskākas.

Pilnības 50 daļas

“Riepu tirgus spēcīgās konkurences dēļ ir svarīgi daudz ieguldīt tehnoloģijās. Automašīnas kļūst arvien labākas, ātrākas un drošākas, un ekoloģiskās prasības ar katru gadu kļūst stingrākas. Līdz ar to riepu ražotāji nevar atpalikt.  Papildus tam produktam jāsaglabā pēc iespējas zemāka cena, tādēļ mēs visu laiku meklējam jaunus materiālus un veidus, kā uzlabot riepu efektivitāti,” stāsta Goodyear Baltijas menedžeris Elmantas Latkauskas.

Riepu speciālists skaidro, ka ražotāji lielāko uzmanību pievērš bremzēšanas distances samazināšanai, vadāmības uzlabošanai, riepu ilgmūžības palielināšanai, ekonomijas uzlabošanai un labākai uzvedībai akvaplanēšanas apstākļos. Tomēr kopā ir ap 50 īpašībām, pēc kurām riepu ražotājs mēra sava produkta efektivitāti.

Tendences riepu izstrādē ir līdzīgas tām pašām, kas aktuālas auto biznesā. Piemēram, pirms 10 gadiem, kad automobiļi kļuva smagāki un diski kļuva lielāki, izaicinājums bija radīt tādas riepas, kas samazinātu apstāšanās distanci un vienlaicīgi uzlabotu vadāmību. Šobrīd lielākais izaicinājums ir izmešu un skaņas līmeņa samazināšana.

“Uz Eiropas Savienībā tirgotām riepām ir rakstīti trīs parametri: degvielas patēriņa efektivitāte, trokšņu līmenis un bremzēšanas distance uz slapja asfalta. Tā ir noderīga pircējiem, tomēr nedrīkst aizmirst, ka tā ir tikai maza daļa no informācijas. Pirms konkrētu riepu iegādes ir noderīgi izpētīt neatkarīgus riepu testus,” skaidro Goodyear pārstāvis.

Viņš izceļ, ka daži mazie ražotāji cenšas manipulēt ar informāciju, kas tiek sniegta ES marķējumam. Tie rada produktu, kas ir labs šajās trīs uz riepām atzīmētajās kategorijās, bet ir ievērojami sliktāks par vidējo visās pārējās. Piemēram, lētai riepai var būt labs rezultāts, bremzējot uz slapja asfalta, bet ar to pie katras spēcīgākas lietus gāzes var sākties akvaplanēšana, kas auto padara nevadāmu šādos apstākļos.

Latkauskas atzīst, ka Premium ražotāji tā nekad nedara. Tas kļūst skaidrs pēc iepazīšanās ar neatkarīgajiem riepu testiem, kurus veic Auto Bild, ADAC un citas atzītas organizācijas. Tādi Premium riepu ražotāji kā Goodyear, Dunlop un citi parasti atrodami testu augšgalā, kamēr lētas riepas labi ja vienreiz sasniedz augstu rezultātu.

Saistītās tēmas: DunlopGoodyearriepas

Izsaki savu viedokli